Partner wil niet scheiden.

Jan003
Topic Starter

Partner wil niet scheiden.

#1 , 20 mei 2007 13:31

Geachte
Wij zijn reeds 28 jaar gehuwd maar de laatste jaren kan ik eigenlijk niet meer spreken van een huwelijk. Ik zou willen scheiden, maar mijn echtgenote wil niet. We zijn gehuwd met een contract " scheiding van goederen " Tijdens het huwelijk zijn er verschillende dingen gekocht waaronder een woning. Alles staat op mijn naam alleen. Ze wil wel scheiden als ze de helft van alles krijgt, ook de woning. Haar volledig zonder iets laten vertrekken wil ik ook niet, maar zij vraagt te veel.Ik heb steeds voltijds gewerkt en goed verdient,mijn echtgenote heeft slechts de laatste 12 jaar deeltijds gewerkt. Ben ik verplicht haar een deel of de helft te geven bij scheiding? Hoe kan ik haar verplichten om toch te scheiden en dat zij de woning verlaat? Wat zijn mijn optie's in zo een geval ? Zijn er soms nog mensen die hier mee ervaring hebben ? Bij scheiding moet ik dan onderhoudgeld aan haar ? Haar inkomen is momenteel +/- 700? per maand. Weet wel dat het veel vragen zijn, maar zie het echt niet meer zitten, hopelijk weten jullie raad.

Mvg

Jan

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roderidder
Contacteer: Website

#2 , 21 mei 2007 04:20

kindjes?

RR

Jan003
Topic Starter

#3 , 21 mei 2007 10:35

Ja die zijn er, maar zijn al uit huis en gehuwd.

Groetjes

Jan

Reclame

dieke

#4 , 21 mei 2007 16:23

Als je destijds getrouwd bent met scheiding van goederen, is het wettelijk gezien logisch dat alles wat op jouw naam staat, van jou is. Wat niet wil zeggen dat het ook menselijk is.

Onderhoudsgeld, dat vermoed ik van wel. Met 700 euro per maand kan een mens niet rondkomen, zeker niet als ze daarvan ook nog eens een huis moet huren. Ik ken niet veel van de wetten hieromtrent, maar ook dat lijkt mij logisch.

(Uit respect heb ik de eerste alinea's weggehaald, gezien de terechte opmerking van TS en mijn excuses daaropvolgend :oops: )
Laatst gewijzigd door dieke op 22 mei 2007 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Jan003
Topic Starter

#5 , 21 mei 2007 20:15

Goede avond Dieke

Had niet verwacht van zo een reactie op dit forum te krijgen. Vraag enkel om raad. Als ik mij wil laten verwijten en uitschelden, heb ik hier thuis voldoende vuurkracht. Als je niet op de hoogte bent van het volledige verhaal denk ik niet dat je kan oordelen over de situatie. Ik ga dit hier niet allemaal vertellen, maar het is een feit dat het grootste deel van het huishouden wel voor mij was. Ook de was en de plas en het koken, dit na een dagtaak van soms 12h. De grotere klussen en tuinonderhoud mocht ik altijd in het weekend doen.Dus voor je iemand wil veroordelen, zie dat je eerst de feiten kent. Of alles dan ook zo menselijk is ???? Ik ben geen vragende partij hier, maar constant het bloed van onder de nagels laten pesten, kan je verzekeren, blijft ook niet leuk zijn.

Mvg

Jan

dieke

#6 , 22 mei 2007 07:31

Beste Jan

Je hebt overschot van gelijk. Ik had een mindere avond gisteren, blijkbaar. Mijn excuses en hopelijk vind je hier nog goede raad!

elsje

#7 , 22 mei 2007 10:40

En het feit dat jij al die tijd buitenshuis gewerkt hebt, zegt jou dat jij meer centen aan een scheiding moet overhouden dan jijzelf?

Mooi zo. 28 jaar lang je meid hebben mogen spelen, wassen, plassen, koken, kindjes grootbrengen,... en daarna mooi samen met het oude speelgoed bij het vuilnis gezet worden. Huishouden is een fulltime (en zelfs meer) job! Zelf werk ik nu als vrouw FT buitenshuis, maar ik moet wel mensen betalen om mee mijn huishouden te klaren hoor.

Tot daar mijn betoog. Had je niet om gevraagd, maar het staat nu wel getypt en ik haal het ook niet meer weg.

Als je destijds getrouwd bent met scheiding van goederen, is het wettelijk gezien logisch dat alles wat op jouw naam staat, van jou is. Wat niet wil zeggen dat het ook menselijk is.

Onderhoudsgeld, dat vermoed ik van wel. Met 700 euro per maand kan een mens niet rondkomen, zeker niet als ze daarvan ook nog eens een huis moet huren. Ik ken niet veel van de wetten hieromtrent, maar ook dat lijkt mij logisch.

Op zo,n vraag verwacht men een juridisch antwoord en geen eigen visie op zo,n gevoelig onderwerp...... Veel sterkte jan en hopelijk krijg je hier de gepaste eenste hulp !? Ga ook eens vrijblijvend praten met een goeie raadsman . Veel moed want die zal je zeker nodig hebben! els

Lex

#8 , 22 mei 2007 11:27

Art. 223. Indien een der echtgenoten grovelijk zijn plicht verzuimt, beveelt de vrederechter, op verzoek van de andere echtgenoot, dringende voorlopige maatregelen betreffende de persoon en de goederen van de echtgenoten en de kinderen.Hetzelfde geschiedt op verzoek van een der echtgenoten, indien de verstandhouding tussen hen ernstig verstoord is....De vrederechter KAN...eigen of gemeenschappelijke roerende of onroerende goederen,...het persoonlijk gebruik ervan aan een van beide echtgenoten toewijzen.Art. 232. Ieder der echtgenoten kan echtscheiding vorderen op grond van feitelijke scheiding van meer dan twee jaar,...(Burgerlijk wetboek)

OPGELET: De nieuwe echtscheidingswet treedt in werking op 1 september 2007.
Meer info op http://www.onzewegenscheiden.be

j.demoor

#9 , 22 mei 2007 13:07

Vermits u trouwde met scheiding van goederen is er geen te verdelen ?gemeenschappelijk vermogen?.

?Art.577-2.?1.Bij ontstentenis van overeenkomsten en van bijzondere bepalingen,wordt de eigendom van een zaak die onverdeeld aan verscheidene personen toebehoort,geregeld als volgt.?2.De onverdeelde aandelen worden vermoed gelijk te zijn??(B.W.=Burgerlijk Wetboek).
Het is mogelijk dat er roerende goederen in ?onverdeeldheid? zijn.Hiervan komt elk dus de helft toe.

?Art.1432.Elk der echtgenoten is vergoeding verschuldigd ten belope van de bedragen die hij uit het gemeenschappelijk vermogen heeft opgenomen om een eigen schuld te voldoen en, in het algemeen, telkens als hij persoonlijk voordeel heeft getrokken uit het gemeenschappelijk vermogen.?(B.W.).

Alhoewel art.1432 komt uit het wettelijk stelsel kan men aannemen dat elk der echtgenoten vergoeding verschuldigd is ten belope van de bedragen die hij uit het vermogen van de andere heeft opgenomen om een eigen schuld te voldoen en, in het algemeen, telkens als hij persoonlijk voordeel heeft getrokken uit het eigen vermogen van de andere.

U kan echtscheiding vorderen op grond van feiten of op grond van twee jaar feitelijke scheiding.In dit laatste geval wordt zij geacht het proces te winnen,tenzij bewijs van het tegendeel.

?Art.301.?1.De rechtbank kan aan de echtgenoot die de echtscheiding heeft verkregen(=het echtscheidingsproces heeft gewonnen),uit de goederen en de inkomsten van de andere echtgenoot,een uitkering toekennen die...hem in staat stellen kan in zijn bestaan te voorzien op een gelijkwaardige wijze als tijdens het samenleven... ?(B.W.).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Terug naar “Echtscheiding”