Rechtbank bij scheiding

Jasmijn1
Topic Starter

Rechtbank bij scheiding

#1 , 07 dec 2011 11:02

Beste
Mijn man heeft mij totaal onverwachts verlaten en ondertussen zijn we reeds feitelijk gescheiden.
Omdat hij totaal geen zin heeft om terug te keren, moet ik wel overgaan tot een scheiding (EOT).
Emotioneel valt dit voor mij zeer zwaar en zie ik het écht niet zitten om hiervoor naar de rechtbank te moeten, vermits de scheiding absoluut niet mijn wil is...
Blijkt dat we maar 1x naar de rechtbank moeten en het absoluut niet lang duurt... maar dat is voor mij écht de hel !!!
Ik dacht volmacht te kunnen geven aan iemand (evt notaris)...
Kan iemand mij helpen?
Met dank

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jojan

#2 , 07 dec 2011 12:19

Het is maar een formaliteit op de rechtbank waar u beide moet tekenen... In principe is het 2 maal verschijnen voor de rechtbank, uitzonderlijk (ernstige ziekte of ongeval, wonen en/of werken in het buitenland) kan dat via volmacht (notaris of advocaat). De 2e maal is 4 maanden later na het indienen van eht verzoekschrift, maar als u dan al 6 maanden feitelijk gescheiden leeft moet u niet meer in persoon verschijnen. Het verschijnen voor de voorzitter van de rechtbank is echt maar een formaliteit, het enige wat u hoeft te zeggen daar is dat u instemt met de echtscheiding, en de regelingsakte te tekenen.

Jasmijn1
Topic Starter

#3 , 07 dec 2011 17:44

Dank u wel voor de snelle reactie !

Ook al is het maar een formaliteit en duurt het niet lang... dat kan wel lang duren in mijn hoofd en slapeloze nachten en gepieker met zich meebrengen.
Dus als ik het goed begrijp is er geen ontkomen aan ??

Reclame

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 dec 2011 09:12

Dank u wel voor de snelle reactie !

Ook al is het maar een formaliteit en duurt het niet lang... dat kan wel lang duren in mijn hoofd en slapeloze nachten en gepieker met zich meebrengen.
Dus als ik het goed begrijp is er geen ontkomen aan ??
Even doorbijten. Ik kan er inkomen dat het emotioneel niet eenvoudig is, zo'n procedure. Misschien moet je het proberen bekijken als het vernieuwen van je identiteitskaart: gewoon een administratieve formaliteit die moet vervuld worden, meer niet (I know, makkelijker gezegd dan gedaan).

Veel sterkte en moed, in ieder geval.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

jojan

#5 , 08 dec 2011 12:31

Er is inderdaad eigenlijk geen ontkomen aan. Vraag eventueel aan iemand waarmee u goed bevriend bent of een familielid om mee te gaan als u moet verschijnen. Maar normaal gezien is bij een echtscheiding met onderlinge toestemming het moeilijkste al afgesproken is bij de notaris (boedelverdeling, eventuele onderhoudse gelden, regeling voor de kindern), en is het eigenlijk gewoon deze overeenkomst registreren bij de rechtbank. De rechter gaat dan na (of zou toch moeten nagaan) of een van de partijen niet benadeeld wordt tegenover de andere. Maar als u dus goede afspraken heeft gemaakt met uw ex partner bij de notaris is het een formaliteit.

Ik begrijp dat dit emotioneel een erg moeilijke periode voor u moet zijn, maar tegen dat u naar de rechtbank moet is er ook al wat tijd overheen gegaan, en staat u vast wel al wat sterker in uw schoenen. Dus zorgen over de rechtbank hoeft u nu zeker nog niet te hebben.

Getrouwd blijven met een partner die de relatie niet meer ziet zitten is ook geen oplossing...

Veel sterkte en moed, ook van mij.

Moraelin

#6 , 09 dec 2011 16:23

Wat ik me afvraag: is het echt nodig dat de beide partijen daar op hetzelfde moment verschijnen ? Zoals gezegd gaat het om een handtekening, dat duurt 5 minuten, kan men dan de ex partners niet apart ontvangen ?

Jasmijn1
Topic Starter

#7 , 10 dec 2011 11:37

Bedankt al voor de vele reacties die ik mocht ontvangen!

Ja, apart zou ik al een stuk "doenbaarder" vinden !
Weet iemand of je apart kan gaan??

Terug naar “Echtscheiding”