erkenning van het kind 2

toekomstige mama
Topic Starter

erkenning van het kind 2

#1 , 04 mei 2007 20:58

dus wanneer mijn kindje geboren wordt in augustus ben ik ongeveer een maand gescheiden. Laatste keer dat ik naar rechtbank moet is begin juli. Maar ben sederd maart 2006 van adres veranderd en terug wonende bij mijn ouders en hij ook op een ander adres. Dus zijn we meer dan 300 dagen niet meer samen levende. Dan is er geen enkel probleem dat mijn huidige partner ons kindje kan erkennen en het zijn familienaam krijgt? Zonder dat er een gerechtelijke procedure van moet komen?

graag spoedig antwoord

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Heye

#2 , 04 mei 2007 21:31

Hallo,

AFDELING 1. - VERMOEDEN VAN VADERSCHAP.

Art. 315. <W> Het kind dat geboren is tijdens het huwelijk of binnen 300 dagen na de ontbinding of de nietigverklaring van het huwelijk, heeft de echtgenoot tot vader.

Art. 317. <W> Het kind dat geboren is binnen 300 dagen na de ontbinding of de nietigverklaring van het huwelijk van zijn moeder en na een nieuw huwelijk van deze, heeft de nieuwe echtgenoot tot vader.
Wordt dit vaderschap betwist, dan wordt de vorige echtgenoot geacht de vader te zijn, behalve wanneer ook zijn vaderschap wordt betwist of wanneer het vaderschap van een derde komt vast te staan.

U moet het niet interpreteren als 300 dagen niet meer samenleven, maar 300 dagen NA ONTBINDING van het huwelijk, U bent 30 dagen gescheiden (1 maand)

Met vriendelijke groeten
Heye Andy

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 mei 2007 23:45

dus wanneer mijn kindje geboren wordt in augustus ben ik ongeveer een maand gescheiden. Laatste keer dat ik naar rechtbank moet is begin juli. Maar ben sederd maart 2006 van adres veranderd en terug wonende bij mijn ouders en hij ook op een ander adres. Dus zijn we meer dan 300 dagen niet meer samen levende. Dan is er geen enkel probleem dat mijn huidige partner ons kindje kan erkennen en het zijn familienaam krijgt? Zonder dat er een gerechtelijke procedure van moet komen?

graag spoedig antwoord
U hebt mijn vorig antwoord heel goed begrepen.

scorpioen

Reclame

scorpioen

#4 , 04 mei 2007 23:47

@ Heye

Heb je mijn vorig antwoord gelezen waarin ik gewezen heb op de nieuwe afstammingswet die in werking treedt op 1 juli a.s.?

scorpioen

Heye

#5 , 05 mei 2007 02:30

Jawel hoor scorpioen,

Maar leg eens uit.

U zegt betreffende de nieuwe wet die uitkomt op 1 juli
Als u op datum van de geboorte (als dit dus niet voor 1 juli is) meer dan 300 dagen gescheiden leeft van uw echtgenoot wordt deze niet meer als de vader beschouwd:
Ik haalde aan.
Art. 315. <W> Het kind dat geboren is tijdens het huwelijk of binnen 300 dagen na de ontbinding of de nietigverklaring van het huwelijk, heeft de echtgenoot tot vader.
Waar ligt het verschil buiten de zinsbouw??

Ook heeft afstamming geen bal met erkenning te maken h?. En dat was juist de vraag (kan mijn huidige vriend het kind erkennen?)

Met vriendelijke groeten
Heye Andy

scorpioen

#6 , 05 mei 2007 11:00

@ Heye

Vanaf 1 juli a.s. geldt het vermoeden van vaderschap waarnaar jij verwees niet meer als partijen meer dan 300 dagen gescheiden leven.

Art. 316bis. "Tenzij de echtgenoten op het tijdstip van de aangifte van de geboorte een gemeenschappelijke verklaring afgelegd hebben, is het in artikel 315 bedoelde vermoeden van vaderschap niet meer van toepassing
[...]
2? wanneer het kind geboren is meer dan 300 dagen na de datum waarop de echtgenoten, blijkens het bevolkingsregister, het vreemdelingenregister of het wachtregister, op verschillende adressen zijn ingeschreven, voor zover ze nadien niet opnieuw zijn ingeschreven op hetzelfde adres;"

Voor de vraagsteller betekent dit dat in haar geval haar huidige echtgenoot niet meer als de vader van het kind zal beschouwd worden (als het kind geboren wordt na 1 juli a.s. zoals verwacht wordt). Het door jou aangehaalde art. 315 B.W. zal niet van toepassing zijn.

Overigens heeft erkenning alles met afstamming te maken. Door de erkenning komt de afstamming juist vast te staan. De bepalingen i.v.m. de erkenning staan in het B.W. dan ook vermeld onder Titel VII Afstamming.

scorpioen

Heye

#7 , 05 mei 2007 12:13

Hallo
Overigens heeft erkenning alles met afstamming te maken. Door de erkenning komt de afstamming juist vast te staan. De bepalingen i.v.m. de erkenning staan in het B.W. dan ook vermeld onder Titel VII Afstamming.
Dit is in sommige gevallen niet van toepassing.
Erkenning BW Hoofdstuk II afdeling 2 art.315 en volgende.

Mvg
Heye Andy

toekomstige mama
Topic Starter

#8 , 05 mei 2007 13:45

ik kan er nu wel niet meer aan uit, de ene zegt dat het geen probleem is en de andere zegt dat het niet gaat?

Maar vanaf 01/07 is er een nieuwe wet waardoor het voor mij geen probleem zou zijn dat mijn nieuwe huidige partner ons kind kan erkennen zonder problemen?

Dus wij kunnen zelf voor dat ons kind geboren is samen naar het gemeentehuis gaan om het te erkennen en dan krijgt het de familienaam van mijn nieuwe partner.

Begin juli is het dus de laatste keer dat we naar de rechtbank moeten, daarna ga ik direct trouwen met mijn nieuwe partner. Of kan ik pas trouwen wanneer het op mijn identiteitskaar is veranderd? Hoelang duurt dat voor de gemeente mij oproept?
Als wij getrouwd zijn voor ons kind geboren is krijgt het dan niet sowieso de achternaam van mijn nieuwe man ?

Lex

#9 , 05 mei 2007 14:07

Art.1275.?2.Wanneer het vonnis...waarbij de echtscheiding is uitgesproken in kracht van gewijsde is gegaan,stuurt de griffier,binnen een maand,een uittreksel...aan de ambtenaar van de burgerlijke stand...Binnen een maand na de kennisgeving...schrijft deze het beschikkend gedeelte over in de registers...(Gerechtelijk Wetboek).

U zal het feestje mogen uitstellen tot NA de geboorte.

Terug naar “Echtscheiding”