Alimentatie bij vertrek uit Belgi

caligula
Topic Starter

Alimentatie bij vertrek uit Belgi

#1 , 26 apr 2007 20:52

Hallo,
sedert enkele jaren ben ik uit de echt gescheiden van mijn Afrikaanse man. Hij is verplicht om alimentatie te betalen voor mijn 2 kinderen. Van een leien dakje is dit alles niet verlopen. Momenteel, na een nieuwe uitspraak, betaalt hij wel (en tevens het tegoed).
Maar, nu dreigt hij er mee om naar Noord-Amerika te vertrekken. Dat is natuurlijk een hele streep door de rekening. Zeker omdat ik het al niet te breed heb.
Kan hij zich immers op die wijze onttrekken aan deze alimentatie-plicht? Kan ik me wenden tot dat fonds dat alimentatie voorschiet? Moet ik nu reeds stappen ondernemen, of wachten tot hij zijn dreigement uitvoert?
Nu reeds bedankt voor jullie raad.
Caligula (met een bang hartje)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 28 apr 2007 18:02

De uitvoerbaarheid van Belgische vonnissen in een land buiten de Europese Gemeenschap wordt bepaald door de wetgeving van het land waar dient uitgevoerd te worden.

?Art.391bis.Met gevangenisstraf van acht dagen tot zes maanden en met geldboete van...of met een van die straffen alleen...wordt gestraft hij die, na door een rechterlijke beslissing waartegen geen verzet of hoger beroep meer openstaat, te zijn veroordeeld om een uitkering tot onderhoud te betalen aan zijn echtgenoot, aan zijn bloedverwanten in de nederdalende of in de opgaande lijn, meer dan twee maanden vrijwillig in gebreke blijft de termijnen ervan te kwijten.?(Strafwetboek).

?Het misdrijf van familieverlating is voortdurend zolang niet wordt betaald.Het wordt gekenmerkt door een materi?le eenheid en betreft een ononderbroken strafbare toestand.De strafbaarheid in Belgi? en de bevoegdheid van de Belgische rechter voor een deel van het voortdurende misdrijf brengt de strafbaarheid en de bevoegdheid voor het geheel mee,terwijl de verjaring van de strafvordering wegens dit voortdurend misdrijf pas begint te lopen vanaf de be?indiging van de strafbare toestand?(Cass. 16 mei 1989,R.W. 1989-90,193-194,noot VANDEPLAS,A.).

?Een onderhoudsschuld is HAALBAAR,tenzij wanneer de rechter of de partijen er anders over beslissen.De schuldenaar die echter herhaaldelijk beloofd heeft te zullen betalen van zodra hij over genoeg geldmiddelen beschikt,kan zich niet meer op het haalbaar karakter van de onderhoudsschuld beroepen?(Brussel 6 april 1957,Pas. 1958,II,9).

Indien de rechter of de partijen er niet anders over beslisten vorder dan onverwijld de onderhoudsschuld DRAAGBAAR te maken teneinde het misdrijf van familieverlating in Belgi? te situeren,ook al verblijft de familieverlater buiten Belgi?.

Zie ook 21 FEBRUARI 2003. - Wet tot oprichting van een Dienst voor alimentatievorderingen bij de FOD Financi?n.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”