kinderbijslag

dimi001
Topic Starter

kinderbijslag

#1 , 13 apr 2007 13:33

kan ik als vader van twee kindjes aanspraak maken op helft van de kinderbijslag of is dit enkel een privil?ge voor de moeder,ook als er co-ouderschap

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
belle1970

#2 , 14 apr 2007 00:11

Dimi ,

Dit is zeker geen privilege vour de vrouw hoor !
Ik ben vrouw , heb co ouderschap maar eveneens geen kinderbijslag en geen domicliering van de gasten .

De beslissing werd genomen door de vrederechter en enkel de arbeidsrechtbank is bevoegd om dit te veranderen , dat wil zeggen weer advocaat nemen , weer maanden procederen en dan nog de kans dat het niet toegewezen wordt aan beide partijen !

Ik ben volop brieven en mails aan het schrijven naar ministers om hen erop te wijzen dat er hier verandering moet in komen .

Het zou een recht moeten zijn dat beide ouders kunnen kiezen welke kledij kinderen aandoen . En niet steeds moeten afhangen van de "goedwil" van de tegenpartij .

Mag ik U iets vragen ?

Moet u echtgenote per maand een overzicht geven van de gedane kosten voor de kinderen wat kledij betreft ? Zodat U een zicht hebt wat er met de kinderbijslag gebeurt ?

Groetjes belle

Jorre

#3 , 17 apr 2007 17:04

Als beide ouders samen het ouderlijk gezag hebben (co-ouderschap), wordt de kinderbijslag verder betaald aan de moeder, door het kinderbijslagfonds van de vader. Voor de kinderbijslag blijft de situatie dan precies alsof er geen scheiding geweest is.

Woont het kind officieel bij de vader dan kan de kinderbijslag aan hem betaald worden. Dat moet hij schriftelijk aanvragen bij zijn kinderbijslagfonds. Hij kan zelf de kinderbijslag krijgen vanaf de maand na zijn aanvraag.

De ouders kunnen de kinderbijslag ook laten storten op een rekening op naam van het kind waarop zij beiden volmacht hebben.

De regeling van het co-ouderschap is van toepassing tot het kind 18 jaar is. Daarna wordt de kinderbijslag betaald aan de ouder bij wie het kind woont, door het kinderbijslagfonds van die ouder.

http://www.kinderbijslag.be

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”