notaris

Framo
Topic Starter

notaris

#1 , 25 sep 2011 14:51

na een lange echtscheiding van 8 jaar sterft mijn ex vrouw, wat blijkt nu ........nu komt er plots een heel groot bedrag boven water van mijn overleden ex.
Nu stel ik mij de vraag hoe kan dit ? daar de notaris die de verdeling moest doen uitdrukkelijk schreef in zijn akte dat verdoken gelden, die niet aangegeven werden, zonder tegenspraak naar de andere partij zou gaan, moest dit uitkomen.
Heeft deze notaris dan verzaakt aan zijn job, het was hij die aangewezen was om te onderzoeken of er gelden aanwezig waren van beiden partijen, om deze dan onder partijen te verdelen.
Hoe kan dit gebeuren en wat is er nog aan te doen....

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 25 sep 2011 16:16

Schenkingen, erfenissen blijven eigen?

roharro

#3 , 25 sep 2011 16:49

Indien dat bedrag eigendom was van uw ex dan moest dat helemaal niet verdeeld worden. Enkel de gemeenschappelijke bezittingen moeten verdeeld worden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

lucgescheiden

#4 , 25 sep 2011 16:59

Mijn ervaring is dat de notaris enkel de banken aanschrijft.
Waarbij tal van overgenomen banken gewoon berichten van geen informatie meer te bezitten...
Het is dus vrij gemakkelijke om gelden te verzwijgen, om ze als gewone burger te bewijzen is het totaal andere koek, gezien de wet op privacy.

Jaren na de echtscheiding hebt u trouwens geen enkele zeggenschap meer in het nalatenschap, gezien u geen nalaat meer bent.

Hebt u minderjarige kinderen; dan zou u in hoofde van hen dit alles kunnen aanklagen, en eisen dat de oorsprong van deze gelden onderzocht wordt.
Gezien de vruchten van dit kapitaal gedurende het huwelijk wettelijk in de gemeenschap dienden te vallen.

Zo u geen kinderen bezit, vrees ik dat u gezien bent voor alle bloed, zweet en tranen die u investeerde in het huwelijk.
Handige documenten voor Personenrecht

octopus

#5 , 27 sep 2011 12:13

"Gezien de vruchten van dit kapitaal gedurende het huwelijk wettelijk in de gemeenschap dienden te vallen."
Geldt dit ook voor een tijdens het huwelijk geschonken woning aan één der partners,die, jaren later, bij een echtscheiding in waarde verdubbeld is?

lucgescheiden

#6 , 27 sep 2011 12:39

Mijn inziens behoort de woning, door schenking, tot het persoonlijk vermogen van de één der partners,
onder de term 'vruchten' kan dan worden verstaan: de huurgelden.

Wanneer de gemeenschap geen geldelijke bijdrage leverde tot de waarde verdubbeling, kan zij moeilijk
iets van deze verdubbeling claimen. De verdubbeling zal zich dan waarschijnlijk ook hebben afgespiegeld in de huuropbrengsten

Althans dat is wat ik ervan meen te begrijpen...
Laatst gewijzigd door lucgescheiden op 02 okt 2011 20:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Framo
Topic Starter

#7 , 30 sep 2011 18:23

het was gewoon een kapitaal dat mijn ex "gespaard" heeft tijdens het huwelijk

roharro

#8 , 30 sep 2011 19:33

het was gewoon een kapitaal dat mijn ex "gespaard" heeft tijdens het huwelijk
Hoe weet u dat nu zo ineens?
Notaris is niet in fout: het is een koud kunstje om een kapitaal verborgen te houden.....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#9 , 30 sep 2011 20:30

Het zal er in eerste instantie omgaan om te onderzoeken hoe die som werd vergaard. Gaat het om persoonlijk geld , blijft het idd buiten de verdeling vana de echtscheiding. Gaat het om gemeenschappelijk geld , vb. huurgelden van het huis , heeft de ex-partner recht op een deel.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Framo
Topic Starter

#10 , 02 okt 2011 08:52

Ik ben dit te weten gekomen daar mijn zoon dit mij heeft vertelt dat hij die som van mijn overleden ex heeft geërft, maar volgens m.i. heeft ofwel de notaris zijn werk niet gedaan of de bank heeft gelogen

lucgescheiden

#11 , 02 okt 2011 20:26

Van wie wilt u heden wat vorderen?
U schrijft enkel de vertelling van uw zoon als bewijs te bezitten... en het is net hij die begunstigd werd met de erfenis.

Ik heb hier het verhaal van een notaris die beweert dat hij enkel dient te akteren wat zijn clienten aanbrengen...
Ik heb hier een beleggingskantoor dat beweert onder geen enkele voorwaarde te willen/ of moeten te spreken voor een rechtbank,
wellicht zal de bank waarover u het hebt evenzo handelen...
Indien zo, zal elke rechtbank u wandelen sturen wegens gebrek aan bewijzen.

mapleleiah

#12 , 03 okt 2011 11:30

Het moge hopelijk al een opluchting zijn dat het geld uiteindelijk bij uw zoon beland is ... en niet bij een nieuwe partner.

Heeft u uiteindelijk een onderling akkoord getekend over wie wat moest (terug)betalen? Ik vrees dat u zich daarmee definitief akkoord heeft verklaard.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Terug naar “Echtscheiding”