verdeling bij echtscheiding

suskewiet
Topic Starter

verdeling bij echtscheiding

#1 , 26 sep 2011 14:46

Beste forumleden,

Ik zit met volgende vraag:

Mijn vrouw is een aantal jaren gescheiden en heeft voor haar huwelijk met haar ex een huis geschonken gekregen van haar ouders.
Tijdens haar huwelijk is zij samen met haar ex een lening aangegaan van 44.000€ om het huis te verfraaien. (nieuwe keuken etc..)

Tijdens haar huwelijk heeft zij samen met haar ex de lening gedeeltelijk afbetaald en na de echtscheiding is de lening op haar naam overgezet en betaald zij de lening volledig zelf af.
Laat ons om het simpel te houden zeggen dat er tijdens het huwelijk de helft afbetaald is (dus 22.000€)

Nu zet de advocaat van haar ex dat deze recht heeft op het volledige bedrag van de lening die zij hebben aangegaan omdat:
- verarming van het gemeenschappelijk vermogen van 44.000€ dat volledig ten voordele van mijn vrouw.
Naar mijn mening is dit dus niet correct want mijn vrouw is de overige 22.000 alleeen aan het afbetalen en dus is volgens mij de verarming van het gemeenschappelijk vermogen maar 22.000€ ipv 44.000€

ik dacht ook dat het gemeenschappelijk vermogen (zowel schulden als baten) toebehoorde aan beide echtgenoten 44.000€ - 22.000€ (wat mijn vrouw alleen aan het afbetalen is) = 22.000
Van deze 22.000€ heeft mijn vrouw mee de helft afbetaald dus volgens mij moet zij enkel 22.000 - 11.000 = 11.000€ terugbetalen aan haar ex.

Ik weet dat dit geen rekening houdt met de bijkomende waardevermeerdering van het OG (Just to keep it Simple)

Is mijn redenering hier correct ?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#2 , 26 sep 2011 19:05

Uit uw uitleg meen ik te kunnen opmaken dat de gemeenschap een lenig aanging om het huis te verfraaien.
De waarde van de eigendom is dus gestegen, dankzij de investering door de gemeenschap.

Mijn inziens heeft de gemeenschap dan recht op de waardevermeerdering van het pand ten gevolge van deze investering.
Volgens mij dient er dan een schatting te gebeuren van de woning teruggaande tot het moment: start der werken,
het verschil van deze schatting, met de huidige waarde opname, zou dan aan de gemeenschap toekomen.
De resterende schulden komen eveneens toe aan de gemeenschap.

Laat u beraden door een onafhankelijk notaris en ga voor de meest gunstige regeling.
Handige documenten voor Personenrecht

j.demoor

#3 , 28 sep 2011 09:01

“Art.1435.De vergoeding mag niet kleiner zijn dan de verarming van het vergoedingsgerechtigde vermogen. Hebben de in het vergoedingsplichtige vermogen gevallen bedragen en gelden echter gediend tot het verkrijgen, instandhouden of verbeteren van een goed, dan zal de vergoeding gelijk zijn aan de waarde of de WAARDEVERMEERDERING van dat goed, hetzij bij de ontbinding van het stelsel indien het zich op dat tijdstip bevindt in het vergoedingsplichtige vermogen, hetzij...Art.1436.Het recht op vergoeding kan door alle middelen worden bewezen. De vergoedingen brengen van rechtswege interest op vanaf de dag van de ontbinding van het stelsel.”(Burgerlijk Wetboek).

Zie ook Grondwettelijk Hof 101/2010,16 september 2010.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”