meningsverschil opvoeding - ex wil geen co-ouderschap meer

evyg
Topic Starter
Berichten: 9

meningsverschil opvoeding - ex wil geen co-ouderschap meer

#1 , 22 sep 2011 12:49

Wij zijn een nieuw samengesteld gezin met 4 kindjes (ik 1 dochter uit vorig huwelijk, man 2 kindjes uit vorig huwelijk en samen 1 kindje)

Mijn stiefdochter is 4 jaar, en zit zoals gebruikelijk rond deze leeftijd, al een hele tijd in een enorme koppigheidsfase.
De ex van mijn man vindt dat wij veel te streng met haar zijn.
Wij hebben wel al een hele tijd door dat hun dochter bij mama altijd haar zin krijgt, wat natuurlijk moeilijkheden voor ons oplevert in de week dat ze bij ons.
Mijn stiefzoon bevestigd trouwens dat zijn zus bij mama altijd haar zin krijgt, wat hij heel vaak niet leuk vind, want dit is meestal in zijn nadeel (bv. hij begint met iets te spelen, zij wil het dan ook, begint te tieren en te wenen alsof er een ramp is geweest... bij mama moet hij dat speelgoed aan haar geven, wij vinden dat ze moet leren dat ze niet alles krijgt wat zij wil).

Nu wil de ex van mijn man opeens alle instanties inschakelen om er voor te zorgen dat haar dochter niet meer elke week bij ons is, maar vanaf nu altijd bij haar.... reden: mishandeling!!??? (dat zijn haar woorden).

Wij hebben 4 kinderen, dus een heel druk gezinsleven. Onze kinderen moeten zich aan bepaalde regels houden, anders word het hier een regelrecht zottekot... als er daarom direct sprake is van mishandeling dan weet ik het ook niet meer.
We hebben met de zoon van mijn man ook lichte 'problemen' gehad toen hij die leeftijd had, maar ik denk dan onze standvastigheid er voor gezorgd heeft dat die periode van korte duur was. Het is een feit dat mijn stiefdochter véél dominanter is dan haar broer, op school geven ze zelf aan dat ze erg aggressief uit de hoek kan komen, dus botst het met haar véél meer.
Ik kom zelf uit een gezin vol mishandeling, ik vind het een regelrechte schande dat ze ons van mishandling beschuldigt omdat wij vinden dat een kind van 4 jaar zich aan sommige regels moet houden, net als alle andere kinderen in ons gezin.

Heeft ze een voet om op te staan??
Mijn stiefdochter geeft wel vaker aan dat ze veel liever bij mama zou blijven, en we hebben daar ook respect voor, maar ze heeft hier ook wel al eens gezegd dat ze niet naar mama wil...
En ik denk niet wij zo erg zijn, aangezien ze iedere keer weer rond mijn nek vliegt in de week dat ze bij mama is, en we elkaar zien als ik mijn oudste aan de school ga halen.
Uit ervaring weet ik dat een mishandeld kind niet rond de nek van de 'mishandelaar' vliegt...

Ex wil nu school en CLB inschakelen om co-ouderschap te laten schrappen, kan zij dit zomaar??

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38728

#2 , 22 sep 2011 12:54

neen, zomaar kan dat niet.
Stel het CLB desnoods in kennis van de redenen die ze aanhaalt.
Neem ook alle gesprekken met haar op (telefoon maar zelfs deze aan de schoolpoort) vb met een digitale opnameapparaatje.
Het hangt er allemaal van af wat ervoor allemaal al gebeurd is.

evyg
Topic Starter
Berichten: 9

#3 , 22 sep 2011 14:01

Als we het zouden opnemen, dan is het enige wat je hoort: 'bij ons doet ze dat niet'

Wij zijn altijd erg open geweest omtrent de kleine problemen die je met kinderen kan hebben: slapen, eten, slecht luisteren, andere kinderen pijn doen...
En telkens horen we van haar: bij mij heb ik dat probleem niet. Ze vertelt ons altijd erg weinig over de kinderen.
Ik vind dat zo'n dingen niet kunnen, ik en mijn ex praten erg veel over het gedrag van onze dochter, desnoods stellen we onze manier van doen met haar op elkaar af.
We hebben een half jaar problemen gehad met het slapengaan van mijn stiefdochter, we kregen nooit geen respons, tot na een half jaar bleek dat ze bij mama al in een groot bed sliep, terwijl wij ze nog in een babybedje legden.... normaal dat een kind van nog geen 2 dan tegenpruttelt als het moet gaan slapen... Ik vind het erg dat ze op die manier haar dochter het wel erg moeilijk maakt bij ons, als ze ons dat van in het begin gezegd had, hadden we haar ook al in een groot bed gelegd, en waren er geen problemen geweest, en had haar dochter zich wel goed gevoeld bij ons bij het slapen gaan.

En natuurlijk wil een kind bij die ouder blijven bij wie het alles mag.
En van mijn stiefzoon krijg ik de laatste tijd wel te horen dat het met zijn zus ook erg moeilijk is bij mama, hij heeft me zelfs verteld dat haar nieuwe vriend ook al gezegd heeft dat ze niet mag toelaten dat ze telkens haar zin krijgt....

We hebben voorgesteld om eventueel naar een kindrpsycholoog te gaan, om echt te achterhalen wat het probleem is, maar daar is ze pertinent tegen, ze ziet het nut er niet van in. Wij moeten volgens haar véél minder streng zijn, en tijdelijk haar dochter meer bij haar laten... denk dat het probleem nog meer vergroot wordt, want op die manier krijgt mijn stiefdochter weer haar zin.

Gespekken zijn er maar héél weinig, mijn man werkt erg veel, dus breng ik de kinderen meestal naar zijn ex, en tegen mij zegt ze niet veel, en tijdens schooljaar gebeurt de wekelijkse wissel via de school.
Al de rest is via sms, maar daar zijn we natuurlijk niet veel mee, want die worden vaak niet aanvaard in de rechtbank (moest dat nodig zijn, waar we echt niet naar toe willen)

Om eerlijk te zijn heb ik de laatste tijd het gevoel dat ze haar dochter bewust haar zin geeft, zodat wij problemen hebben, ze weet hoe we over bepaalde dingen denken. Op die manier creeert ze zelf een sfeer waar het kind gelukkig is bij haar en niet bij ons, en zorgt ze er dus voor dat haar dochter niet naar ons wil komen.
Bij haar zoon lukt dat niet, want dat is een echt papa-kindje.

Wij maken zeker fouten wat betreft het opvoeden van onze kinderen, welke ouder doet dat niet? Maar om daarom direct te zeggen dat we haar mishandelen... sorry die uitspraak zit me erg diep...

Reclame

Lucke
Berichten: 183

#4 , 22 sep 2011 14:55

Alsof ik mijn eigen ervaring lees :-(

Bijtje
Berichten: 755

#5 , 26 sep 2011 13:19

Ik herken het verhaal ook helemaal hoor. Ik kan je enkel de raad geven om te blijven doen wat je doet want het is juist ! De moeder maakt haar eigen kind kapot op deze manier en dit heb ik jarenlang zelf zien gebeuren bij mijn ex-stiefdochter. De moeder moet op één of andere manier inzien dat ze haar kind manipuleert, want het gebeurt dat een ouder dit zelf niet eens doorheeft. Maar wie dit moet aanbrengen en hoe ?

Smsjes zijn niet zo handig, maar e-mail ?

Tattie
Berichten: 158

#6 , 27 sep 2011 21:38

ken dat verhaal ook... maar omgekeerd dan... wij zijn effectief bezig met een co ouderschap te laten omzetten in hoederecht op basis van misbruik door een toenmalige stiefbroer daar... (die relatie liep ondertussen ook al teurg op de klippen)... we zijn sinds de aangifte van dat misbruik een jaar verder... en volgende week gaat eindelijk het sociale onderzoek van start... ook hier worden constant leugens verteld over ons..
het enige wat ik weet is dat als ze effectief aangifte doet van mishandeling/misbruik bij jullie (en daar lacht de politie echt niet mee das het enige positieve uit onze zaak) dan zal de dochter een videoverhoor moeten ondergaan. (mn stiefdochter was in die week net 5 geworden)... er mag iemand bij zijn als vertrouwenspersoon maar die mag zelf niks zeggen tenzij je gevraagd word te praten. die mensen weten hoe ze iets uit een kind kunnen halen en is zeker niet traumatisch voor het kind... in ons geval heeft ze heel veel verteld, ook het misbruik... de stiefbroer van 10 waren ze minder zacht mee en zijn ze gewoon uit de klas gaan plukken de combi in.. ouders werden pas na het verhoor ingelicht... jammer genoeg heeft hij niet toegegeven dat hij aan haar gezeten had en is de zaak geseponeerd (wij bleven wel achter met een doodsbang kind) ... al de rest van hun verhalen over de toestand daar bij moeder liepen als een spiegel gelijk... en hopelijk word er effectief iets met gedaan ook... maar vrees ervoor... laatste zitting hier hopelijk in december...

Tattie
Berichten: 158

#7 , 27 sep 2011 21:46

oja ook hier een kind dat bij ons streng opgevoed word en bij de (groot)moeder alles mag en geen opvoeding krijgt...
mn schoonma zei altijd al van hou vol uiteindelijk weten ze waar ze het goed hebben ook al ben je streng... en na bijna 2 jaar moet ik haar gaan gelijk geven.. er zijn nog weken waar ik haar naar haar moeder wens omdat ze onhandelbaar is maar dat is dan meestal in de vakantie als ze ganse dagen bij de grootmoeder voor tv zit.. vorige week heb ik haar met tranen in de ogen op de speelplaats achter gelaten omdat we een super week hadden...

volhouden... de waarheid komt wel naar boven en op een dag beseffen ze het idd..

Terug naar “Echtscheiding”