Verreffening verdeling - eigen huis van voor huwelijk

Iris_D
Topic Starter

Verreffening verdeling - eigen huis van voor huwelijk

#1 , 18 sep 2011 12:42

Besten,

Na 8 jaar getrouwd geweest te zijn, heeft mijn man mij sinds begin deze maand verlaten en een ander huis gehuurd, waar hij met zijn 2 kinderen (uit een vorig huwelijk) gaan wonen is.

Reeds meer dan 10 jaar geleden heb ik samen met mijn broer een huis geërfd en mijn broer vervolgens uitgekocht, waarvoor ik een hypothecaire lening aangegaan ben.

Tijdens ons huwelijk ben ik een nieuwe lening aangegaan voor het uitvoeren van verbouwingswerken aan het huis (die echter stilliggen wegens onvoldoende budget).

Wij waren gehuwd onder het wettelijk stelsel. Toch hebben wij onze rekeningen steeds strikt geschieden gehouden (waarbij hij mij (maar) 450 EUR per maand betaalde voor kost en inwoon, m.i.v. eten voor hem en de kinderen, elektriciteit en alle andere kosten, terwijl mijn hypotheeklast alleen al meer dan 800 EUR bedraagt), doch ik ben mij er (nu) van bewust dat de afbetalingen die ik voor de lening gedaan heb, beschouwd zullen worden als betalingen uit het gemeenschappelijk vermogen.

Ik heb de volgende vragen:

1. Als ik art. 1435 BW lees:
De vergoeding mag niet kleiner zijn dan de verarming van het vergoedingsgerechtigde vermogen. Hebben de in het vergoedingsplichtige vermogen gevallen bedragen en gelden echter gediend tot het verkrijgen, instandhouden of verbeteren van een goed, dan zal de vergoeding gelijk zijn aan de waarde of de waardevermeerdering van dat goed, hetzij bij de ontbinding van het stelsel indien het zich op dat tijdstip bevindt in het vergoedingsplichtige vermogen, hetzij op de dag van de vervreemding indien het voordien vervreemd is; is het vervreemde goed vervangen door een ander goed, dan wordt de vergoeding geschat op de grondslag van dat nieuwe goed
.

dan maak ik daaruit op dat ik bij de vereffening in principe het gehele bedrag van afbetalingen over de voorbije 8 jaar (de verarming van het gemeenschappelijk vermogen, dus ongeveer 8 jaar x 12 maanden x 800 EUR= 76.800 EUR) moet vergoeden aan de gemeenschap (waarvan de helft terug naar mij komt), doch dat ingevolge het feit dat deze uitgaven gediend hebben voor de aankoop van een goed (weliswaar voorafgaand aan het huwelijk), niet naar de werkelijke uitgaven gekeken zal worden, maar naar de meerwaarde van mijn huis. Indien deze meerwaarde dus 100.000 EUR is, zal ik 100.000 EUR moeten vergoeden aan de gemeenschap, maar indien deze meerwaarde "slechts" 50.000 EUR zou bedragen, moet ik "maar" 50.000 EUR vergoeden aan de gemeenschap.

Klopt dit?

2. Wordt bij de verrekening van de voordelen en nadelen van het gemeenschappelijk vermogen ook rekening gehouden met het feit dat mijn man en zijn 2 kinderen mee kunnen inwonen hebben en er dus geen huurgelden uit het gemeenschappelijk vermogen betaald moesten worden? De gemeenschap heeft op die manier toch voordeel genoten (geen huur - geen afbetalingen die ten laste van de gemeenschap blijft) of werkt dat zo niet? Bovendien verhuurde ik vroeger (sinds mijn eigen kinderen het huis uit zijn) kamers aan studenten, maar deze werden sinds het huwelijk gebruikt door de kinderen van mijn man.

3. Is er enige manier om aan te tonen dat de enige bijdrage van mijn man in het huishouden altijd beperkt is gebleven tot 450 EUR per maand (in het begin zelfs 350 EUR), zodat hier rekening mee gehouden kan worden bij de vereffening verdeling? Dit blijkt uit onze rekeningen (wij ontvingen elk ons eigen loon en hadden geen gemeenschappelijke rekening en buiten zijn maandelijkse betalingen gebeurden alle betalingen van mijn rekening). De reden waarom dit zo gebeurde was trouwens omdat hij zware schulden had bij kennissen van vroeger, die hij moest afbetalen, doch deze betalingen gebeurden vermoedelijk niet via zijn bankrekening. Ik ben er recent echter achtergekomen dat hij blijkbaar wel een "spaarpotje" aangelegd moet hebben, daar hij nu ineens een huis gehuurd heeft (en de waarborg betaald heeft dus) en volledige nieuwe huisraad gekocht heeft.

Ik hoop dat iemand mij hier verder in kan helpen of dat iemand die in een gelijkaardige situatie gezeten heeft (wat ik niet hoop natuurlijk) mij kan zeggen hoe dit bij hem/haar gelopen is.

In ieder geval heel erg bedankt voor jullie reacties.

Iris

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 20 sep 2011 09:48

1. “Art.1435.De vergoeding mag niet kleiner zijn dan de verarming van het vergoedingsgerechtigde vermogen. Hebben de in het vergoedingsplichtige vermogen gevallen bedragen en gelden echter gediend tot...dan zal de vergoeding gelijk zijn aan de waarde of de waardevermeerdering...”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

‘(de verarming van het gemeenschappelijk vermogen, dus ongeveer 8 jaar x 12 maanden x 800 EUR= 76.800 EUR) moet vergoeden aan de gemeenschap...maar indien deze meerwaarde "slechts" 50.000 EUR zou bedragen, moet ik "maar" 50.000 EUR vergoeden aan de gemeenschap’

De in het vergoedingsplichtige vermogen gevallen bedragen en gelden hebben gediend tot...zodat de vergoeding GELIJK zal zijn aan 50.000 EUR indien deze meerwaarde "slechts" 50.000 EUR zou bedragen,

2 “Art.1405.Gemeenschappellijk zijn:...2.de vruchten,inkomsten,interesten van hun eigen goederen...“(B.W.)

‘Wordt bij de verrekening van de voordelen en nadelen van het gemeenschappelijk vermogen ook rekening gehouden met het feit dat mijn man en zijn 2 kinderen mee kunnen inwonen hebben en er dus geen huurgelden uit het gemeenschappelijk vermogen betaald moesten worden’

‘de vruchten’ omvatten het recht van bewoning van het eigen goed,zodat de echtgenoot-bewoner hiervoor geen vergoeding verschuldigd is.

3. “Art.1408.Gemeenschappelijk zijn :...de schulden aangegaan door een der echtgenoten ten behoeve van de huishouding en de opvoeding van de kinderen...“(B.W.)

‘Is er enige manier om aan te tonen dat de enige bijdrage van mijn man in het huishouden altijd beperkt is gebleven tot 450 EUR per maand’

Het plaatsen van gemeenschappelijk vermogen op een ‘eigen’ rekening maakt van deze rekening geen eigen vermogen. U droeg dus allebei bij in de huishouding met gemeenschappelijk vermogen zodat geen vergoeding verschuldigd is door het ene vermogen aan het andere.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”