Herziening onderhoudsgeld

geert1964
Topic Starter
Berichten: 14

Herziening onderhoudsgeld

#1 , 17 sep 2011 11:30

Hallo iedereen.

Hieronder het relaas van de herziening van het onderhoudsgeld te betalen door een vriend van mij aan zijn ex-vrouw, gevolgd door enkele opmerkingen en vragen.

Een vriend van mij moet door een eerste vonnis van de vrederechter € 125 per maand voor ieder van zijn 3 kinderen betalen aan zijn ex-vrouw. De kinderen wonen dus voltijds bij zijn ex.

Daar mijn vriend psychiatrisch patiënt is, onderbreekt hij zijn halftijds werk soms wegens ziekte voor enige tijd (maanden) en valt hij dan terug op een uitkering van € 913 per maand.
Hij heeft het dan moeilijk om het volledige onderhoudsgeld van € 375 per maand te betalen. Daarom heeft hij via een advocate een nieuwe procedure gestart voor de vrederechter om, tijdens die maanden van werkloosheid, het onderhoudsgeld te laten verminderen.

De uitspraak van de vrederechter stuit mij tegen de borst : mijn vriend zijn vraag tot aanpassing van het onderhoudsgeld gedurende die welbepaalde maanden, werd afgewezen. De vrederechter besluit in zijn vonnis dat een bedrag van € 913 voldoende moet zijn om het volle onderhoudsgeld te betalen en om van te leven.
Dus € 913 - € 375 (onderhoudsgeld) - € 250 (huur van kamer, alles inbegrepen) = € 288 om van te leven. Dus voor voeding, kleding, ontspanning en rookgerief € 288 per maand. Dit vind ik ondoenbaar en onbegrijpelijk.

De vrederechter baseert zich onder andere op de uitgaven die mijn vriend het afgelopen jaar heeft gedaan (rekeninguittreksels zijn opgevraagd). Dus zijn heel uitgavenpatroon is onderzocht.

Dit stuit mij tegen de borst, namelijk omdat mijn vriend juist heel zuinig heeft geleefd (en nog leeft) om rond te komen maandelijks. Juist dat hij zo zuinig leeft wordt door de vrederechter TEGEN hem gebruikt (zo van, zie je wel, jij kunt daar mee rondkomen).

Zo, dat was mijn verhaal. Enkele vragen nu :
- Mag de vrederechter zomaar je rekeninguittreksels opvragen ? Is dat geen inbreuk op de privacy ? En had mijn vriend niet beter gelogen dat hij geen uittreksels bijhoudt, zodat deze niet konden uitgepluisd worden ?
- Bestaat er niet zoiets als een bestaansminimum voor alleenstaanden ? En zit mijn vriend met zijn € 913 - € 375 = € 538 hier niet onder ?

Alleszins, het geeft mij het gevoel dat die vrederechter weinig rekening heeft gehouden met de (financiële) situatie van mijn vriend.
Ook vind ik dat de advocate, die eerst zogezegd pro Deo zou pleiten, maar hem nadien de rekening van over de € 500 heeft gepresenteerd, niet genoeg haar best heeft gedaan.

Alle reacties en bedenkingen zijn welkom.
Geert1964

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38678

#2 , 17 sep 2011 15:37

Ik ken de juiste bedragen van leefloon niet vanbuiten daar zullen andere wel een antwoord op geven.
Het onderhoudsgeld is bepaald bij de vrederechter ... ik vermoed in het kader van een voorlopige maatregel. Is de echtscheiding ondertussen voltrokken?
Ongeacht zijn situatie het zijn zijn kinderen.

op de vragen kan ik het volgende antwoorden.
Ja, een vrederechter kan net zoals elke rechter alles opvragen en inzien wat hij/zij nodig acht. Desnoods wordt er een mandaat uitgeschreven en zal de politie het opvragen bij de bank.
De wet op de privacy eindigt waar het belang van andere begint. Trouwens deze wet is maar een uitvinding van de laatste jaren.
Uw vriend mag liegen zoveel hij wil maar deze gegevens loon en bank zijn opvraagbaar.
Ja er bestaat een bestaansminiumum en de alimentatie wordt niet verrekend ... Hij kan wel een bepaald % inbrengen in zijn belastingsbrief

Zijn advocaat had misschien wel wat meer uitleg moeten geven.
Pro Deo wel dan heeft hij een document moeten binnenbrengen ...

Hij kan steeds info bekomen bij het justitiehuis
http://www.just.fgov.be/nl_htm/organisa ... en/mj.html" onclick="window.open(this.href);return false;
en bij het bureau voor rechtsbijstand zelf over de aan hem gepresenteerde rekening.

octopus
Berichten: 235

#3 , 19 sep 2011 07:45

ik dacht dat de onderhoudsbijdrage maximaal 1/3 van het totale inkomen mocht bedragen. Dit klopt dan niet, of...?

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 sep 2011 09:24

De bepaling dat het onderhoudsgeld niet meer mag bedragen dan één derde van het inkomen betreft het onderhoudsgeld verschuldigd voor de ex-partner persoonlijk. Niet het onderhoudsgeld voor de kinderen.

Artis
Berichten: 184

#5 , 19 sep 2011 21:18

Leefloon (het voormalige bestaansminimum) zal niet worden toegekend. Er wordt rekening gehouden met de volledige inkomsten, maw 913 euro, leefloon alleenstaande is momenteel 770 euro.
Maw Franciscus, uw redenering is niet juist ... ;)

Wél zal dit ontvangen OG niet worden berekend indien de moeder leefloon zou aanvragen. OG voor de kinderen wordt dan niet in rekening gebracht voor de bestaansmiddelen. OG voor de moeder daarentegen weer wel.

Terug naar “Echtscheiding”