onderhoudsgeld vrouw

gescheidenpapa
Topic Starter

onderhoudsgeld vrouw

#1 , 11 sep 2011 16:50

hoi,
mijn vrouw is een tijdje geleden verliefd geworden op een oude kennis en heeft de echtscheiding ingerijkt. We hebben 3 schatten van kinderen.
Ik vraag me af of ik er voordeel bij heb akkoord te gaan met een EOT alhoewel er over niets maar dan ook niets een akkoord is ! een beetje contradictorisch vind ik dat (geen regeling over de verdeling van de goederen, geen akkoord over onderhoudsgeld of co-ouderschap etc.)
als ik het nog een paar maanden uitstel komt er toch een scheiding omdat we dan een jaar feitelijk gescheiden zijn. zie niet goed in waarom wachten, tis toch naar de maan. mijn 2de vraag gaat over het onderhoudsgeld van de vrouw: blijkbaar kijkt de rechter recentlijk naar de "economische welvaart" die de vrouw had voor de scheiding en niet zozeer naar wat ze nodig heeft om te overleven. ik weet wel dat het concept van schuldige echtgenoot niet meet bestaat (helaas) maar hoe kan het zijn dat ik nog onderhoudsgeld moet gaan betalen aan een vrouw die op een ander ligt te rotzooien ? in de voorlopige maatregelen werd bepaald dat ik onderhoudsgeld voor de kinderen EN de vrouw moet betalen. Kan iemand me zeggen hoe groot te kans is dat het het onderhoudsgeld na de echtscheiding nog moet betalen en kan ik dat aanvechten ? ik kan op verschillende manieren aantonen dat zij het is die vreemd is gegaan ! alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah

#2 , 11 sep 2011 21:01

Ontrouw bewijzen kan enkel door een officiële betrapping. Alle andere "bewijzen" die u zou kunnen hebben (eigen foto's, brieven enz.) zijn niet rechtsgeldig.

De keuze tussen EOT en echtscheiding via de rechtbank heeft niets te maken met welk akkoord gesloten wordt. In beide gevallen worden regelingen getroffen voor de goederen, de kinderen enz. Het enige verschil is dat een EOT snel gaat en relatief beschaafd kan verlopen en dat als u via de rechtbank gaat, het jaren gaat aanslepen en gaat uitdraaien op een oorlog waar enkel de advocaten rijker van worden. Probeer het dus zoveel mogelijk met onderlinge toestemming te regelen en ga pas via rechtbank als u zich benadeeld voelt of als de andere partij niet meer wil meewerken.

Alimentatie voor de ex-partner is maar van toepassing als die partner er ook effectief om vraagt.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 sep 2011 22:54

De rechtbank kan het verzoek om een uitkering weigeren indien de verweerder bewijst dat verzoeker een zware fout heeft begaan die de voortzetting van de samenleving onmogelijk heeft gemaakt (artikel 301, § 2, tweede lid, van het Burgerlijk Wetboek).

Overspel kan op alle mogelijke manieren bewezen worden.

Je moet wel een onderscheid maken tussen de voorlopige maatregelen, en het onderhoudsgeld verschuldigd na echtscheiding. Wat ik hierboven zegt geldt niet voor de voorlopige maatregelen.

Reclame

gescheidenpapa
Topic Starter

#4 , 12 sep 2011 00:01

ok erg bedankt
jullie denken dus: akkoord gaan met EOT. en indien de vrouw later onderhoudsgeld vraagt via een nieuwe procedure dit betwisten !
in ieder geval EOT proberen te doen. nadeel ervan is niet groter of kleiner dan bij een echtscheiding omwille van ontomkeerbare ontwrichting

Terug naar “Echtscheiding”