Onderhoudgeld bepalen bij een zelstandige BVBA

Nancken
Topic Starter

Onderhoudgeld bepalen bij een zelstandige BVBA

#1 , 05 sep 2011 19:36

Mijn ex-man heeft een bvba, hij is 6 maanden geleden spijtig genoeg in revalidatie moeten gaan door een hersenbeschadiging. Nu is zen financiele toestand in handen van een bewindvoeder aangesteld door een vrederechter. Ik heb dus ook mijn kinderen in huis genomen, daar ze bij hun papa niet terecht kunnen daar hij al 6 maanden revalideert in Melle. Ik vraag nu via de vrederechter onderhoudsgeld aan voor de kinderen. Nu is men vraag: word er gekeken naar zen inkomen van de bvba of niet?
De bewindvoerder beweert dat alle inkomens van de bvba in de bvba blijven en dat men ex maandelijks inkomen trzekt van een kas en ze zei dat ik niet veel onderhoudsgeld zal krijgen.
Kan dit zomaar? Mijn kinderen leefden toch in weelde, kwamen niks tekort, gingen 3 maal per jaar naar Egypte en andere oorden. Gaat mijn onderhoudsgeld dan toch laag zijn en hoeveel bedraagt dat? Ik had toch graag 500 euro per maand gehad voor de 2 kinderen samen. Mijn advocaat beweert dat ik dat toch zeker zou moeten krijgen. Wie kan mij helpen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#2 , 05 sep 2011 21:00

De bewindvoerder handelt wellicht naar zijn opdracht, en kan aldus niets verweten worden.
Alimentatie wordt bepaald op basis van de verhouding tussen de middelen die beide ouders ter beschikking hebben.
Mijn inziens zal u uw eigen inkomsten en reserves moeten staven, alvorens deze verhouding kan worden beoordeeld.

Wanneer u nog gehuwd zou zijn, en uw man zou een financiêle tegenslag dienen te verwerken als nu, dan zou u de plicht hebben om hem bij te staan... nu blijven het ook uw kinderen, en het valt buiten de wil van de vader dat 3 maal per jaar in vakantie gaan er niet meer inzit.
Overigens zal het niet UW onderhoudsgeld zijn, doch dat van de kinderen.

Mss is het raadzamer om de gelden die u nu aan een advocaat uitgeeft; aan uw kinderen te spenderen?
Dit tot hun vader voldoende herstelt is om een nieuwe regeling uit te werken?
Handige documenten voor Personenrecht

Nancken
Topic Starter

#3 , 05 sep 2011 21:21

De bewindvoerder handelt wellicht naar zijn opdracht, en kan aldus niets verweten worden.
Alimentatie wordt bepaald op basis van de verhouding tussen de middelen die beide ouders ter beschikking hebben.
Mijn inziens zal u uw eigen inkomsten en reserves moeten staven, alvorens deze verhouding kan worden beoordeeld.

Wanneer u nog gehuwd zou zijn, en uw man zou een financiêle tegenslag dienen te verwerken als nu, dan zou u de plicht hebben om hem bij te staan... nu blijven het ook uw kinderen, en het valt buiten de wil van de vader dat 3 maal per jaar in vakantie gaan er niet meer inzit.
Overigens zal het niet UW onderhoudsgeld zijn, doch dat van de kinderen.

Mss is het raadzamer om de gelden die u nu aan een advocaat uitgeeft; aan uw kinderen te spenderen?
Dit tot hun vader voldoende herstelt is om een nieuwe regeling uit te werken?
Dag Luc,
ik vind het erg dat u mij aanvalt, ikzelf werk deeltyds 19u per week omdat ik chronisch ziek ben en niet meer voltijds werken kan en ik moet het redden met een inkomen van 900 euro. En financieel veranderd er weinig aan zijn toestand, want de zaak loopt gewoon verder. Ik maak momenteel schulden, daar de kinderen noden hebben zoals schoolrekeningen en boeken, eten enz.... We hadden vroeger co-ouderschap en deelden al de rekeningen in 2, we hadden en hebben nog steeds een goede verstandhouding. Dus het onderhoudsgeld dat u interpreteert als MIJN onderhoudsgeld zoals u dat noemt, is inderdaad wel degelijk voor mijn kinderen. Ik betaal momenteel alle rekeningen zelf, terwijl de bewindvoerder normaal de helft zou moeten betalen, zo staat het in de akte, dus ik vind dat ik niet moeilijk doe. Ik wil alleen dat mijn kinderen niets tekort komen qua opvoeding. En de advocaat die ik heb aangesproken, is niet omdat ik dit zelf wou, maar omdat de bewindvoerder zei dat ik een raadsman MOEST nemen om onderhoudsgeld via de vrederechter te verkrijgen. De bewindvoerder is zelf advocaat en ik vernam nu dat de bewindvoerder in overeenkomst met mij naar de vrederechter had kunnen gaan zonder kosten en met onderlinge overeenkomst. Dus spel mij aub niet de les over kosten aan een advocaat uit te geven, want dit wilde ik echt niet. We gaan morgen naar de vrederechter om het onderhoudsgeld te bespreken en ik heb zoals u reeds zei mijn inkomens en maandelijkse kosten in men dossier zitten om voor te leggen aan de vrederechter. Ik hoop alleen dat ik krijg waar de kinderen recht op hebben. Dus hou deze dwaze opmerkingen voor u alvorens zo te reageren, ik wil op dit forum graag wat advies van anderen en niet van iemand die mij en men kinderen nog meer de put induwt !

Reclame

lucgescheiden

#4 , 05 sep 2011 22:11

Even ter verduidelijking: het is niet omdat u zich aangevallen voelt, dat dit zo is.
Uiteindelijk kunnen we maar reageren op wat u schrijft.

Financieel verandert er uiteraard veel aan uw ex-man zijn toestand, of denkt u dat deze advocaat gratis bewind komt voeren over de zaak?

Gezien u meldt dat slechts het ziekegeld in aanmerking komt voor onderhoudsgeld, dan kan u terugvallen op kindergeld en studiebeurzen, bovendien kan u de kinderen volledig ten laste nemen, waardoor ook andere voordelen ten uwer voordeel vallen.

U meldt dat uw kinderen in weelde leefden, dit is niet te rijmen met het feit dat u alle rekeningen door 2 deelde, met een inkomen van 900 euro.

Ik spel u daarmede geenzins de les, ik wijs u er alleen op dat kinderen ook dienen te aanvaarden dat een 'gezinsinkomen' plots kan terugvallen, en dat kinderen daarbij geen eisen dienen te stellen.

Indien u een akte hebt, dan hebt u geen advokaat nodig voor de vrederechter, zeker niet als daar de bedragen in staan vermeld en wanneer u kan aantonen; dat u deze bedragen steeds ontving.

Het dwaze aan mijn opmerkingen zit dan mss in de verkeerde interpretatie.
succes morgen
Handige documenten voor Personenrecht

Nancken
Topic Starter

#5 , 05 sep 2011 23:12

Even ter verduidelijking: het is niet omdat u zich aangevallen voelt, dat dit zo is.
Uiteindelijk kunnen we maar reageren op wat u schrijft.

Financieel verandert er uiteraard veel aan uw ex-man zijn toestand, of denkt u dat deze advocaat gratis bewind komt voeren over de zaak?

Gezien u meldt dat slechts het ziekegeld in aanmerking komt voor onderhoudsgeld, dan kan u terugvallen op kindergeld en studiebeurzen, bovendien kan u de kinderen volledig ten laste nemen, waardoor ook andere voordelen ten uwer voordeel vallen.

U meldt dat uw kinderen in weelde leefden, dit is niet te rijmen met het feit dat u alle rekeningen door 2 deelde, met een inkomen van 900 euro.

Ik spel u daarmede geenzins de les, ik wijs u er alleen op dat kinderen ook dienen te aanvaarden dat een 'gezinsinkomen' plots kan terugvallen, en dat kinderen daarbij geen eisen dienen te stellen.

Indien u een akte hebt, dan hebt u geen advokaat nodig voor de vrederechter, zeker niet als daar de bedragen in staan vermeld en wanneer u kan aantonen; dat u deze bedragen steeds ontving.

Het dwaze aan mijn opmerkingen zit dan mss in de verkeerde interpretatie.
succes morgen

Inderdaad de helft van de rekeningen betalen ging niet altyd, maar ik mocht mijn ex-man maandelijks terugbetalen als ik het moeilijk had, en ik heb ook nog mijn kindergeld, waar nog bij komt dat ik 1 invalide kind heb. Om de kinderen op mijn adres te zetten en de studiebeurzen te verkrijgen moet ik dus ook naar de vrederechter, want mijn kinderen konden vroeger niet op een studiebeurs rekenen omdat men ex-man zen inkomen te hoog was. Dus dat zal ik morgen allemaal ter sprake kunnen brengen. Wellicht komen we tot een overeenkomst.

Terug naar “Echtscheiding”