Tot wanneer loopt een uitspraak i.v.m. hoederecht?

DBGAA
Topic Starter

Tot wanneer loopt een uitspraak i.v.m. hoederecht?

#1 , 17 jul 2011 16:04

Ik ben een vader van een, nu 18 jarige dochter.Mijn dochter is sinds onze scheiding (2004) aan mij toegewezen. De mama heeft bezoekrecht om de 14 dagen. In april is ze 18 geworden en heeft mijn ex het adres van mijn dochter bij haar gezet (heeft onze dochter meegenomen naar de dienst bevolking).
Zij mocht mij hier niet van op de hoogte brengen, maar mijn ex zou dit zelf doen.
Dit ben ik te weten gekomen door een brief van het kindergeld.
Daarin stond dat ik vanaf juni ggen kindergeld meer zou ontvangen, maar wel mijn ex.
Kan dit zomaar? Mijn dochter gaat nu nog 2 jaar naar school.
De enige reden waarom dit gebeurt is GELD.
Heb ook recht op allimentatie sinds 2004 (het minimun van €75/mnd), maar deze heeft ze nog NOOIT betaald.
Weet iemand of dit zomaar kan en mag?
Tot wanneer loopt eigelijk een uitspraak over hoederecht.
Alvast bedankt voor énige uitleg.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 17 jul 2011 21:49

uw dochter is 18 en dus mag ze zelf beslissen waar ze zich domicilieert. De verblijfsregeling vervalt bij meerderjarigheid... Tevens mag ze zelf kiezen waar haar kindergeld gestort wordt. Op haar rekening of op een reken ing van één van de ouders.
De alimentatie vanaf 2004 tot haar meerderjarigheid had u moeten ontvangen. Daar had u een zaak van kunnen maken, anderzijds: 75 euro per maand= nog geen 1000 per jaar: allicht had u er de advocaat niet eens van kunnen bekostigen.
U blijft wel verplicht de studies mee te betalen tot ze een volwardig diploma heeft om een goede kans te maken op de arbeidsmarkt.
Hoederecht zoals het vroeger heette: gold ook maar tot de meerderjarigheid van de jongere.
Hoederecht staat overigens niet meer in de wet: het heet nu omgangs- en verblijfsregeling: dat geldt dus tot 18 jaar.
Dan is men volwassen en kunnen er geen regels meer gelden die de jongvolwassene verplicht onder toezicht van een andere volwassene te verblijven.

lucgescheiden

#3 , 27 jul 2011 13:19

Mijn inziens betreft dit een gewijzigde omstandigheid en kan u zich daartegen verweren, maar
zoals Eylis het zegt is het sop de kool niet waard.

studiekosten

U bezit de gegevens van de studiekosten van uw dochter van dit jaar.
Verzamel deze en maak alvast een prognose van de kosten voor de volgende twee jaren.
Gezien de taktiek die uw ex volgt, zal zij de studiekosten toch bij u komen opvorderen.
Daar ik meen dat zij hiervoor bij de vrederechter dient te zijn: bewaar de vrede met uw dochter!

Alimentatie

Van de alimentatie kan u tot vijf jaren terug een vordering stellen.
12 maanden x 5 jaren X 75 euro = 4.500 euro
Raadpleeg hiervoor de dienst DAVO, ik denk dat u daar niet eens advocaat voor nodig hebt.

Laat iets weten hoe dit verder verloopt:
Ik denk dat er vele ouders tegen de zelfde tactiek van hun ex aanlopen.
ZIj zijn alvast bebaat met uw ondervinding.
Sterkte!
Handige documenten voor Personenrecht

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 jul 2011 13:49

indexaanpassingen niet vergeten

DBGAA
Topic Starter

#5 , 10 aug 2011 11:28

Bedankt om mij hierover wat meer duidelijkheid te scheppen.
Het is ondertussen op een andere manier opgelost.
Mijn dochter heeft ingezien dat mama het enkel om het geld deed en heeft haar adres terug bij mij gezet.

De papieren van DAVO heb ik al een tijdje liggen, maar wou deze eerst niet gebruiken.
Ik was, tot enkele weken geleden, nog van gedachte dat ik liever een goede verstandhouding met mijn ex had dan te bekvechten.
Na alles wa zij gedaan heeft, heb ik besloten om deze papieren toch in te vullen.

Ik hou jullie zeker op de hoogte van het verdere verloop.
Leuk om te weten dat er mensen zijn die me hierin hebben willen helpen.
Dank u!

lucgescheiden

#6 , 10 aug 2011 12:46

Proficiat met dergelijke intelligente dochter en wees er een goede vader voor!
sterkte!
Handige documenten voor Personenrecht

Terug naar “Echtscheiding”