Wie kan mij helpen?

ingrid1976
Topic Starter

Wie kan mij helpen?

#1 , 22 jul 2011 00:32

Hoi,

Twee weken geleden kondigde mijn man aan dat hij ons verlaat, mij en onze twee kindjes die in oktober twee en vier worden.

We zijn getrouwd sinds 2005, hebben samen een huis gekocht (in 2004) en gerenoveerd, en zijn getrouwd onder het stelsel "séparation de biens avec société limitée" (in Wallonie).

Gisteren ben ik me gaan informeren bij een advocaat, dus puur informatief want ik wil zoveel mogelijk alles met onderlinge toestemming doen. Deze meldde mij dat:

1: hij het recht heeft elders te gaan wonen

2: hij niet hoeft mee te betalen met de afbetaling van het huis (800euro per maand)

en 3 als bonus: dat hij MIJ zelfs huur kan vragen.

Ik ben gedegouteerd.

De advocaat zei me wel dat een vrederechter waarschijnlijk in kortgeding gaat uitspreken dat:

de kindjes en ik in de woning mogen blijven wonen tot een bepaalde periode (bv tot na de winter), zodat de grootste haar school kan behouden, en dat hij ze kan zien om de twee weekends, omwille van hun jonge leeftijd, en omdat ze zoveel mogelijk proberen de kindjes niet van elkaar te scheiden.

Ik werk 3/5, op dinsdag, donderdag en vrijdag. Ik verdien 1500 euro, maar zal het zonder hulp praktisch niet kunnen om de woning alleen te betalen, laat staan hem uit te kopen.

Hij verdient hetzelfde, werkt 7 dagen aan een stuk met de nacht, dan is hij 7 dagen thuis MAAR dan klust hij bij (lees: in het zwart), dus geen spoor van die extra inkomsten (ca 1000 euro per maand extra) en zogezegd beschikbaar voor eventuele co-ouderschap, wat dus niet het geval is want dan zou hij ze gewoon op de opvang zetten om te kunnen gaan bijklussen.

Tot nu toe zei hij dat hij ze alleen om de twee weken een WE hoeft te zien, maar hij begint nu over co-ouderschap te spreken (dan moet hij mij natuurlijk geen alimentatie). Ik wil dit gerust overwegen, maar nu nog niet omwille van hun jonge leeftijd en mijn redelijke beschikbaarheid (t.o.v. die van hem).

Ik wil in elk geval in de woning blijven tot na de winter, om de kindjes niet nog meer "vastigheid" af te pakken.

In mijn firma zijn ze aan het herstructureren, wat gebeurt er nu als ik zonder werk val?

En wat met het feit dat ik eigenlijk compleet niet achter zijn beslissing om te scheiden sta, kan ik daar iets mee?

Ik sta open voor dialoog, maar dat is erg moeilijk, zelfs een scheidingsbemiddelaar consulteren ziet hij voorlopig niet zitten, hij zegt dat we maar zelf tot een akkoord moeten komen.

Maar ik ben zo in de "flou" over mijn rechten en vooral het welzijn van mijn kleintjes, ben echt de wanhoop nabij.

Wie kan mij helpen / informeren?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#2 , 22 jul 2011 04:29

http://droit-finances.commentcamarche.n ... biens.php3" onclick="window.open(this.href);return false;
Op de hierboven vermelde link staan enige tips die mogelijk kunnen helpen.
Alvast de nadelen aan jullie huwelijksovereenkomst staan opgesomd, daar kan u alvast even op doorzoeken.

- staat het huis op beider naam?
- kan je uw aandeel in het verworvene tijdens het huwelijk aantonen?
Enfin, tal van vragen waar uzelf het antwoord op kent...

Indien u er samen niet uitraakt, dan zal u tijdelijke maatregelen moeten laten nemen door de rechtbank.

Financiëel zal het daarbij zeer belangrijk blijken, om; u de woning gratis te laten toewijzen tijdens de echtscheidingsprocedures.
Indien u dit voor elkaar krijgt, kan u mogelijk een vertragende taktiek toepassen op de eigenlijke procedures,
een sluw advokaat kan dat wel een poosje trekken, meen ik.
Degelijke taktiek zal wellicht beginnen wegen, waardoor er gemakkelijker tot een menselijk akkoord kan gekomen worden.
Jullie kinderen zijn bij de uiteindelijke verdeling, juridisch, irrelevant voor de rechtbank.

Laat u niet op de kast jagen door vrees, dat leidt enkel tot verdere onmin.
Verdere onmin leidt u verder weg van een minnelijke schikking en dat is nu net belangrijk om te vermijden.
Blijf kalm: neem de tijd om u correct te informeren.
De soep wordt nu eenmaal nooit zo heet gegeten dan ze wordt uitgeschept....
Handige documenten voor Personenrecht

j.demoor

#3 , 23 jul 2011 10:29

“Art.213.Echtgenoten zijn jegens elkaar tot samenwoning verplicht; zij zijn elkaar getrouwheid, hulp en bijstand verschuldigd.”(Burgerlijk Wetboek).

‘1: hij het recht heeft elders te gaan wonen’

Door elders te gaan wonen schendt hij de verplichting tot samenwonen.

[hebben samen een huis gekocht...en zijn getrouwd onder het stelsel "séparation de biens avec société limitée" ]. Ik ga ervan uit dat het huis behoort tot die ’société limitée’. Dit dient evenwel onderzocht.

‘2: hij niet hoeft mee te betalen met de afbetaling van het huis (800euro per maand)’

De verplichting af te betalen rust in principe op BEIDE echtgenoten. Onderzoek echter zorgvuldig uw leningsakte.

‘NA de ontbinding van een huwelijksvermogensstelsel met een gemeenschap van goederen, ontstaat tussen de echtgenoten een onverdeeldheid die in de regel beheerst wordt door het gemene recht en de goederen bevat die aanwezig waren op het ogenblik waarop de ontbinding tussen de echtgenoten terugwerkt en de vruchten die deze goederen nadien hebben opgebracht. De deelgenoot die alleen het onverdeeld goed heeft gebruikt en het exclusief genot ervan heeft gehad is een vergoeding verschuldigd die aan de deelgenoten toekomt en gelijk is aan de opbrengstwaarde van dit goed‘(Justel N-20010504-5).

Dit geldt dus niet VÓÓR de ontbinding huwelijksvermogensstelsel met een gemeenschap van goederen(of zo lang het huis behoort tot die ’société limitée’).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

ingrid1976
Topic Starter

#4 , 23 jul 2011 23:06

Bedankt voor jullie snelle reactie.
Luc, wat bedoel je juist met "gratis laten wonen"?
En ivm die "verplichting tot samenwonen, bijstand etc, dat had ik ook al in mijn trouwboekje gelezen, dat lijkt mij toch ook logisch?
Nu ga ik misschien een open deur intrappen: waarom praat mijn advocaat daar dan niet over? Is dat omdat ik puur informatief naar hem toegestapt ben misschien? Misschien een naieve vraag, maar hebben jullie ervaringen met advocaten en / of raadspersonen die de moeite niet echt nemen tot het uiterste te gaan (lees: waar je echt recht op hebt, zonder zelfs maar de "gemeen" te doen?)
Hij dreigt er nu mee dat indien ik niet akkoord ga met zijn voorwaarden, hij co-ouderschap gaat aanvragen. Hij weet dat hij mij daarmee pijn kan doen, wegens de jonge leeftijd van mijn twee schatjes (nog geen 2 en 4). Ik sta daar wel voor open eens ze ouder zullen zijn, maar nu is dat echt nog te vroeg. Trouwens, ik weet niet of ik wel in Wallonie blijf, en dan is co-ouderschap toch praktisch niet haalbaar?
Ik ga me toch nog eens informeren bij een andere advocaat, van de sociale dienst van de gemeente, want ik zit nog met teveel vragen. En je weet nooit teveel he.
In elk geval hartelijk bedankt, fijn dat er zulke forums bestaan waar mensen elkaar bijstaan, gewoon uit solidariteit.

lucgescheiden

#5 , 23 jul 2011 23:37

Wanneer een van de ouders de woning exclusief bewoont, dan kan daar door de andere een woonvergoeding voor geëist worden.
Indien de rechtbank u de woning toewijst b.v. als compensatie voor de zorg van de kinderen, dan weerhoud dat de andere ouder om een woonvergoeding te kunnen eisen...

Een eerste consultatie is gewoonlijk gratis, waarom zou een advocaat u gratis het achterste van zijn tong laten zien(?), deze man is enkel gediend met u bang genoeg te maken, zodat u zal terugkomen.

De vader zal zowiezo co-ouderschap verkrijgen, de verblijfsregeling van de kinderen staat daar los van.
En nogmaals u kinderen zijn irrelevant in de beoordeling van eenieders rechten in een echtscheiding.

U komt in een penibele situatie wanneer je wordt verlaten, een bemiddelaar die beide ouders naar een menselijke oplossing kan leiden, lijkt me dan ook aangeraden!

x123x

#6 , 24 jul 2011 14:44

Hoi Ingrid,
Ik heb me je te doen maar kan je weinig juridische hulp bieden, omdat ik die zelf nodig heb. Ik zit in een gelijkaardige situatie als de jouwe. En ik woon ook nog eens in Wallonië...
Als je het emotioneel moeilijk hebt, is het bijna onmogelijk om over deze materie helder te kunnen denken. Je weet wat je wilt maar weet niet of je er recht op hebt,...
Natuurlijk wil je zoveel mogelijk kosten vermijden (advocaat,...)
Ik denk dat een scheidingsbemiddelaar een uitweg kan zijn maar misschien moet je je man eerst bang genoeg maken, zoals Luc het zegt, zodat hij beseft dat hij hier echt wel mee gebaat is. Anderzijds ook weer niet te bang want als er enkel nog wantrouwen is, wordt het moeilijk voor een scheidingsbemiddelaar om nog te kunnen bemiddelen.
Ikzelf vertrouw mijn vriend voor geen haar meer maar we wonen nog onder hetzelfde dak en hebben 2 kindjes van 6 en 8... Ik denk er vaak aan te vertrekken, een appartement te huren, maar ben zo bang gepluimd te vertrekken.
Co-ouderschap, ik vrees dat jij en ik ons daarbij moeten neerleggen maar mij maakt het minder bang als ik aan een regeling met halve weken denk (ik van woensdag tot zaterdag/zondag en hij vanaf zaterdag/zondag tot woensdag morgen). Weet je, kinderen zijn loyaal tegenover hun beide ouders en ik wil ze geen psychologische schade toebrengen door ze op te eisen, ik denk trouwens dat ik hen al voldoende schade heb toegebracht door - te wijten aan angst - veel te lang in deze ongelukkige relatie te zijn blijven hangen...

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 25 jul 2011 20:04

enkele tips
art 223 BW toekennen van de woning tijdelijke maatregelen door vrederechter
Waarom zorgt hij niet voor de kinderen.
U kan ook onderhoudsvergoeding vragen voor de helft van zijn 'woning' of komt hij die opkuisen????

lucgescheiden

#8 , 25 jul 2011 21:26

Waar dat laatste een argument zou vormen, oordeelt de rechtbank gewoon dat de woonvergoeding gerechtvaardigd is, elkeen betaald het gewone onderhoud van de goederen die hij/zij kreeg toegewezen voor gebruik.

Terug naar “Echtscheiding”