geld van erfenis

Bartdepauw
Topic Starter

geld van erfenis

#1 , 07 jul 2011 15:15

Hallo,

Ik heb een vraagje. Mijn broer heeft het huis overgekocht en ik heb bouwgronden en geld in de plaats gekregen. Dat geld is op een spaarrekening gestort met enkel mijne naam. Wij zijn getrouwd zonder contract. Maar ondertussen na zoveel jaar is dat geld op, vakanties, meubels gekocht, inbouwhaard en van die dingen. Maar nu gaan we scheiden. Kan ik dit nog aanhalen bij de notaris?

Groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#2 , 07 jul 2011 15:31

Indien voldoende gestaafd, dan kan u dit bedrag voorafgaandelijk aan de verdeling terugnemen als zijnde eigen vermogen.
Indien u bovendien kan staven dat er facturen mee betaald werden die hebben geleid tot een meerwaarde aan de echtelijke woning,
dan worden deze aanzien als een herinvestering, deze bedragen worden dan geherwaardeerd.

Een inbouwhaard bijvoorbeeld vormt een deel van de echtelijke woning, gezien deze niet is weg te nemen zonder braak...
Handige documenten voor Personenrecht

Bartdepauw
Topic Starter

#3 , 11 jul 2011 08:32

'Indien voldoende gestaafd', dus dat betekent dat ik aan de hand van rekeninguittreksels moet aantonen dat dat geld gebruikt is voor die verschillende aankopen?
Maar wat als ik dat geld gewoon heb gebruikt om te leven, bijvoorbeeld om op vakantie te gaan, wat meer uitstapjes doen, en van die dingen? Het blijft wel mijn erfenisgeld dat er in feite is doorgedraaid op 5 jaar tijd, aan wat precies kan ik moeilijk achterhalen, maar nu dat we gaan scheiden is het ieder voor zich.

Reclame

mapleleiah

#4 , 11 jul 2011 16:34

Mja, u hebt OOK genoten van dat geld en u hebt ook meegedaan aan het door de mangel ervan draaien in 5 jaar tijd ... U had het ook op de rekening kunnen laten staan en dan was er geen discussie, maar dan had u er ook geen lol aan gehad de voorbije 5 jaar.

Als u het geïnvesteerd hebt in de woning, dan kunt u dat proberen te recupereren en dat zou ik begrijpen. Maar geld dat besteed is aan "genieten van het leven", vakantie, kinderen enz. achteraf nog gaan terugeisen van een ex vind ik echt pervers ... Hoe kunnen mensen dan ooit met een gerust hart een cadeautje van hun partner aanvaarden?

Sowieso zal je maar dingen kunnen terugvragen als er echt facturen / rekeninguittreksels van zijn. Wat u in cash afgehaald hebt of bij wijze van spreken in de Colruyt betaald hebt met de bankkaart lijkt me niet echt in aanmerking te komen.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

jojan

#5 , 12 jul 2011 10:05

Als u het geïnvesteerd hebt in de woning, dan kunt u dat proberen te recupereren en dat zou ik begrijpen. Maar geld dat besteed is aan "genieten van het leven", vakantie, kinderen enz. achteraf nog gaan terugeisen van een ex vind ik echt pervers ... Hoe kunnen mensen dan ooit met een gerust hart een cadeautje van hun partner aanvaarden?

Lenny
Daar ben ik het helemaal mee eens, Lenny.

Terug naar “Echtscheiding”