heeft mijn broer recht op zijn zoon?

Mcnab
Topic Starter

heeft mijn broer recht op zijn zoon?

#1 , 06 jul 2011 19:07

hallo,

ik had is een vraag i.v.m. vaderrechten.
mijn broer en zijn vrouw zijn sinds kort gescheiden, ze zijn beide uit hun woning gezet.
mijn broer heeft een nieuwe woonst gevonden, het appartement opgeknapt en een leuke kinderkamer gemaakt.
zijn vrouw is bij haar moeder ingetrokken samen met hun zoontje, haar adres kan daar niet staan dus ze heeft geen vast adres.
ook zijn de 2 minderjarige kinderen van haar moeder onder toezicht geplaatst.
mijn broer zou graag zelf voor zijn zoontje zorgen.
mag mijn broer zijn zoontje daar weg halen en bij hem houden?
ik hoop dat iemand mij en mijn broer raad kan geven

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 jul 2011 19:29

Nog geen vonnis ????
Elke ouder heeft het ouderlijk gezag en heeft de mogelijkheid de kinderen bij hem/haar in te schrijven en ook te houden.
Andere partij zal indien niet akkoord naar de rechter moeten stappen.
Gezien ook niet meer elkaar wonen asap procedure opstarten bij rechtbank (vrederechter) om bewarende maatregelen inzake echtscheiding en plaats waar kinderen moeten ingeschreven worden.( indien nog geen procedure lopende).
Gelet op voorgaande .... komen ouders nog overeen via juridisch bemiddelaar anders via eigen advocaat.
Bij politie adres moeder doorgeven zodat ze daar eventueel van ambtswege kan ingeschreven worden.

Mcnab
Topic Starter

#3 , 06 jul 2011 19:34

er is nog geen vonnis van de rechter.
dus als mijn broer morgen zijn zoontje gaat halen en niet terug brengt kan zij niets doen tot de rechter een uitspraak heeft gedaan
of begrijp ik dat verkeerd.

Reclame

Franciscus

#4 , 06 jul 2011 19:45

Neen, correct begrepen hij is de vader en heeft evenveel recht op de kinderen dan de moeder.
Hij kan echter niet aan de politie vragen om het kind daar te gaan mee ophalen.
In principe als het kind op straat is, met een derde kan hij het wel meenemen, zijn ouderrechten gaan boven de toezichtrechten van een derde. Hier kan politie WEL in tussenkomen.
Maar ga naar een advocaat als het meegeven een probleem is andere oplossing is tricky... een woord een beweging verkeerd kan de zaak escaleren.

Mcnab
Topic Starter

#5 , 06 jul 2011 20:44

In principe als het kind op straat is, met een derde kan hij het wel meenemen, zijn ouderrechten gaan boven de toezichtrechten van een derde. Hier kan politie WEL in tussenkomen.
Als ik deze zin dus goed begrijp dan kan, indien de kleine bij zijn grootmoeder verblijft, de vader wel bij hun langsgaan met de politie om zijn kind te gaan ophalen?

Franciscus

#6 , 07 jul 2011 10:47

Neen dus ..... politie is NIET bevoegd om een kind UIT de woning te halen hebben daarvoor een bevelschrift nodig dat ze NOOIT gaan krijgen voor dit soort feiten.
Er is nl niets strafbaars gebeurd dus kan politie zelfs niet optreden.
Vader kan kind gaan bezoeken en meenemen als de grootouders dat toelaten. Het kind is IN hun huis en zijn zij dus de verantwoordelijke personen. ZONDER hun toestemming kan er niemand tegen hun wil buiten worden gebracht.
Als de grootouders het kind meegeven om vb te gaan wandelen niets aan de hand en dan is het buiten.
Als het kind op straat is kan je het meenemen ... dan best met POLITIE ter plaatse.
Maar zoals reeds gezegd ga naar een advocaat want wat geschreven staat is tricky.

roderidder
Contacteer: Website

#7 , 07 jul 2011 13:24

Neen dus ..... politie is NIET bevoegd om een kind UIT de woning te halen hebben daarvoor een bevelschrift nodig dat ze NOOIT gaan krijgen voor dit soort feiten.
cfr. gijzeling

de grens tussen weigeren/achterhouden & gijzeling is soms dun.

Bij dreiging (met vb. een wapen) kan een gespecializeerd team opgevorderd worden

Al bij al vrees ik dat Franciscus het bij het rechte eind zal hebben dat het rechtbank zal worden.
Beter is de verblijfsregeling onderling regelen. Iedere Belg is gelijk, de moeder heeft dus evenveel rechten als de vader.
...mijn broer zou graag zelf voor zijn zoontje zorgen.
mag mijn broer zijn zoontje daar weg halen en bij hem houden?
kortom mijn advies: regel dit zelf als het kan.
Een kind gaan achterhouden is vragen dat de rechter het moet regelen omdat ouders tekort schieten.
Dus als je je kind graag in de problemen wil brengen dan is dat een wijze om te tonen wat je waard bent als ouder.
Geraak je er onderling niet uit? Dan is hulp gaan zoeken m.i. een verplichting.

RR

Franciscus

#8 , 07 jul 2011 22:32

Het binnendringen door de vader ZONDER toestemming van de bewoners is strafbaar en vader zal hier voor vervolgd worden.
ook de politie kan zonder bevelschrift niet binnengaan om kind DAT door een van de ouders aan (groot)ouders is toevertrouwd uit dat huis te halen.
Hier moet dus een vonnis van een rechtbank voor zijn dat wie het (oud woord) hoederecht zou hebben regelt en dan pas kan men in het huis van iemand optreden.
Buiten op de openbare weg is er zonder vonnis steeds de ouder die boven een 'bijhouder' van het kind gaat.
Laatst gewijzigd door Franciscus op 11 jul 2011 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Mcnab
Topic Starter

#9 , 10 jul 2011 09:12

Bedankt voor jullie antwoorden ;)

Mijn broer heeft het kind nu bij hem.
Hij mocht zijn zoontje voor een halve dag zien en is hem niet meer gaan terugbrengen.

Nu wil hij graag een regeling treffen met zijn vrouw voor de verblijfsverdeling van zijn zoontje.
Graag had hij geweten hoe je dit zo snel mogelijk kunt wettelijk maken.

Is het voldoende om een papier op te maken, ondertekend door beide ouders en dit dan bij een advocaat wettelijk te laten maken?

roderidder
Contacteer: Website

#10 , 10 jul 2011 11:33

ja ... in principe toch
Het is de rechter die een uitspraak doet. Dat is wat telt. De advocaat kan heel de zaak afhandelen als beide ouders akkoord zijn.

Veel beter is om zich persoonlijk aan te bieden bij de rechter zodat deze kan luisteren wat ouders te zeggen hebben.

RR

Mcnab
Topic Starter

#11 , 10 jul 2011 20:39

Kan je dat even verduidelijken aub?
Welke specifieke stappen dient hij dan te ondernemen?

Bijtje

#12 , 11 jul 2011 09:58

Hoe ik het zou doen :
-Je schakelt best een advocaat of pro deo in
-Je bedenkt een verblijfs-, en kostenregeling (eventueel alimentatie en kindergeld vermelden wie wat krijgt en hoeveel) die haalbaar is voor jezelf en de moeder en zet deze in een overzichtje
-Je vraagt het domicilie bij u
De advocaat dient dan een verzoekschrift in en dan komt er een zitting, waarbij hij dan best zelf ook aanwezig is

Je kan echter het verzoekschrift ook zelf indienen (uw broer dan in dit geval) gewoon bij de jeugdrechtbank

Terug naar “Echtscheiding”