Bemiddelaar of advocaat ?

Moike
Topic Starter

Bemiddelaar of advocaat ?

#1 , 06 jul 2011 12:18

Na 20 jaar gaan we scheiden , ik ben een onthaalmoeder , niet zelfstandig .
Ik heb twee kinderen waarvan mijn meisje 17 jaar is en zowel lichamelijk als geestelijk gehandicapt , ze rijdt in een electrische rolstoel.

Mijn man wil absolut weg , maar eigenlijk wil hij dat ik ga , het huis dat altijd: “ voor mij en de kinderen “ was , “zodat we het altijd goed zouden hebben “ , is ineens zijn huis . Als ik zou gaan ben ik tevens mijn werk kwijt . Dus geen woonst geen werk . En zomaar even een nieuwe woonst is ook niet zo evident aangezien het al moet passen voor mijn dochter , die elke dag naar huis komt en maar één dag in de week op internaat blijft. En na 20 jaar thuis zijn is een nieuw werk ook niet zomaar ff gevonden .

Ik zou het huis graag houden zodat ik verder mijn job kan doen en de kinderen hun thuis behouden maar mijn man beweerd dat ik als onthaalmoeder geen lening kan krijgen en dus het huis niet verder kan afbetalen , de dienst waarvoor ik werk zegt dat als ik kan bewijzen dat ik genoeg verdien ik wel een lening kan afbetalen.

We zijn al één keer bij een bemiddelaar geweest , maar ik heb al de raad gekregen dat een bemiddelaar enkel goed is als de ex partners op gelijke voet staan , aangezien ik veel minder sterk sta dan mijn man ben ik bang dat ik niet genoeg van mijn rechten afweet. Ik wil hem niet klein krijgen of wat dan ook , maar ik wil ook niet uiteindelijk de dommerik zijn.
Zoals zijn idee momenteel is zou hij zowat alles krijgen ,de aan mijn dochter aangepaste auto( waar ik niet mee rijd) het huis en dan co ouderschap , het kan toch niet juist zijn dat ik 20 jaar van mijn leven gegeven heb voor mijn gezin , dat ik zonder pensioen , zonder huis zonder ook maar iets achterblijft ?

Ik ben voor elke tip , site of gedachte dankbaar.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 jul 2011 14:41

Wie zegt dat uw dochter bij u moet blijven ....laat haar aan uw echtgenoot over.
Bemiddelaar zorgt dat beide partijen naar elkaar luisteren en beide zich goed voelen bij het bereikte compromis.
Niets weerhoud u een eigen advocaat te nemen of ergens anders info te verzamelen wat u kan doen en wat niet.
Een cursus juridische weerbaarheid zou goed zijn of algemene assertiviteit.
Mijn eerste zin was om de bal in ander kamp te leggen.

Moike
Topic Starter

#3 , 07 jul 2011 08:50

Moest je een pakje assertiviteit ergens hebben liggen , geef maar hoor , spijtig genoeg komt dat niet zomaar ff .
Net daarom dat ik op zoek ben naar goeie raad en tips ???
Ik ga niet eens de moeite doen om te reageren op die eerste zin ........

Reclame

lucgescheiden

#4 , 07 jul 2011 14:05

Indien u gehuwd bent zonder huwelijkscontract, dan behoort alles dat verworven werd tijdens het huwelijk, aan u beide toe.
Uw echtgenoot kan en mag dan niet alleen beschikken noch over de roerende goederen, noch over de onroerende goederen.

Waar ik vermoed dat buiten de wagen, eveneens het huis aangepast werd aan jullie dochter, zal dit veel centjes hebben gekost.
Mogelijk is geen der beide ouders hierdoor in staat om de andere uit te kopen, maar zou het verlies van deze zaken uw dochter ten nadele komen.
Waar u beide verantwoordelijk blijft voor de kosten van de kinderen, zal dit verlies dus gecompenseerd dienen te worden via de alimentatie.
Mogelijk is dit eveneens een onbetaalbare zaak.

Meer dan bij andere huwelijksproblemen, lijkt het me noodzakelijk dat u samen een oplossing uitwerkt voor de kinderen, alvorens aan een echtscheiding te beginnen.

Juridisch kan u deze zaken in onverdeeldheid laten.
De kinderen zouden dan in de woning kunnen blijven wonen, en de ouders zouden op 50-50 basis kunnen afwisselen.
Als onthaal moeder zou je een vergoeding aan de gemeenschap kunnen afspreken voor het beroepsmatige gebruik van de woning.
Mogelijk is het dan noodzakelijk om een afscheiding op te trekken tussen het woongedeelte en het beroepsmatige gedeelte van de woning, al was het maar om elkaar niet voor de voeten te lopen, en aldus verdere onmin te voorkomen.
De vraag is dan of dit praktisch te realiseren valt.

Mocht het toch tot een vechtscheiding leiden, dan kan u verzoeken om een preferentiële toewijzing op basis van je beroepsbezigheid.
Al blijft dit uiteraard ondergeschikt aan de noden van jullie dochter...
Dus in ieders belang kan u beter terug bij de bemiddelaar rond de tafel gaan zitten, lijkt me!
Handige documenten voor Personenrecht

Moike
Topic Starter

#5 , 08 jul 2011 08:38

Hallo lucgescheiden ,
hartelijk dank voor je zinning antwoord . Hier heb ik tenminste iets aan .
Moike

lucgescheiden

#6 , 08 jul 2011 08:53

Het antwoord van Franciscus is niet minder raadzaam, in essentie bevat het de kern van de oplossing: nml. communiceren!
Handige documenten voor Personenrecht

Moike
Topic Starter

#7 , 08 jul 2011 09:35

Ja maar communiceren doe je met twee ...
En ik schreef hier niet voor niets dat ik op zoek ben naar informatie , dus mij zeggen dat ik mij moet informeren is dan niet erg behulpzaam .
Wat mijn dochter betreft weet ik dat ik nogal gevoelig reageer, daarom dat ik er niet op ingegaan ben .

Maar zoals gezegd ik ben dankbaar voor elke gedachte dus mss ook wel voor die van Franciscus :-)

j.demoor

#8 , 08 jul 2011 10:17

“Art.223.Indien een der echtgenoten grovelijk zijn plicht verzuimt,beveelt de vrederechter, op verzoek van de andere echtgenoot, dringende voorlopige maatregelen betreffende de persoon en de goederen van de echtgenoten en de kinderen. Hetzelfde geschiedt op verzoek van een der echtgenoten, indien de verstandhouding tussen hen ernstig verstoord is.”(Burgerlijk Wetboek).

De vrederechter kan onder meer de samenwoningsplicht opschorten en een gebruiksregeling treffen inzake het huis en inboedel. Hij kan tevens een verblijfs- en omgangsregeling treffen inzake de kinderen met onderhoudsuitkering.

Zie verder art.1253ter Gerechtelijk Wetboek;Ga naar de griffie van het Vredegerecht en vraag daartoe een papieren formulier. Desnoods kopieert u de tekst van art.1034ter Gerechtelijk Wetboek en gebruikt u deze als invulformulier,mits omzetting in briefvorm. U kan dit verzoekschrift in principe indienen zonder advocaat.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Echtscheiding”