Ik ben Ren?e, ben 37 jaar, heb 4 een schat van een dochter en ben gescheiden. Graag wou ik jullie advies en jullie mening over het volgende :
Reeds enkele jaren heb ik mijn bedenkingen bij de relatie tussen mijn ex man en mijn dochter (14 jaar).
Hij heeft altijd al de neiging gehad om haar te gebruiken in de echtscheiding, maar wat ik nu ben te weten gekomen deed me trillen op mijn benen.
Reeds enkele jaren merkte ik op dat er steeds nogal "innig" werd begroet en afscheid werd genomen tussen mijn ex en mijn dochter. Lange en stevige knuffels met een hoop gestreel, vooral van zijn kant uit.
Nu is er altijd wel een speciale band tussen een vader en zijn kinderen, maar dit was echt zwaar op het randje.
De laatste tijd is de relatie tussen vader en dochter erg verslechterd.
Gisteren heb ik met mijn dochter een lange babbel gehad omdat er mij een aantal zaken waren opgevallen. Zo vermijd ze bijvoorbeeld systhematisch elk fysiek contact met de mannelijke leden van onze familie en vriendenkring.
Ik heb haar op de man af gevraagd hoe de vork nu in de steel zit en dit was het resultaat :
Ze heeft een afkeer en grote angst gekregen van mannen in het algemeen. Dat komt (na veel doorvragen) door de manier waarop mijn ex met haar omging. Ze voelde zich erg ongemakkelijk bij al zijn geknuffel en gestreel. Het moet voor haar zo erg geweest zijn dat ze ten langen leste walging ging voelen voor elk fysiek contact met hem. Ook nu nog ziet ze er steeds tegenop om hem te zien, gewoon omdat ze weet dat hij dan weer knuffels en een zoen verwacht.
Verder dan dat is het nooit gegaan zegt ze, behalve ??n keer dat zijn knuffel wel erg innig werd. Ze heeft zich toen losgetrokken en is weggelopen...
Maar ondertussen heeft ze er wel een trauma aan overgehouden en heeft ze een afkeer en angst gekregen van mannen in het algemeen.
Mijn vraag : kan ik hier iets tegen doen? Dit kan toch zomaar niet? Hij maakt mijn dochter mentaal helemaal kapot ! Ik weet wel dat het geen sexueel misbruik is in de zuivere betekenis van het woord, maar mijn dochter voelt zich wel "aangerand" door haar vader.
Ik heb al veel rare dingen gehoord over het Belgische gerecht, maar ik weiger te geloven dat ik in een maatschappij leef dat dit soort van zaken onbestraft toelaat.
Dankuwel bij voorbaat,
een wanhopige moeder.