vaderliefde die te ver gaat ?

Anonymous
Topic Starter

vaderliefde die te ver gaat ?

#1 , 01 mar 2007 10:34

Goeiemorgen !!

Ik ben Ren?e, ben 37 jaar, heb 4 een schat van een dochter en ben gescheiden. Graag wou ik jullie advies en jullie mening over het volgende :

Reeds enkele jaren heb ik mijn bedenkingen bij de relatie tussen mijn ex man en mijn dochter (14 jaar).

Hij heeft altijd al de neiging gehad om haar te gebruiken in de echtscheiding, maar wat ik nu ben te weten gekomen deed me trillen op mijn benen.

Reeds enkele jaren merkte ik op dat er steeds nogal "innig" werd begroet en afscheid werd genomen tussen mijn ex en mijn dochter. Lange en stevige knuffels met een hoop gestreel, vooral van zijn kant uit.
Nu is er altijd wel een speciale band tussen een vader en zijn kinderen, maar dit was echt zwaar op het randje.

De laatste tijd is de relatie tussen vader en dochter erg verslechterd.
Gisteren heb ik met mijn dochter een lange babbel gehad omdat er mij een aantal zaken waren opgevallen. Zo vermijd ze bijvoorbeeld systhematisch elk fysiek contact met de mannelijke leden van onze familie en vriendenkring.
Ik heb haar op de man af gevraagd hoe de vork nu in de steel zit en dit was het resultaat :

Ze heeft een afkeer en grote angst gekregen van mannen in het algemeen. Dat komt (na veel doorvragen) door de manier waarop mijn ex met haar omging. Ze voelde zich erg ongemakkelijk bij al zijn geknuffel en gestreel. Het moet voor haar zo erg geweest zijn dat ze ten langen leste walging ging voelen voor elk fysiek contact met hem. Ook nu nog ziet ze er steeds tegenop om hem te zien, gewoon omdat ze weet dat hij dan weer knuffels en een zoen verwacht.

Verder dan dat is het nooit gegaan zegt ze, behalve ??n keer dat zijn knuffel wel erg innig werd. Ze heeft zich toen losgetrokken en is weggelopen...
Maar ondertussen heeft ze er wel een trauma aan overgehouden en heeft ze een afkeer en angst gekregen van mannen in het algemeen.

Mijn vraag : kan ik hier iets tegen doen? Dit kan toch zomaar niet? Hij maakt mijn dochter mentaal helemaal kapot ! Ik weet wel dat het geen sexueel misbruik is in de zuivere betekenis van het woord, maar mijn dochter voelt zich wel "aangerand" door haar vader.

Ik heb al veel rare dingen gehoord over het Belgische gerecht, maar ik weiger te geloven dat ik in een maatschappij leef dat dit soort van zaken onbestraft toelaat.

Dankuwel bij voorbaat,

een wanhopige moeder. :cry:

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roderidder
Contacteer: Website

#2 , 01 mar 2007 14:33

"Ik heb al veel rare dingen gehoord over het Belgische gerecht, maar ik weiger te geloven dat ik in een maatschappij leef dat dit soort van zaken onbestraft toelaat. "

Zoals je hier het verhaal brnegt geloof ik niet dat het gerecht hier maatregelen gaat nemen

Wat zou je zelf voorstellen dat moet gebeuren?

RR

Anonymous
Topic Starter

#3 , 01 mar 2007 17:07

Er is een foutje geslopen in mijn uitleg.
Ik heb namelijk 4 kinderen: 2 zoontjes, 1 dochter van 10 en 1 schat van een dochter van 14. Uiteraard is ook de dochter van 10 een schatje :)
Blijkbaar is er een stukje tekst verdwenen of heb ik het per ongeluk uitgeveegd...

Wat ik zelf zou voorstellen?
Maatregelen om te verhinderen dat hij op termijn hetzelfde gaat uitspoken met mijn jongste dochtertje! Zolang hij niet gedwongen wordt om zijn gedrag te veranderen zal hij gewoon doorgaan, dat is altijd al zo geweest.

Is het dan al zo erg gesteld dat kinderen zomaar mentaal kunnen kapotgebeukt worden zonder dat daar iets aan te doen is? Mijn oudste dochter is dankzij hem getekend.
Ik heb het er echt moeilijk mee dat er blijkbaar niets aan te doen is...

Reclame

sperwer

#4 , 03 mar 2007 10:51

Eerst en vooral eens met je dochter langs de huisarts gaan.
Maar wel een huisarts die ZIJ vertrouwd en waartegen zij haar verhaal kwijt kan.

Zet zelf het openingsgesprek hierover in bij die huisarts en verlaat daarna de kamer en wacht gewoon in de wachtzaal.
De dokter zal dan wel bepalen of zij verdere hulp nodig heeft en of er om bepaalde reden moet ingegrepen worden bij het contact met de vader.

Indien de dokter zegt dat er echt iets fout zit in dat contact, kan je met zijn verklaringen of die van de arts waarnaar zij je heeft doorverwezen, naar een raadsvrouw.

Gezien je posting hier raad ik je af om naar een mannelijke arts en raadspersoon te gaan.

En wees gerust, als er echt iets fout zit zal het gerecht ingrijpen hoor.
Sexuele mishandeling van kinderen is veel meer dan enkel penetratie.

Maar raadpleeg eerst en vooral een door je dochter vertrouwde huisarts!!!
Valse beschuldigingen hiervan worden ook zwaar aangepakt.

roderidder

#5 , 03 mar 2007 19:45

Zelf sluit ik heel graag bij je advies aan sperwer

toch 1 bedenking
Gezien je posting hier raad ik je af om naar een mannelijke arts en raadspersoon te gaan
Stel dat het tot een rechtszaak komt met een mannelijke rechter

Dan maar wraken omdat hij van het verkeerde geslacht is?

RR

sperwer

#6 , 03 mar 2007 21:14

Je verward hier een persoon die moet uitzoeken of er problemen zijn en welke, en de persoon die moet beslissen of er gerechtelijke stappen moeten genomen worden en een instantie.
Op de rechtbank heeft de dochter haar raadsvrouw om voor haar te spreken, zij is minderjarige en moet zelf niet getuigen op de rechtbank.

bij de huisarts en de raadsvrouw is zij het zelf die haar verhaal moet doen. Vandaar de raad om met vrouwelijke arts en raadshulp te werken.

roderidder

#7 , 04 mar 2007 23:55

Je verward hier een persoon die moet uitzoeken of er problemen zijn
- Videoverhoor door politieverhoor --> zit daar een advocaat bij?
- Deskundige onderzoek --> zit daar een advocaat bij?
- Minderjarige wordt nadien gehoord door de (jeugd)rechtbank --> zit daar een advocaat bij?
- Bemiddeling om de zaak evt. terug uit slob te trekken nadat een partij heeft "gewonnen" (of verloren) bij de rechtbank --> zit daar een advocaat bij?

Zowel politie/arts/deskundigen/rechters/bemiddelaars zijn gelukkig allemaal M/V

Het neemt niet weg dat ik zoals eerder gesteld dat ik bij je advies kan aansluiten aansluiten om er eens met de huisarts over te praten waarbij ik dit zou trachten eerst dit gesprek te voeren met beide ouders, dit voorkomt een beetje dat het vertrek een verhaal is van de olifant en de drie blinden die hem omschreven

overigens: Rechter Caers verwees vorig jaar nog een minderjarige naar de polygraaf. De advocaat was er helemaal niet gelukkig mee, maar zolang er geen veroordeling is mogen beide partijen over dezelfde kam geschoren worden ...

nu wil ik deze zaak niet direct doortrekken naar onderstaand kort
videofragment , maar wil het toch maar even meegeven

RR

sperwer

#8 , 05 mar 2007 07:25

Je verward hier dus wel een paar zaken.

Eerst moet men er achter komen wat er juist gebeurd is.

En daarna zal de raadsvrouw wel zorgen dat alles vlot verloopt.

Voor er zelfs spraken kan zijn van alles wat jij opsomt, moet men weten wat er gebeurd is om te weten hoe men de rest moet aanpakken.

Een simpele verandering in de begroeting tussen vader en dochter kan al voldoende zijn. Maar zelf bij gerechtelijk gevolgen, zal het gerecht in de eerste plaats aan het kind denken.

En dan is er ook nog steeds de raadsvrouw om in te grijpen.

Anonymous
Topic Starter

#9 , 06 mar 2007 10:43

Eerst en vooral : bedankt voor al jullie reacties tot nu toe. Ik ben al heel wat wijzer geworden.

Nog een paar dingen die ik in mijn eerste post niet heb vermeld maar die misschien wel nuttig zijn:

- Sinds enkele jaren vermeld ik deze feiten al tijdens de zittingen over mijn echtscheiding. Er is met ander woorden wel al een soort voorgeschiedenis. Het is niet iets waar ik nu ineens mee kom aanzetten.

- Mijn dochter heeft drie jaar geleden eens een tekening gemaakt. Daarop stond zij zelf afgebeeld in een innige omstrengeling met haar vader en daarrond een groot hart getekend. Ik weet heel zeker dat het over haar en hem gaat want ze had de namen er bij geschreven. Het klinkt hard hoor, maar ik kan het niet beter omschrijven als volgt : Als men mij zou vragen om twee mensen te tekenen die elkaar "aan het binnendraaien" zijn, dan zou ik het echt niet zo duidelijk kunnen tekenen als mijn dochter dat heeft gedaan. Haar tekening was zwaar erotisch.
Ik ben toen met die tekening naar een gerechtelijk assistente gestapt. Van zodra zij het woord "misbruik" hoorde vallen was het daar grote paniek ! Ze weigerde botweg om haar mening te zeggen ! Zoiets was veel te delicaat, "en daarbij, het zal toch wel niets betekenen. Het lijkt wel raar, maar je moet je geen zorgen maken hoor mevrouw, dag mevrouw! Tot ziens mevrouw!"
In het licht van wat ik nu weet begin ik me toch vragen te stellen of alles wel zo onschuldig is...

sperwer

#10 , 06 mar 2007 11:06

Deze tekeningen, als je ze nog hebt, gewoon meenemen maar de vertrouwens arts van je dochter.

De reactie van de gerechtelijke assistente was heel normaal.
Jij was vollop in je echtescheiding en daar worden vaak misbruik gemaakt van valse sexuele misbruiken, om het hoede recht te bekomen en het omgangsrecht tot een minimum te krijgen.

Zeer spijtig voor de gevallen waar het dus echt gebeurd, maar tjdens echtscheidingen is de rechtbank hier dus heel voorzichtig mee en reageerd zij pas echt bij duidelijke bewijzen.

Je echtscheiding is nu al lang achter de rug en je dochter zelf mondig genoeg, men zal nu wel totaal anders reageren.

Terug naar “Echtscheiding”