voorkooprecht??

lhe
Topic Starter

voorkooprecht??

#1 , 06 jun 2011 20:49

Hallo,

Ik en mijn ex zijn al van december 2010 uit elkaar en we komen maar niet tot een akkoord! Hij wil mij namelijk mijn deel niet teruggeven! Dit deel staat wel duidelijk in het huwelijkscontract vermeld! Dus heb er zowiezo recht op! Ik eis nu openbare verkoop ook al gaan we dan verlies hebben! Hij zegt dat ik geen openbare verkoop kan eisen want hij heeft voorkooprecht? Als ik niet akkoord ben met zijn bod kan ik dit toch weigeren of niet en dan toch openbare verkoop eisen? We zijn nu beiden met een notaris bezig maar hij wil er een rechter bijhalen! Wie draait dan op voor de gerechtskosten?

Alvast bedankt!!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Yvon

#2 , 07 jun 2011 20:19

De aangestelde notaris is eerste rechter, ttz als hij door de rechtbank is aangesteld. Maar ik vermoed dat je nog niet gescheiden bent of toch?
Eenmaal gescheiden vorder je de verdeling en die gaat dan als er geen onderling akkoord is via een gerechterlijke vereffening/verdeling, eventueel met een openbare verkoop tot gevolg.
Vordering via de rechtbank: elk betaalt zijn advokaat en de rechtbank zegt meestal dat elk de helft van de kosten moet betalen.

Yvon

#3 , 07 jun 2011 20:20

Oeps vergeten op in te gaan: geen van beiden heeft voorkooprecht zonder dat de andere hem of haar dat vooraf heeft toegestaan.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 jun 2011 20:30

Wil hij het kopen dat is toch goed als je dat op schrift heb ken je de verkoopprijs van uw helft bepalen en dat is dan minimaal de marktwaarde.

lhe
Topic Starter

#5 , 09 jun 2011 16:41

De aangestelde notaris is eerste rechter, ttz als hij door de rechtbank is aangesteld. Maar ik vermoed dat je nog niet gescheiden bent of toch?
Eenmaal gescheiden vorder je de verdeling en die gaat dan als er geen onderling akkoord is via een gerechterlijke vereffening/verdeling, eventueel met een openbare verkoop tot gevolg.
Vordering via de rechtbank: elk betaalt zijn advokaat en de rechtbank zegt meestal dat elk de helft van de kosten moet betalen.

hij wil mij gewoon niks geven, terwijl ik geld heb gegeven en de lening bijna 2 jaar mee heb afbetaald enz! hij beweert da hij zowiezo recht heeft op da voorkooprecht da ik hem da ni kan ontnemen! en ik zal hem zelfs nog moeten bij betalen als hij da voorkooprecht heeft enz van die toestanden beweert hij! We zijn nog niet gescheiden aangezien hij moeilijk blijft doen!

groetjes

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 jun 2011 17:35

Burgerlijk Wetboek Art. 1446. <W 14-07-1976, art. 2> Wanneer het wettelijk stelsel eindigt door het overlijden van een der echtgenoten, kan de langstlevende, tegen opleg indien daartoe grond bestaat, zich bij voorrang doen toewijzen een van de onroerende goederen die tot gezinswoning dient, samen met het aldaar aanwezige huisraad, en het onroerend goed dat dient voor de uitoefening van zijn beroep, samen met de roerende zaken die aldaar aanwezig zijn voor beroepsdoeleinden.

Art. 1447. <W 14-07-1976, art. 2> Wanneer het wettelijk stelsel eindigt door echtscheiding, scheiding van tafel en bed of scheiding van goederen, kan elk der echtgenoten in de loop van de vereffeningsprocedure aan de rechtbank te zijnen voordele toepassing van artikel 1446 vragen.

Men noemt dit de preferentiële toebedeling van de woning. Is enkel van toepassing bij wettelijk stelsel (geen huwelijkscontract). Ieder van de echtgenoten kan dus vragen dat de gezinswoning aan hem/haar wordt toebedeeld en zo de openbare verkoop ervan beletten. Bij betwisting beslist de rechtbank wie dit recht heeft en welke prijs moet betaald worden.

lucgescheiden

#7 , 27 jun 2011 03:25

Poster zal allicht een expert moeten bekomen voor het schatten van de waarde.
Tevens zal zij de gemeenschappelijke afbetaling van de lening zal moeten staven.
Waar preferentiële toewijzing een faire vereffening en verdeling niet in de weg mag staan, zal deze niet worden toegekend.

Waarom de notarissen deze zaken niet onmiddellijk wensen duidelijk te stellen....?????
(waar we toch mogen vermoeden dat deze heren de wetten hieromtrent kennen)
Handige documenten voor Personenrecht

pdr

#8 , 05 jul 2011 00:06

beste,

17 jaar geleden kochten wij gezamelijk mijn ouderlijke thuis over voor een familieprijs. Heel kort voor de totale afbetaling van de lening zijn wij gescheiden. Wij waren gehuwd zonder huwelijkscontract. Ik ben in de woning (dus mijn ouderlijke thuis) blijven wonen en tevens staan mijn kinderen bij mij gedomicilieerd.
Wij zitten nu in de fase van vereffening-verdeling. Gezien er niet tot een overeenkomst kon worden gekomen wie neemt het huis over en aan welke prijs, werd een gerechterlijke schatter met bindende kracht aangesteld. Mijn ex heeft een tegenexpertise laten doen, welke het huis is komen schatten op de stoep zonder de staat of indeling van het huis te kennen en komt dan weliswaar op een hoger bedrag uit. Mijn ex is in de overtuiging dat hij meer recht heeft om het huis over te nemen, gezien hij er in gewerkt heeft (voor de werken zijn wel facturen van aannemers) ; ik had/heb een fulltime job en 2 kleine kinderen op te voeden.
Hij heeft wel procedures in gang gezet omdat hij zogenaamd 'behoeftig' is, maar voelt zich wel in staat een huis over te nemen ; Ik sta in een betere financiële positie om het huis over te nemen (is toch mijn ouderlijke thuis)
wat met de waardevermeerdering ? Kan dit aanzien worden als een zogenaamde schenking ? De overnameprijs destijds was veel lager dan marktwaarde destijds en kan het huis aan hem worden toegewezen omdat hij er zogenaamd gewerkt heeft EN indien wij er samen niet onderuit geraken van wie wat, wie neemt dan de eindbeslissing --) notaris of wordt dit weer gerecht ?

lucgescheiden

#9 , 05 jul 2011 17:15

Het zal moeilijk worden om aan te tonen dat een deel van de aankoopwaarde werd kwijtgescholden als "familieprijs".
- Al kan de mogelijke schatting ten behoeve van de toenmalige lening daarin mss de nodige bewijskracht leveren -.
Mits staving zou u het verschil tussen de aankoopwaarde en de effectieve waarde kunnen claimen als gift van je ouders.
Indien u dit gedaan krijgt, dan zal er tevens een herwaardering dienen te geschieden van dit bedrag.

Indien de indeling en/of de staat van de gezinswoning niet overeenstemd met wat de expert beschrijft, kunt u de expertise aanvechten.

Alle vruchten van arbeid en vermogen, gedurende het huwelijk vallen binnen het gemeenschappelijke vermogen.
Mits de facturen niet werden betaald vanuit enig persoonlijk vermogen, aldus valt tevens de meerwaarde in het gemeenschappelijke vermogen.
-Evenzo voor het werk dat éénzijdig door één der echtgenoten werd verricht-

U kan om een preferentiële toewijzing verzoeken; gezien: uw kinderen er nog steeds gedomicileerd zijn, en er dus maatschappelijke en gezinsbelangen zijn.
Wordt dit verzoek niet aanvaard (onwaarschijnlijk m.i.), dan rest er niets anders dan de onmin, en zal het pand openbaar worden verkocht.
U hebt dan nog steeds het recht om zelf een bod te doen, maar ik vermoed dat de 1 procent registratie-kosten dan niet meer zullen gelden,
tevens zullen de kosten hoger oplopen.

De notaris maakt een P.V. van ieders argumenten, en kan zelf een voorstel ter verdeling opstellen (notarisstaat).
U hoeft zich daar geenszins bij neer te leggen, zo u vermoedt dat u wettelijke argumenten hebt.
De eisende partij zal hierop de notarisstaat naar de rechtbank moeten dragen.
Zij zal dan een eindbesliising nemen (al dan niet via een beroepsprocedure)
Handige documenten voor Personenrecht

Terug naar “Echtscheiding”