kleuter wordt thuisgehouden

lucgescheiden

Re: kleuter wordt thuisgehouden

#16 , 01 jul 2011 14:54

Idd, dat lijkt me de betere aanpak.

@jojan
Mss eens de postings van RR lezen op dit forum.
Met name deze waar RR reële vonnissen vergelijkt met dergelijke Internationale Verdragen....
Handige documenten voor Personenrecht

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#17 , 01 jul 2011 15:55

luc, je moet je leesbril opzetten vrees ik...:
2 reacties geleden al heb ik dit voorstel uiteengezet en daar reageerde je tamelijk afkeurend op.
dus waarom je ditzelfde voorstel nu ok vind en daarnet niet is me echt een raadsel...

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#18 , 01 jul 2011 16:58

Er is geen leerplicht het naar school laten gaan gebeurd op totaal vrijwillige basis.
Staat er letterlijk in het vonnis dat het kind naar school MOET gaan ????

Reclame

lucgescheiden

#19 , 01 jul 2011 18:03

"leg klacht neer bij de politie dat je ex het vonnis van de rechtbank niet respecteert.
Het kind is dan wel niet schoolplichtig, de rechter heeft wel uitgesproken dat het kind daar naar school moet gaan en de vader volgt dit vonnis niet...
Ik denk dat er minstens wel een sociaal onderzoekje zal volgen en dat zal de vader misschien wel wat wakkerschudden."

Klinkt me net dat ietsje agressiever, dan een ouder op te roepen om de school te laten bemiddelen.

Lucke

#20 , 01 jul 2011 22:04

Kan me niet inbeelden dat een rechter gaat vermelden dat het kind naar die school MOET gaan terwijl er geen leerplicht is tot 6 jaar.
Wel kan ik me inbeelden dat de rechter zou zeggen dat het kind naar die school gaat of ingeschreven wordt.

Ken verder nog mensen in dit geval en er valt niets aan te doen.

lucgescheiden

#21 , 02 jul 2011 10:19

" maar als samen beslissingen nemen onmogelijk is, zoals de schoolkeuze, en je dus uit laatste middel naar de rechtbank gaat om hierover een beslissing te krijgen "
"De schoolkeuze is door de rechter uitgesproken."

Ik vrees dat; wanneer beide ouders er niet zouden uitraken welke begraafplaats er op een eventuele overlijdingsverzekering van een kind moet komen, en zij deze beslissing aan een rechtbank willen overlaten, dit eveneens zal worden gevonnist....

kellytjexxx

#22 , 02 jul 2011 15:55

Kan me niet inbeelden dat een rechter gaat vermelden dat het kind naar die school MOET gaan terwijl er geen leerplicht is tot 6 jaar.
Wel kan ik me inbeelden dat de rechter zou zeggen dat het kind naar die school gaat of ingeschreven wordt.

Ken verder nog mensen in dit geval en er valt niets aan te doen.
ik wil hier wel even iets op kwijt, het is belangrijk dat kinderen naar het kleuteronderwijs gaan, ze thuishouden vind ik toch ook geen optie ook al zie de vader ze maar 2 dagen per week, dan kan hij beter elke week een dag in het weekend en woensdagnamiddag ofzo, ik vind het zelf ook niet kunnen dat ze de kinderen maar thuishouden, en bij ons op het school moeten ze zoveel dagen per jaar aanwezig zijn of ze mogen niet door naar het volgend kleuterklasje... en normaal is dat in elke school.

groeten kelly

Mariette

#23 , 02 jul 2011 17:07

Maar er bestaat nu éénmaal een vonnis, met een vastgestelde verblijfsregeling. Zolang beide partijen dit naleven is er juridisch weinig aan te veranderen, vrees ik.
De vraag is dan: wat u met de aangeraden acties zou kunnen bereiken voor jullie zoon? En nog meer: tegen welke prijs?

Er lopen in België duizenden mensen rond, die nooit naar de kleuterklassen zijn geweest. Heeft dit hun belangen geschaad???
Tenzij hij het pedagogisch project van de school volgt tijdens de twee dagen dat het kind door hem van school wordt gehouden, schaadt dit uiteraard de belangen van het kind.
Het is wel de rechter die heeft vastgesteld naar welke school het kind moet gaan: hij verzet zich dus tegen het vonnis.
Over welke acties heeft U het? de acties om ervoor te zorgen dat hij verplicht wordt het vonnis te volgen>?

Lies Lunders

#24 , 03 jul 2011 12:53

Ik denk niet dat de papa verplicht is om het kind naar school te brengen omdat het niet leerplichtig is. Een kind is op die leeftijd niet leerplichtig maar een kind heeft wel nood aan structuur. Wees maar zeker dat kleuteronderwijs heel belangrijk is voor een kind. Kleuters leren ook dingen op school hoor!! Die krijgen ook taal en wiskunde. Niet alleen dat, maar ook sociale vaardigheden die héél belangrijk zijn in ons verdere leven. Het is niet voor niets dat men de leerplicht wil verleggen naar de derde kleuterklas.
Ook is het niet fijn voor een kind (en voor de leerkracht) om zo onregelmatig naar school te gaan. Kinderen beginnen aan iets en kunnen het niet afwerken omdat ze van de papa of mama niet mogen of moeten komen. Denk eerst aan het belang van het kind!!!

kellytjexxx

#25 , 03 jul 2011 13:58

Ik denk niet dat de papa verplicht is om het kind naar school te brengen omdat het niet leerplichtig is. Een kind is op die leeftijd niet leerplichtig maar een kind heeft wel nood aan structuur. Wees maar zeker dat kleuteronderwijs heel belangrijk is voor een kind. Kleuters leren ook dingen op school hoor!! Die krijgen ook taal en wiskunde. Niet alleen dat, maar ook sociale vaardigheden die héél belangrijk zijn in ons verdere leven. Het is niet voor niets dat men de leerplicht wil verleggen naar de derde kleuterklas.
Ook is het niet fijn voor een kind (en voor de leerkracht) om zo onregelmatig naar school te gaan. Kinderen beginnen aan iets en kunnen het niet afwerken omdat ze van de papa of mama niet mogen of moeten komen. Denk eerst aan het belang van het kind!!!

volledig mee akkoord, school is zeer belangrijk voor kinderen, met andere kinderen spelen et... mijn dochter zat in de peuterklas en die heeft op een schooljaar al veel geleerd en is vele socialer geworden. als ik ze niet had laten gaan dan had ze belange niet zo sociaal met andere kinderen om gegaan.. denk idd eerst aan het belang van het kind, die dagen op school zijn echt wel nodig voor de verdere ontwikkeling van het kind...

lucgescheiden

#26 , 03 jul 2011 16:53

Of een kleuter-onderwijzer met een volle klas, meer aandacht zal kunnen schenken aan één kind, dan
één ouder die een gehele dag enkel met één kleuter bezig is, zal wellicht afhangen van ouder tot ouder.
Juridisch, mijn inziens, geen argument om te veronderstellen dat die ouder tegen de belangen van het kind ingaat.

Waar een kind wellicht meer sociale vaardigheden overhoudt aan ouders die, ondanks een scheiding, tot afspraken kunnen komen, dan in al die verplicht te volgen pedagogische uren kleuter-onderwijs, zou eerder een argument kunnen vormen.

Allesinds zou het overeenkomen van de ouders opzich, reeds het bewijs leveren; dat je op elke leeftijd nog sociale vaardigheden kan bijleren.

Lies Lunders

#27 , 03 jul 2011 18:57

[quote="lucgescheiden"]Of een kleuter-onderwijzer met een volle klas, meer aandacht zal kunnen schenken aan één kind, dan
één ouder die een gehele dag enkel met één kleuter bezig is, zal wellicht afhangen van ouder tot ouder.
quote]

Een kleuter gaat niet naar school om aandacht te krijgen van de juf hé maar om dingen te leren. Volgens mij weet u niet wat kleuteronderwijs inhoudt.

lucgescheiden

#28 , 03 jul 2011 19:42

Als kleuteronderwijs geen aandacht zou moeten schenken aan kleuters, dan weet ik inderdaad niet wat het wel zou inhouden.

Lies Lunders

#29 , 05 jul 2011 07:54

Ik zal mijn zin veranderen voor de mensen die het niet willen verstaan:

Een kleuter gaat niet ENKEL naar school om aandacht te krijgen van de juf hé maar om dingen te leren.

Even mijn zin vertalen naar uw taal: kinderen krijgen natuurlijk aandacht op school, dat is zeer belangrijk. Maar de dingen die ze op school leren, gaan ze ZEKER NIET allemaal thuis leren. Als u dat niet inziet, dan ga je eens een weekje moeten meedraaien in de kleuterklas.

eylis

#30 , 05 jul 2011 08:44

Lies, je moet je reactie niet toelichten hoor...je standpunt is helder en genuanceerd ;-)
zoals je zegt: op regelmatige basis de kleuterschool volgen is een héél belangrijk onderdeel voor een goede start én evenwichtige ontwikkeling van een kleuter.
Daar bestaat geen twijfel over; Laat je niet afleiden van de essentie van deze conversatielijn, de vraagsteller heeft vooral goede raad nodig.
Als er posters op details van je advies willen doorbomen , zijn ze van harte welkom in het praatcafé :-)

Terug naar “Echtscheiding”