Verkoop huis na verbouwingswerken

L.T.
Topic Starter

Verkoop huis na verbouwingswerken

#1 , 02 mei 2011 23:21

Mijn man en ik zijn getrouwd onder het stelstel gemeenschap van goederen.

Mijn ouders hebben mij een schenking gedaan om verbouwingswerken uit te voeren aan ons huis, dit op een aparte rekening.
Nu denkt mijn man na over scheiding en hierbij over te gaan tot de verkoop van de woning.
Hij heeft de meeste werken uitgevoerd, maar al het materiaal werd gekocht door het geld dat mijn ouders mij hebben gestort.
Nu heeft het huis natuurlijk een meerwaarde (dit door geld van schenking van mijn ouders).
Moesten we overgaan tot scheiding en verkoop van de woning, moet het huis (nu met meerwaarde) geschat worden voor de werken of na de werken?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 02 mei 2011 23:24

Denk eraan dat de kost van werkuren bij renovaties bijna altijd hoger is dan de kost van de materialen.....
De waarde van het werk van uw man moet ook ingebracht worden....en dan....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Joeri_J

#3 , 03 mei 2011 13:06

gedachte:
is bij trouwen in stelsel gemeenschap van goederen alle 'opbrengst van arbeid' niet gemeenschappelijk?
dus de arbeid van de man niet een waarde voor man EN vrouw?
Dus is al het werk geleverd door de man of door de vrouw als zijnde gemeenschappelijk? (indien gebeurd tijdens het huwelijk?)

of niet?

andere gedachte:
is de schenking op papier gezet geweest?
of hebben ze gewoon de goederen betaald?
de schenking kan aan het koppel beide gebeurd zijn...

zijn de goederen gekocht door de ouders? en aan de man/vrouw/koppel gegeven?
of werd er geld gegeven/overgeschreven naar eigen rekening? gemeenschappelijke rekening? ...

eigen mening:
ik denk dat 'discussiëren' over de situatie zowel in je voordeel als nadeel kan uitdraaien,
en misschien veiliger is om de inbreng van materiaal, en werk van je man als gelijk te beschouwen...

Reclame

j.demoor

#4 , 04 mei 2011 10:42

“Art.1434.Het gemeenschappelijk vermogen is vergoeding verschuldigd ten belope van de eigen of uit vervreemding van een eigen goed voortkomende gelden die in dat vermogen zijn gevallen en niet zijn belegd of wederbelegd, alsook, in het algemeen, telkens als het voordeel heeft getrokken uit de eigen goederen van een der echtgenoten.Art.1436.Het recht op vergoeding kan door alle middelen worden bewezen...”(Burgerlijk Wetboek).

Het is aan u om te bewijzen dat de verbouwingswerken uitgevoerd zijn met geld uit uw ‘aparte rekening’.

‘ten belope van de eigen...gelden die in dat vermogen zijn gevallen’ bepaalt de hoegrootheid van de vergoeding.

’Hij heeft de meeste werken uitgevoerd’ is geen investering van eigen gelden of goederen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

L.T.
Topic Starter

#5 , 07 mei 2011 16:25

Hartelijk dank voor jullie reacties.

Mijn man ik zijn bijna 23 jaar getrouwd. Maar nu heeft hij gevoelens voor een andere vrouw, maar hij ziet mij liever (zegt hij). Ik moet hem nog wat tijd geven om na te denken.
Dus we zijn nog niet aan het scheiden, ik hoop dat dit ook niet gebeurd, maar moest het er wel van komen, zou ik graag wat voorbereid zijn.

Mijn ouders hebben mij dus een schenking gedaan. Dit geld zou gebruikt worden voor onze renovatie/verbouwingswerken. Hiervoor hebben mijn vader en ik een andere rekening geopend op mijn naam. Ik heb daarna een aangetekende zending ontvangen waarin staat dat ik het geld krijg. Daarna heb ik mijn vader een aangetekende zending verstuurd om hem te bedanken. Dus op papier heeft mijn man hier niets mee te maken.
De meeste facturen staan op mijn naam en de rekeningen werden betaald van de rekening waarop de schenking is gedaan.

Ik wil niet weg uit het huis, daarom denk ik er ook aan, moest het tot een scheiding komen, om hem uit te kopen. Daarom had ik graag geweten of het geld dat we gebruikt hebben voor de verbouwingen mag worden afgetrokken van het geschatte bedrag.

'ik denk dat 'discussiëren' over de situatie zowel in je voordeel als nadeel kan uitdraaien,
en misschien veiliger is om de inbreng van materiaal, en werk van je man als gelijk te beschouwen...'
Hiermee ben ik niet helemaal akkoord. Ik weet ook wel moest ik het geld aftrekken van de geschatte waarde van het huis dat hij zal zeggen: Ja en al mijn werk dan?, maar wie heeft al het stof moeten opkuisen, alles moeten herschilderen en behangen, de trap verder moeten afwerken en al die andere kleine dingen?

Ik hoop dat het zover niet moeten komen en als het zover komt dat ik hem wel een redelijke prijs zal voorstellen voor al zijn werk.
Maar ik vroeg me af het wettelijk was dat ik mijn geld (door schenking) mag aftrekken van de geschatte waarde van het huis.

Dank.

roharro

#6 , 08 mei 2011 00:11

"Nu heeft het huis natuurlijk een meerwaarde (dit door geld van schenking van mijn ouders).
Moesten we overgaan tot scheiding en verkoop van de woning, moet het huis (nu met meerwaarde) geschat worden voor de werken of na de werken?"

U hebt tijdens huwelijk een geldsom geschonken gekregen van uw ouders.
Bij verdeling van de eigendommen (alles, niet alleen huis) kunt u het bedrag van de schenking eerst voorafnemen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Bartdepauw

#7 , 29 jun 2011 09:49

U hebt tijdens huwelijk een geldsom geschonken gekregen van uw ouders.
Bij verdeling van de eigendommen (alles, niet alleen huis) kunt u het bedrag van de schenking eerst voorafnemen.
Wij gaan ook scheiden. Nu is het zo dat mijn ouders tijdens het afwerken van het huis, of een aantal jaren daarna, telkens als er iets aan het huis moest gebeuren, ons geld gegeven daarvoor. De badkamer bijvoorbeeld hebben zij betaald. Kan ik dit van de schatting laten aftrekken ook al hebben zij dat aan ons beide cadeau gedaan?

Bart

lucgescheiden

#8 , 29 jun 2011 18:02

Wanneer er schenkingen gebeurde is het voor de vereffening en verdeling belangrijk dat word gestaafd dat;
- deze hoofdelijk gebeurde, al dan niet aan de gemeenschap (-> registratie van schenking, of bewijs van handgifte op datum van transfer)
- dat deze schenkingen niet vermengd werden met het gemeenschappelijk vermogen en dus eigen bleven(-> aparte bankrekening, of anders aantoonbaar)
Indien één der partijen de benodige bewijskracht bezit, kan deze de schenking voorafgaand aan de vereffening en verdeling terugnemen.

- wanneer bovendien kan worden gestaafd dat een schenking werd 'herbelegd' in de gemeenschappelijke woning, dan
geeft dit recht op een herwaardering volgens de formule: ( verkoopwaarde woning X ingebrachte schenking ) / aankoopwaarde woning)
(-> staving door opeenvolgende afhalingen en betaling facturen)

Wettelijk dienen alle vruchten van vermogen en arbeid in de gemeenschap te vallen, wat maakt dat
de meerwaarde door arbeid van slechts één der beide partijen apart; toch in de gemeenschap zal vallen.

Hoe onrechtvaardig dit ook mag blijken, indien na echtscheiding, bijvoorbeeld; deze partij later alleen de medische kosten krijgt te dragen die
het gevolg zijn van de noeste arbeid die hij/zij uitvoerde en waarvan de andere partij toch ten halve de vruchten bekwam.
(denk daarbij aan de talrijke rugpatienten die ons land telt)

De wet biedt beide partijen wel de mogelijkheid om in gemeen overleg tot een rechtvaardigere regeling te komen.
Handige documenten voor Personenrecht

Bartdepauw

#9 , 30 jun 2011 13:42

Oei, dat is allemaal vrij moeilijk uitgelegd. Stel, in bovenstaand voorbeeld, dat mijn ouders die keuken/badkamer hebben betaald, ze kunnen dat nog aantonen met een bankafschrift, kan dat dan van de schatting afgetrokken worden?

lucgescheiden

#10 , 30 jun 2011 14:28

Wat ik meende te hebben onthouden:

U zal moeten kunnen staven:

1. Dat het geld door uw ouders aan u alleen werd geschonken, dus niet aan de huwelijksgemeenschap.

a. Rekeninguittreksels die de geld-transfert tussen staven, met
b. een begeleidende brief op datum van storting van uw ouders, waaruit mag blijken dat dit een gift aan u persoonlijk betrof.
c. een bedank briefje van jou, waaruit blijkt dat je deze gift hebt aanvaard.
Indien na datum van wetswijziging, kan eveneens een bankgift erkend worden. Waardoor de b. en c. niet meer nodig worden geacht.
(raadpleeg hiervoor je notaris)

2. Rekeninguittreksels die kunnen aantonen dat dit geld niet werd vermengd met gemeenschapsgeld (bv uw loon tijdens het huwelijk).

3. Rekeninguittreksels en facturen die kunnen aantonen dat de betalingen voor keuken/badkamer effectief vanuit deze gift gebeurde.

Indien u bovenstaande zaken kan staven, dan kan deze gift erkend worden als herbelegging van eigen vermogen.
Aldus zou dit eveneens rechtgeven op een herwaardering van dit geld.
Deze herwaardering dient te gebeuren op basis van de waarde vermeerdering van de woning die hierdoor werd bekomen.

Voorbeeld:
De woning werd aangekocht aan 100.000 euro, en wordt, na scheiding, verkocht aan 200.000 euro.
De herbelegging zou dus eveneens moeten vereffend worden aan het dubbele van de oorspronkelijke inleg.

Deze waarde wordt dus vooraf teruggenomen uit het gemeenschappelijke vermogen, alvorens de verdeling plaats vindt.
Opgelet! beide partijen moeten wel akkoord zijn met de geschatte waarde, indien geen openbare verkoop.
Handige documenten voor Personenrecht

Terug naar “Echtscheiding”