Jaren geen alimentatie

Femangel
Topic Starter

Jaren geen alimentatie

#1 , 28 jun 2011 15:36

Hoi,

Ik heb voor mijn 10-jarig zoontje recht op een bescheiden bedrag alimentatie maandelijk, maar helaas vind mijn ex het helemaal niet nodig om te betalen.
De laatste betaling dateert alweer van ergens in 2009 en de totale achterstal bedraagt inmiddels al bijna 3000 €.
Wat ik nog het ergste vind is dat hij ze een tijd terug allemaal makkelijk had kunnen betalen (heeft een eigen zaak opgericht + wagen gekocht) metr andere woorden meneer had centjes genoeg, maar vond het niet nodig om zijn verplichtingen na te komen!
Inmiddels heb ik al bijna elke juridische stap ondernomen, helaas zonder enig gevolg, hier volgt een klein overzicht:

Vonnis is uitgesproken februari 2008, laatste betaling was ergens begin 2009.
Mijn advocaat heeft allereerst een poging ondernomen om loonsbeslag te leggen, maar dan stopte mijn ex gewoon met zijn eigen loon uit te betalen simpel.
Dan is er een beslag gelegd op de bankrekening, die leeg was op dat moment, en waar naderhand ook nooit geen geld meer heeft opgestaan.
Dan is er via een deurwaarder beslag gelegd op zijn inboedel, maar dan kon meneer een papier van een notaris vorleggen waar zogezegd uit blijkt dat alle spullen van zijn vriendin zijn.
Begin vorige maand kreeg ik dan ook een brief van mijn advocaat dat de hele zaak word afgeblazen omdat ze alle wettelijke middelen hebben uitgeput.

Inmiddels zou mijn ex bij die vriendin wegzijn en naar eigen zeggen als een halve zwerver leven (sindsdien laat ik mijn zoon ook niet meer op bezoek gaan in het weekend omdat meneer niet meer over een woonst beschikt) Regelmatig contacteer ik hem nog maar hij blijft excusen hebben.
Nu gaat mijn vraag eigenlijk vooral over het laatste 'verhaal' dat hij me zo vertelde. Hij beweert dat zijn zaak enzo op de fles is gegaan en dat hij binnenkort in schuldbemiddeling gaat en dat hgij daar mijn gegevens ook wel zou doorgaan. Nu ik vetrouw dat voor geen haar, volgens mij zal hij proberen zijn schuld aan ons gewoon dood te zwijgen
Nu wilde ik weten of ik zelf kan navragen bij welke advocaat hij onder schuldbemiddeling staat en zo dan zelf contact kan opnemen en duidelijk maken dat hij mij ook veel geld moet.
Tweede vraag is of er nog andere manieren zijn om aan die centen te komen? (Ik ken DAVO al, maart ben principeel tegen de afhouding van 5 % omdat ik niet vind dat wij gestraft moeten worden omdat hij nooit betaalt)

Fem

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#2 , 28 jun 2011 17:53

Schuldbemiddeling hoeft, mijn inziens, niet altijd bij een advocaat plaats te vinden...

Anderzijds meen ik dat alimentatie wordt betaald ten behoefte van het kind.
Het is dan ook niet aan u om 'principeel' tegen een afhouding van 5 % te zijn, louter ondat u meent mede gestraft te worden.
De kosten die u intussen maakte om 'alle wettelijke middelen uit te putten', zullen allicht hoger zijn dan de 5 % op de 'bescheiden' alimentatie die u uw zoon momenteel onthoudt.

Wraakgevoelens opzij zetten, en uzelf eens de vraag stellen: hoe u daadwerkelijk kan helpen om de vader-zoon-relatie te herstellen?
Hoe eerder je ex uit zijn put kan kruipen, hoe eerder hij zijn alimentatie-plicht kan naleven!
Handige documenten voor Personenrecht

Femangel
Topic Starter

#3 , 29 jun 2011 20:01

Alimentatie is idd ten behoefte van het kind, mar u vergeet er wel even bij te zeggen dat het om een achterstal gaat, dus om kosten die ik al jarenlang zélf gedragen heb. Maw die achterstal is inmiddels voor mij om kosten in het verleden te dekken. Indien er nu wel onderhoudsgeld zou betaald worden, zou dat geld natuurlijk integraal naar het kind gaan, maar dat zie ik nog niet onmiddelijk gebeuren!
Ik heb bovendien nog het geluk gehad dat toen de zaak de eerste keer opgestart werd ik in aanmerking kwam voor pro-deo en zodoende (en gelukkkig maar!) geen hoge kosten heb gemaakt.

En excuseer? Maar waar haalt u het lef te zeggen dat IK mijn kind alimentatie onthoud?
op de 'bescheiden' alimentatie die u uw zoon momenteel onthoudt.
Het is wel de vader die al jaren voor niks nog verantwoordelijkheid pakt hoor!!
Ik betaal alle schoolkosten, alle kledijkosten, de huisvesting, hobbies, neem maar gerust van mij aan dat er voor mezelf niet veel over blijft en dat ik wél mijn kind op de eerste plaats zet!

Bon ik had gehoopt op een deftige reactie, weet ge zo één wara je iets aan hebt, niet de belachelijke commentaar van iemand die overduidelijk aan de andere kant van het hek staat!

Zover het nut van dit forum!

Fem

Reclame

lucgescheiden

#4 , 29 jun 2011 20:38

"En excuseer? Maar waar haalt u het lef te zeggen dat IK mijn kind alimentatie onthoud?"

Als u pricipieel weigert om gebruik te maken van een dienstverlening als DAVO, zoals u schrijft, dan onthoud u uw kind de alimentatie van zijn vader toch? DAVO gaat dit op haar beurt wel vorderen bij de vader...

Wat mezelf betreft; ik begrijp niet dat er ouders bestaan die, bovenop de heisa van een (v)echtscheiding, ook nog eens hekken moeten plaatsen tussen hun kind(eren) en de andere ouder!
Handige documenten voor Personenrecht

kellytjexxx

#5 , 30 jun 2011 09:13

beste femangel, ik ben ook bij davo hoor al bijna een jaar,en van die 5% daar is totaal niets van waar ik krijg de allimentatie dat in het vonnis staat + index dus davo is echt een goeie oplossing voor jou. maar davo betaald enkel als je loon onder de 1300 netto ligt per maand. men ex heeft me ook nooit allimentatie betaald ook al staat het in het vonnis van 2009, hij is nu ook in collectieve schuldbemiddeling gegaan, hier is er ook een hele grote achterstal en ik wacht al heel lang tot er iets aan de achterstallen wordt gedaan tevergeefs het kan nog lang duren, mij geen probleem maar ik ben wel blij dat ik op davo kan rekenen nu want ik kan het zeer goed gebruiken, hier wordt het gebruikt voor school-creche kosten kleding etc en iedere maand op hun spaarrekening. ik hoop dat in de toekomst het allemaal wat betert maar heb er mijn twijfels over.

j.demoor

#6 , 30 jun 2011 10:18

“Art.391bis Met gevangenisstraf van acht dagen tot zes maanden...wordt gestraft hij die,na door een rechterlijke beslissing waartegen geen verzet of hoger beroep meer open staat,te zijn veroordeeld om een uitkering tot onderhoud te betalen aan zijn echtgenoot,aan zijn bloedverwanten in de nederdalende of opgaande lijn,meer dan twee maanden vrijwillig in gebreke blijft de termijnen ervan te kwijten..."(8 juni 1867 Strafwetboek).

Maan uw ex aangetekend aan de achterstallen,die u daarin opsomt,te betalen binnen een redelijke termijn die u daarin zelf bepaalt.

Geeft hij daarin geen afdoende en tijdig gevolg leg dan klacht neer bij de politie.

”Art.28’5(vgl.art.57).§1.Behoudens de wettelijke uitzonderingen is het opsporingsonderzoek geheim...§2...delen de procureur des Konings en elke politiedienst die een persoon ondervragen,deze persoon mee dat hij kosteloos een kopie van het proces-verbaal van zijn verhoor kan krijgen(vraag dan zulke kopie met P.V.nummer)......Art.47’2...4.Aan het einde van zijn verhoor geeft men de ondervraagde persoon het proces-verbaal van zijn verhoor te lezen(lees dan zorgvuldig en doe zonodig verbeteren)...”(17 november 1808 Wetboek van strafvordering =Sv).

”Art.5bis.§1.De hoedanigheid van benadeelde persoon verkrijgt degene die verklaart schade te hebben geleden veroorzaakt door een misdrijf.§2.De verklaring wordt gedaan in persoon of door een advocaat...De verklaring,waarvan akte wordt opgesteld die bij het dossier wordt gevoegd,wordt afgelegd op het secretariaat van het openbaar ministerie.§3.De benadeelde persoon heeft het recht bijgestaan of vertegenwoordigd te worden door een advocaat.Hij mag ieder document dat hij nuttig acht doen toevoegen aan het dossier.Hij wordt op de hoogte gebracht van de seponering en de reden daarvan,het instellen van een gerechtelijk onderzoek en de bepaling van een rechtsdag voor het onderzoeks- en vonnisgerecht.”(Voorafgaande Titel Wetboek Strafvordering=V.T.Sv.)

INDIEN de procureur strafvordering instelt: ”Art.4.Onverminderd het recht om de zaak bij de burgerlijke rechter aanhangig te maken,kan eenieder die door het strafbaar feit schade heeft geleden,nadien door middel van een ter griffie ingediend verzoekschrift...kosteloos verkrijgen dat het in het vorig lid bedoelde strafgerecht uitspraak doet over de burgerlijke belangen...“(V.T.Sv.)

INDIEN de procureur geen strafvordering instelt : "Art.63.Hij die beweert door een...wanbedrijf te zijn benadeeld,kan daarover bij de bevoegde onderzoeksrechter klacht doen en zich burgerlijk partij stellen..."(Sv.).

‘De onderzoeksrechter bij wie een benadeelde zich aanmeldt kan de zaak zelf niet naast zich neerleggen of zonder gevolg klasseren,of zelf een beslissing nemen aangaande zijn onderzoeksverplichting‘(Cass. 20 maart 1882,Pas. 1883,I,28).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Echtscheiding”