verdeling bij echtscheiding met schenking

suskewiet
Topic Starter

verdeling bij echtscheiding met schenking

#1 , 24 jun 2011 13:53

beste,

Ik heb een aantal vraagjes mbt de verdeling van onroerende goederen bij echtscheiding.
Zie hieronder de situatie:

Mijn vrouw heeft tijdens haar huwelijk met haar ex een huis geschonken gekregen van haar ouders.
het huis is toen pro-fisco geschat op 76000€ en om de schenkingsrechten bedroegen 4200€. Deze werden betaald uit de gemeenschap.
Dit huis is nu door de notaris opnieuw geschat (+- 4 jaar na haar echtscheiding) en de waarde zou 235000€ bedragen.
Verder is zij met haar toenmalige man een hypothecaire lening van om en bij de 44000€ aangegaan om haar huis te verfraaien.
Na haar echtscheiding heeft zij de lening op zich genomen. Het tijdens haar huwelijk afbetaalde kapitaal bedraagt om en bij de 12000€.

Nu zet de notaris hetvolgende in de pv:

1. voor de schenkingrechten moet mijn vrouw hetvolgende terugbetalen aan haar ex:
de helft van (4200 x 235000) / 76000 = 12986
moet dit niet gewoon 4200 : 2 zijn ?

Mijn vraag hieromtrent is: Is het normaal dat bij schenkingsrechten ook rekening wordt gehouden met de waardevermeerdering van het OG ?

2. voor de aangegane hypothecaire lening moet zij volgens de notaris hetvolgende terugbetalen:
de helft van (44000 x 235000) / 76000 = 136052.63

Mijn vraag hieromtrent is: Is het normaal dat het volledige bedrag van de lening hier van toepassing is terwijl zij samen met haar ex tijdens hun huwelijk maar 12000€ van de lening hadden afbetaald ?
Volgens mij moet de berekening aangepast worden naar (12000 x 235000) / 76000 ?

alvast bedankt voor jullie reactie.

Vriendelijke groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#2 , 24 jun 2011 20:21

1. Waar het huis door schenking aan uw vrouw toebehoort, werden de schenkingsrechten door de gemeenschap betaald.
Dit kan gezien worden als een belegging door de gemeenschap. Deze belegging heeft, gezien het verschil in waarde tussen aankoopprijs en verkoopprijs van OR, gerendeerd. De vruchten van een belegging komen tijdens het huwelijk toe aan de gemeenschap.
Het gemeenschappelijke vermogen wordt vervolgens 50/50 verdeeld.

2. Voor de hypothecaire lening wordt zelfde redenatie gebruikt, het totaal ontleende kapitaal werd geïnvesteerd in het gemeenschappelijke vermogen. Ook dit ontleende bedrag wordt geherwaardeerd in verhouding tot de verkoopwaarde van het OR.

Waar de 44.000€ volgens u verhaal effectief hebben gezorgd voor een waarde vermeerdering van het OR, staat
dit, volgens mij, los van de aangegane schuld ( mogelijk zitten er in de 12.000€ bijvoorbeeld eveneens intresten, kosten inschrijving hypotheek, schuldsaldoverzekering,...enz. opgeteld)

Deze schuld is echter ook gemeenschappelijk, met als gevolg dat:
A. Uw vrouw het door haar afbetaalde deel van de lening kan terugvorderen uit de gemeenschap, dit betreffende de helft van de betalingen die zij sinds het inzetten van de echtscheiding alleen deed.
Welliswaar kan uitgesproken, of overeengekomen, zijn dat: deze afbetaling als compensatie moest gezien worden voor bijvoorbeeld exclusieve bewoning, waardoor er de nodige discussie kan ontstaan...

B. De schuld die dan nog rest inzake de hypothecaire lening is eveneens gemeenschappelijk en zal dus evenzo 50/50 dienen vereffend te worden.

Ik ben geen deskundige terzake, maar meen dat dit zowat wettelijk is te volgen door een notaris....
Handige documenten voor Personenrecht

wanton

#3 , 25 jun 2011 18:13

Eigenaardige formule past die notaris toe. De meerwaarde van de woning is en blijft van dfe vrouw. Er is in de loop der jaren een schuld ontstaan van het vermogen van mevrouw aan de gemeenschap. De betaalde schenkingsrechten en de afbetalingen van de lening zijn immers door de gemeenschap betaald voor een OG van mevrouw. Die schuld moet vereffend worden : mevrouw betaalt de helft van die bedragen aan haar ex , eventueel geherwaardeerd aan de index.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Yvon

#4 , 29 jun 2011 22:18

Vraagje voor suskewiet:

Is de woning geschreven op naam van de beide echtgenoten of staat ze alleen op naam van mevrouw?

In geval alleen op mevrouw dan is de uitleg van wanton correct: alle meerwaarden zijn voor mevrouw, het is haar huis.
Uiteraard moet de lening verrekend worden: het deel kapitaal en de intresten betaald door meneer moeten terugbetaald worden.
Ook de schenkingsrechten betaald door meneer moeten terugbetaald worden, al dan niet geïndexeerd, maar dat laatste valt zeer moeilijk te documenteren en is m.i. onderhevig aan de willekeur van de notaris. Ik vind er in ieder geval geen wetteksten van. Een precedent van een rechtbank zou helpen wat dat betreft.

Terug naar “Echtscheiding”