beginfase echtscheiding, rechten en plichten?

dar
Topic Starter

beginfase echtscheiding, rechten en plichten?

#1 , 31 jan 2007 13:53

1) Mijn Vrouw gaat er van door .
2) Ze heeft enkele van haar eigen spullen meegenomen.
3) Ze plaats haar domicilie op een ander adres.
4) Blijkt dat ze al maanden aan het voorbereiden is geweest, rekening volledig gepluimd.(zo vals als een kat, liegt dat het geen naam heeft)
5) Blijkt nu ook nog dat ze al maanden bij een ander aan het flikflooien is.
6) 1 kind, in puberteit, is al volledig naar de hand gezet van moeder.
7) Advocaat onder de arm genomen, op aandringen van de advocaat van tegenpartij.
8) rekeningen geblokkeerd!
9) Advocaten onderling contact verloopt enorm traag, geen reactie van de tegenpartij.

Wie kan het kind eisen in deze tussentijd, zolang dat die advocaten nog niks hebben bereikt?
Moet ik mijn vrouw(ex?) nog binnen laten, zodat ze rustig de rest kan meenemen...

Wattttttttttttt zijn MIJN rechten?????????

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 31 jan 2007 14:01

Dringende voorlopige maatregelen vragen aan de vrederechter van uw woonplaats. (zie art. 213 & 223 Burgerlijk Wetboek)
http://www.juridat.be/cgi_loi/loi_N.pl?cn=1804032130

Daarvoor is geen advocaat vandoen!

roderidder
Contacteer: Website

#3 , 31 jan 2007 14:49

zolang je bij de vrederechter, zelfs jeugdrechter bent zou je kunnen redeneren dat je geen advocaat vandoen hebt.

Toch (en ik betreur het ten zeertste) meen ik dat je er goed aan doet dit te laten afhandelen door je advocaat en wel om de volgende reden

1 - De minst belangrijkste: -De advocaat heeft de kennis, weet de kernzaken van wat in besluiten dient te komen en kan deze ook veel beter opstellen dan een leek. Kent ook de plaatselijke rechtbank en weet vaak waar sommige rechters gevoelig voor zijn...

2- De belangrijkste: - Magistraten hebben een zekere loyaliteit naar studiegenoten. Het is opvallend dat vb. een advocaat tijdens een zitting vb. de andere partij (2? helft v/h geding) mag onderbreken en mag zeggen (waarom) het niet waar is wat beweert wort. Dit kan of mag een ouder soms ook wel doen, maar krijgt minder tijd van de (kortgeding/jeugd)rechter hiervoor. Een uitleg zou kunnen zijn dat een ouder of de ouders veel te vaak over niet relevante zaken beginnen ruzie te maken tijdens de zitting. Verder is het voor een rechter gewoon simpeler dat hij delen van de conclusie van de advocaat kan overnemen in zijn vonnis, omdat dit al in een taal staat dat gebruikt kan worden in zijn vonnis.

Wat je kan doen is het kind zelf afhalen bij de school, zorg wel voor de nodige rust en sereniteit en dat het kind voldoende contact heeft met zijn moeder.

Wat je zeker kan doen zonder je advocaat, is een voorstel formuleren en haar bezorgen om gaan te bemiddelen. Raak je daar niet onmiddelijk uit, dan adviseer ik je haar te laten oproepen voor verzoening omtrent de bemiddeling bij de vrederechter, en daarvoor heb je geen advocaat voor nodig en is nog gratis bovendien. Normaliter verwacht ik dat die vrederechter wel zal polsen of ze bereid is om gaan te bemiddelen, slaagt die vrederechter daar niet in, dan neemt hij of zij dit op een ??n of andere manier toch mee in zijn latere vonnis.

Meer info: stap even binnen bij de vrederechter en vraag naar de griffier. Deze zal uitleggen hoe het moet, of doet het zelfs voor U.
(of er zo al iemand te werk is gegaan weet ik niet, dus hou ons op de hoogte)

Ik zou je vrouw binnenlaten, ze zal heus niet met de diepvriezer en de TV gaan lopen. Als ze iets meeneemt vraag dat ze het op papier zet wat ze meeneemt.

RR

Reclame

Lex

#4 , 31 jan 2007 15:58

2- De belangrijkste: - Magistraten hebben een zekere loyaliteit naar studiegenoten.

Zo is dat!

De sociale afstand tussen magistraten en advocaten is klein.Zij komen vaak uit dezelfde kringen en dagelijkse tegenstanders neigen nogal gemakkelijk tot co?peratie....(HUYSE,L.,SABBE,H.,De mensen van het recht,Leuven Halewijck 1997,85-87.)
...ze zal heus niet met de diepvriezer en de TV gaan lopen.
Hmmm...mijn LCD aquarium (JVC) 32 inch weegt amper nog 10 kg!

dar
Topic Starter

#5 , 01 feb 2007 18:54

Alvast bedankt iedereen, voor de snelle reactie.

Mijn advocaat stelt voor om haar te laten pakken, dan zou ik alvast geen alimentatie moeten betalen.
Kosten ongeveer 700?.
Een kennis van mij heeft dit ook laten doen, en beweert dat hij dat bedrag 100% ten laste van de tegenpartij teruggevorderd heeft?

Klopt het als het domiclie van mijn ex op een ander adres staat dat ik ze principieel niet meer hoef binnen te laten.

roderidder

#6 , 02 feb 2007 00:47

in een scheidingssituaties (en allicht ook deze) kan men vaak elkaar de duvel omdoen dat het niet meer schoon is om aan te zien. Is zoiets als actie = reactie.

Je doet er id. goed aan om je te informeren.

Waar moet je voor gaan?

Waar je voor jezelf dient naar te streven is gemoedsrust. Dat is nu wel gemakkelijker gezegd dan gedaan. Hoe kan je dat best bekomen? Wel door te trachten dat beide ouders rond de tafel gaan zitten (en blijven zitten). De tafels van de rechtbank zijn heel wat hoger en je hebt er alle belang bij dat je gezamelijke overeenkomsten kan sluiten. Mijn advies is veel water bij de wijn te doen mocht je aanvoelen dat de kans erinzit dat het kan lukken. Naast dat goed informeren zou ik daar in de eerste plaats voor gaan. En die deurwaarder wordt id. wel terugbetaald en alimentatie vervalt dan ja, als de bewijslast is vastgesteld.
Er is een nieuwe wet op komst (kan na de grote vakantie al wet zijn) --> daarin vervalt alles mbt overspel

http://www.f4j.be/doc/doc07/070131_schu ... eraan.html

advies:
Neem eens contact op met een bemiddelaar in familiale zaken
Hier is er zo eentje aan het woord (nav het wetsontwerp schuldloze echtscheiding)
http://www.baso.be/VIDEO+AUDIO/Therapeu ... schuld.wmv

RR

dar
Topic Starter

#7 , 03 feb 2007 08:54

De Duivelin laat me een financi?le put na!!!

Heeft maanden alles voorbereid, heeft nog eens honderden euro's maandenlang verzameld, paradeert rond, alsof er niks aan de hand is, daagd mij voortdurend uit, Moet nu nog met die bitch gaan bemiddelen...

Zij is enkel nog uit op GELD!

Iemand een idee hoe ik haar nog een fiancie?le zet kan terugzetten?
Staat voor de moment nog altijd niks op papier, en heb haar ondertussen al laten betrappen! :evil:

roderidder

#8 , 03 feb 2007 14:50

misschien help therapie nog...

therapeut = eddie murphy
http://www.youtube.com/watch?v=QrOn4PqDxRg
3 x /dag kijken tot de overgewaaid is

of...

wees moedig en stap naar een bemiddelaar in familiale zaken voor je eigen welzijn

RR

elsje

#9 , 03 feb 2007 16:18

Roderidder......... ik vind jou antwoorden weinig professioneel!! Sorry , maar mensen verwachten wel iets anders te horen denk ik ; ELS

roderidder

#10 , 03 feb 2007 17:23

Alfons Vansteenwegen (over het wetsontwerp schuldloze scheiding)
?Heel wat mensen probeerden vroeger om schuld te bewijzen over de partner om voordelen te halen uit de beslissingen van de scheiding en heel dikwijls leid dat tot een soort van escalatie van schuldbewijzen, waarvan heel weinig dingen ook feitelijk gegrond waren. Men ging tegenover elkaar overdrijven en dat is nu niet meer nodig?
nog proffesioneler verwoorden is m.i. moeilijk hoor...

Misschien de minister van justitie er dan maar zelf bijhalen
De doelstelling van dit ontwerp is het beperken van de schadelijke gevolgen van de procedure op relaties tussen de partijen. Elke ehtscheiding gaat met problemen gepaard en het is dus belangrijk dat men die niet erger maakt met procedureproblemen en met vaak nutteloze discussies over wie nu schuld treft.
En wat te denken van het advies om niet alleen ten strijde te trekken zonder advocaat vs tegen advocaat? Het gevaar bestaat in dergelijk geval dat er een uitspraak komt die nog proffesioneler overkomt:
Veroordeelt eiser op tegeneis, tot betaling aan verweerder op hoofdeis, eiser op tegeneis, de som van drieduizend euro 3000 (euro) wegens tergend en roekeloos geding. Veroordeelt eiser op hoofdeis, verweerder op tegeneis, tevens tot de kosten van het geding in hoofde van verweerder op hoofdeis, eiser op tegeneis begroot op: 163,61 Euro rechtsplegingsvergoeding.
Wat er hier allicht is misgegaan is o.a. dat de scheidingsmelding op een verkeerde wijze is verlopen. De kans is vrij groot dat dit nog altijd moet gebeuren! De advocaat zie ik dat niet doen. Probleem is dat als die scheidingsmelding er niet (of niet goed) komt, dat men vaak blijft hangen in de stappen van de rouwverwerking met alle gevolgen vandien. Dergelijke sitiaties zijn overigens een goudmijn voor advocaten.

EM. Prof P. Hoefnagels
In de twee-advocatenprocedure zouden de advocaten de onderhandelingen en procedures pas moeten beginnen nadat de fasen van de scheidingsmelding en scheidingsaanvaarding een feit zijn. Het eenzijdig aanvangen van een juridische procedure is in deze periode meestal ineffectief. Het wordt vaak als een vijandige daad gezien.

Vergeet niet dat er nog een minderjarige tussen de ouders heen en weer pendeld. Dat is het belang dat voorop staat!

RR

dar
Topic Starter

#11 , 05 feb 2007 13:15

Scheiding is ondertussen 1maand bezig...

Ik heb tot nu toe bekomen(mondeling) coouderschap, om de week het kind.
Ik heb haar laten pakken, om mijn onschuld te bewijzen, de vraag is nu, hoe ze zal reageren volgende week, wanneer ik mijn kind terug moet zien.

Wat stellen jullie voor?
Naar een bemiddelaar stappen ?
Moet ik mijn advocaat daarvan op de hoogte stellen?
Wat zijn de kosten?
Of zelf naar een vrederechter stappen?

Kan iemand mij vertellen, hoe het financieel zit zolang er nog niets beslist is.

JustMe4You

#12 , 07 feb 2007 09:54

ik ben al van eind 2002 bezig, gestart met EOT en co-schap, kids bij mij ingeschreven en ten lasten. Nu meer dan 4 jaar verder, 1 kind nog week/week , dochter volledig kwijt...2 x inboedel aangeslagen, hoge bijzondere kosten enz... ( ex goede voorbereiding) dus een goede raad welke ik in de wind heb geslagen; een goede advokaat , zie niet naar een euro!!! Ik heb bespaard op advokaat maar als ik de eindsom zie ben ik enorm veel geld aan ex kwijt, nu 14/02 volgend proces... ( nog eens over duizende eurookes).

dar
Topic Starter

#13 , 01 mar 2007 22:41

Terug nieuws:
Advocaten zijn eindelijk na 2 maanden bij elkaar gekomen, eisen van de tegenpartij:

coouderschap(dat wil het kind)
allimentatie 200?
wil nu plots terugvordering van een erfenis van 12j geleden waar we een wagen mee gekocht hebben
(Heeft het laatste jaar maar liefst 15 000? cash afgehaald, via alerlei rekeningen en kaarten, laat alle rekeningen achter in het rood)
Heeft haar eigen spullen meegenomen (5000?) en eist nu nog enkele spullen.

Moet ik nu op die manier nog verder met minnelijke schikking??
Zie het nu helemaal niet meer zitten...

dar
Topic Starter

#14 , 02 mar 2007 14:15

Dank U robert, jij bent de enige tot nu toe die mij iets nuttigs verteld!

roderidder

#15 , 02 mar 2007 15:14

Wie Robert mag zijn is me wel onduidelijk.

Prof. Hoefnagels is in het federale parlement een halve maand geleden komen spreken

een kort videofragment van +/- 2 min

http://www.4bf.eu/video/070213_adieuges ... 2min20.wmv

Persoonlijk meen ik inderdaad dat U moet trachten te verzoenen, en niet via advocaten omdat dit in dergelijke gevallen U mogelijks een heel wrang gevoel gaan geven... het blijft maar duren + het blijft maar duren + ...
plus de rekening natuurlijk.

Veel beter is samen, dus met de moeder oplossingen gaan zoeken

Die bilocatie is een hele goede bodem en zal beslist de slagingskans voor bemiddeling verhogen. Vergeet niet dat jeugdrechters zich tegenwoordig flink wat van zijn zaken moet bezighouden met het op- of afbouwen van die bilocatie.

RR

Terug naar “Echtscheiding”