EOT verbreken

tgerecht
Topic Starter

EOT verbreken

#1 , 05 jun 2011 00:09

Hoi,

mijn man en ik hebben net te horen gekregen dat we maandelijks 400€ (60 dat al een hele poos maandelijks werd betaald + 340) moeten geven aan zijn ex.
Zo is het verhaal begonnen:
zes jaar terug zijn ze gescheiden met EOT. Daarin werd opgemaakt dat de ex de drie kinderen ten laste kreeg (om het verschil in loon te compenseren) en dat ze de helft van het kindergeld aan mijn man moest doorstorten. De kinderen verbleven een week bij ons en een week bij de mama.
Tot 2 jaar terug heeft de ex geen cent doorgestort en kregen we steeds te horen dat ze er de rekeningen van de vakantiestages en school van de kinderen mee betaalde. Er werd tot 3 keer gevraagd om een overzicht, maar dat is er niet gekomen. Mijn man die ruzie liever uit de weg gaat heeft het zo gelaten. Het geld ging toch naar de kinderen. Mijn man heeft zelden iets met de gezamelijke rekening met zijn ex betaald. En als dit gebeurde, dan was dat afgesproken.
Ondertussen hebben wij ook drie kinderen samen. De twee oudste kinderen beslissen zonder discussie en in samenspraak met de moeder dat ze definitief bij haar gaan wonen omdat ze niet wilden helpen in het huishouden en op hun zusjes en broer moesten passen.
Toen de ex plots weer over de centen wilde praten, en mijn man dit weigerde werd hij voor de rechter gedaagd.
Eigenlijk verbreekt de ex de EOT, maar mijn man krijgt toch niet waarop hij recht heeft: de herziening van de EOT. Volgens ons zou mijn man recht hebben op de helft van het fiscale voordeel van de derde dochter (die nog wel week om week gaat) met zijn ex (nu is dit allemaal automatisch verdeeld, maar toen was dat nog niet).
We hebben net als de ex een huis gekocht en hebben heel wat rekeningen te betalen. Dit betekent voor ons dat onze gezamelijke kinderen eigenlijk tekort zullen moeten worden gedaan omdat ( twee van) de grote kinderen zomaar beslissen bij hun moeder te gaan wonen uit gemakzucht.
Kan dit zomaar gebeuren zonder meer?
We zouden het geld dat ze mijn man al die jaren niet heeft gegeven willen terugvorderen, maar we vragen ons af of het wel de moeite is. (De vrederechter heeft mijn man bijna over heel de lijn gelijk gegeven, maar bij de conclusie bleek dat wij toch maar moesten betalen zonder enige compensatie.)
Heeft er iemand een idee hoe we het kunnen aanpakken?

Groetjes,
Tgerecht

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 05 jun 2011 00:12

Hoe oud zijn die "grote kinderen"?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

tgerecht
Topic Starter

#3 , 10 jun 2011 12:40

De grote kinderen zijn 20 (een tweeling) en 17.

Reclame

eylis

#4 , 10 jun 2011 16:04

ik denk dat je 2 zaken moet scheiden wat de +18jarigen betreft.
Wat de verblijfsregeling betreft kiezen de 20-igers waar ze willen verblijven. Dan is het EOT van geen toepassing meer, omdat ze meerderjarig zijn.
Wat de onderhoudsplicht mbt hun studies betreft, moeten beide ouders nog steds samen de kosten dragen tot ze hun studie voltooid hebben en recht hebben op een wachtvergoeding of een loon verdienen.

Ik ben niet zeker: maar het volldige EOT mbt de meerderjarige kinderen vervalt omdat ze meerdrjarig zijn en dit vonnis door de jeugdrechtbank bekrachtigd is. Over hen moeten dus nieuwe afspraken komen die los staan van de ander kinderen. Afspraken mbt verdeling studiekosten en onderhoudskosten. Maar een verblijfsregeling kan niet meer gevonnist worden: want ze kunnen bij wet niet verplicht worden tot omgang. (corrigeer me als mijn redeniering fout is.

mapleleiah

#5 , 11 jun 2011 20:44

400 euro voor 3 kinderen lijkt me echt niet veel ... zeker aangezien er oudere kinderen tussenzitten met dure studiekosten. En met alle respect: 't Is niet omdat u nog extra kinderen hebt gekregen en veel rekeningen hebt te betalen, dat uw eerste kinderen daarom tekort moeten komen. Het financiële lijkt me dus best wel in orde te zijn ...

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

tgerecht
Topic Starter

#6 , 15 jun 2011 23:07

Het gaat hier niet om de financiën van de studies. Die zijn betaald en er blijft nog geld over. Bovendien hebben wij nooit gezegd dat er niet te praten valt als er effectief noodzakelijke kosten gemaakt moeten worden.
Het gaat ook niet over drie kinderen, maar twee.
De ex van mijn man wil voor het onderhoud (hun eten en drinken) extra geld. En daar gaan we niet mee akkoord. Dat ze zonder overleg beslist voor zekere bedragen te gaan shoppen met haar kinderen, dat ze beslissingen neemt ivm zakgeld,stopzetten van studies, om later te laten hernemen, betalen van GSM rekening en tanken (en nog veel meer), om dan af te komen dat ze geld moet hebben,..., dat vind ik er wel over.
Met alle respect Lenny, maar ik heb zes jaar voor hen gezorgd en mijn best gedaan en hun dankbaarheid was dat ze mijn oudste dochter, die hen op handen draagt, expres (dit hebben ze zelf tegen hun tante gezegd) niet goed behandelde en nog meer rotzooi lieten liggen zodat ik nog meer stress zou hebben en eens zou uitvliegen (wat ik niet heb gedaan om juist te vermijden dat ze bij hun moeder zouden gaan lopen) en dat zij dan als slachtoffers weg konden lopen.
Hun moeder wist al lang dat ze erover dachten om bij haar fulltime in te trekken en zij heeft niets laten weten aan mijn man. Ze heeft gewacht tot een week na de begrafenis van zijn vader. Bovendien moet zij hem van al die jaren dat ze zijn deel van het kindergeld niet gaf ook nog 17000 euro.
Ze heeft hem zijn recht op opvoeden van zijn oudste dochters de laatste jaren ontnomen en doet dit nog steeds, maar hij mag wel betalen...
En wat mijn kinderen betreft: zijn kinderen hebben heel hun leven alles gekregen wat ze wilden en krijgen dit nog steeds, waarom zouden mijn kinderen moeten boeten (want wij kunnen ons niet permitteren om zo'n bedrag weg te geven en dan nog iets leuks te doen met de kleintjes) omdat de 2 grote rot verwend zijn en geen dankbaarheid tonen voor alles wat ze hebben?
Ik kom persoonlijk uit een ander milieu en werk sinds mijn 15de en heb mijn studies zelf betaald (uitgezonderd mijn eerste jaar aan de hoge school), zodat ik en mijn kinderen later een beter leven zouden krijgen. En dit wordt ons ontnomen tot zij afgestudeerd zijn. Dat vind ik nier eerlijk en dat is natuurlijk heel persoonlijk.
Wat wij willen is dat ze afspraken maakt en zich eraan houdt wat de uitgaven van de kinderen betreft, en dat er pas geld gevraagd wordt als er effectief geld nodig is. Er is meer dan 700€ per maand om voor de nodige kosten van die kinderen in te staan. Ik denk niet dat ze zoveel kosten per maand, dus...

Niettemin,..., bedankt voor jullie antwoorden

Groetjes,
Tgerecht

famke8

#7 , 19 jun 2011 16:46

Ik vind het verhaal nogal verwarrend... De rechter heeft beslist dat uw man maandelijks 400 euro per maand moet betalen voor de 2 kinderen tezamen (wat ook in de EOT staat?), of heb ik het verhaal helemaal verkeerd begrepen?
Ik kan mij natuurlijk niet uitspreken over jullie inkomenssituatie, maar de meeste rechters hanteren wel een bepaalde berekeningsmethode die rekening houdt met de inkomens van alle partijen.
Even ter vergelijking: mijn vader moet voor mij en mijn zus voor ons onderhoud maandelijks 700 euro betalen. Hij betaalt daarbovenop de helft van ons kot (we studeren beiden) en de helft van de studiekosten en andere buitengewone kosten.
Is ook het resultaat van een EOT en hij is er tot zijn grote spijt ook nog niet in geslaagd dit naar beneden te halen, ook niet nu hij 3 "nieuwe" kinderen heeft. Indien er echt een heel groot verschil is tussen de levensstandaard van jullie gezamenlijke kinderen en die van je ex-man, dan heb je volgens mij wel een punt dat je kan maken. Maar dat moet je met objectieve factoren aantonen: wat is het inkomen van je man, wat is het inkomen van zijn ex, wat is jou inkomen, etc.
Als de kinderen vroeger bij jullie woonden en nu bij de moeder dan is het ergens logisch dat je ex-man nu meer moet betalen. Wat hij vroeger in natura bijdroeg zal hij nu in geld moeten bijdragen. Factoren als "ondankbare kinderen" en dergelijke kunnen daar niets aan veranderen.
Ik kan begrijpen dat mensen die onderhoudsgeld moeten betalen vaak het gevoel hebben dat ze veel te veel betalen omdat ze niet zien waar dit geld naartoe gaat, maar kinderen, en zeker oudere kinderen, kosten nu eenmaal enorm veel geld.
Als de ex van je man haar verplichtingen ingevolge de EOT niet is nagekomen, dan kan je natuurlijk proberen dat geld terug te vorderen. Ik geloof wel dat dit tot max. 5 jaar terug kan gaan, dus je zal nooit alles kunnen terugvorderen.

tgerecht
Topic Starter

#8 , 24 jun 2011 15:10

In de EOT staat dat ze elkaar geen alimentatie verschuldigd zijn en dat de ex de helft van het kindergeld moest geven aan mijn man? Dit heeft ze nooit gedaan, noch aan de kinderen gespendeerd. Zij moest ook trimestrieel een overzicht geven van de uitgaven, wat ze ook niet gedaan heeft.
Zij heeft zich dus totaal niet aan de EOT gehouden en moet mijn man een betenisvol bedrag.
De rechter heeft rekening gehouden met de inkomens van mijn man en zijn ex, maar heeft serieuze rekenfouten gemaakt wat betreft het bedrag dat hij van de belastingen terug kreeg. Daardoor leek het alsof mijn man meer verdiende dan zijn ex, wat in werkelijkheid niet zo is.
We hebben beslist om in beroep te gaan en ik heb een volledig overzicht gemaakt, a.d.h. van de uittreksels van hun gezamelijke rekening sinds de dag dat ze vertrok tot nu, alles met gestaafde bewijzen.
Ik kan niet geloven dat een eerlijke rechter, met deze bewijzen ons geen gelijk zal geven. Maar ja... rechters zijn ook niet heilig...
Laat me wel duidelijk zijn over één ding: we willen best een extra bedrag betalen, maar niet zoveel omdat de ex niets extra (behalve eten twee weken extra tov vroeger) voor die twee moet betalen. Alles voor de kinderen wordt van een andere rekening betaald.
Dit resulteerd op een uitbundig leven voor hen en wij kunnen extraatjes voor onze kinderen wel vergeten.
Dus ja, het IS te veel wat we zouden moeten betalen.

tgerecht

famke8

#9 , 26 jun 2011 10:39

Dat de ex de EOT niet heeft nageleefd is inderdaad niet correct, en normaal zouden jullie dus nog recht hebben op de helft van dat kindergeld. Dat zij de EOT niet naleeft heeft echter geen invloed op de huidige situatie: onderhoudsgeld is in principe bestemd voor de kinderen, en zij mogen niet afgestraft worden voor het verbreken van een EOT door hun moeder.
Wat betreft de huidige situatie, je kan inderdaad alleen maar hopen dat de rechter in beroep jullie gelijk zal geven, wat bij een rekenfout normaal wel het geval zal zijn indien jullie de juiste stavingsstukken aanbrengen. Maar het bepalen van onderhoudsgeld is inderdaad een beetje nattevingerwerk voor rechters... Je kan het geluk hebben dat je een rechter treft die jullie dossier grondig zal bestuderen en een billijke bedrag zal bepalen, maar het kan altijd ook de andere kant uitgaan. Het zou beter zijn moest er een objectieve berekeningsmethode voor onderhoudsgeld worden ingevoerd in de wet, zodat iedereen weet waar hij aan toe is.

Veel succes verder

Terug naar “Echtscheiding”