Hoi,
mijn man en ik hebben net te horen gekregen dat we maandelijks 400€ (60 dat al een hele poos maandelijks werd betaald + 340) moeten geven aan zijn ex.
Zo is het verhaal begonnen:
zes jaar terug zijn ze gescheiden met EOT. Daarin werd opgemaakt dat de ex de drie kinderen ten laste kreeg (om het verschil in loon te compenseren) en dat ze de helft van het kindergeld aan mijn man moest doorstorten. De kinderen verbleven een week bij ons en een week bij de mama.
Tot 2 jaar terug heeft de ex geen cent doorgestort en kregen we steeds te horen dat ze er de rekeningen van de vakantiestages en school van de kinderen mee betaalde. Er werd tot 3 keer gevraagd om een overzicht, maar dat is er niet gekomen. Mijn man die ruzie liever uit de weg gaat heeft het zo gelaten. Het geld ging toch naar de kinderen. Mijn man heeft zelden iets met de gezamelijke rekening met zijn ex betaald. En als dit gebeurde, dan was dat afgesproken.
Ondertussen hebben wij ook drie kinderen samen. De twee oudste kinderen beslissen zonder discussie en in samenspraak met de moeder dat ze definitief bij haar gaan wonen omdat ze niet wilden helpen in het huishouden en op hun zusjes en broer moesten passen.
Toen de ex plots weer over de centen wilde praten, en mijn man dit weigerde werd hij voor de rechter gedaagd.
Eigenlijk verbreekt de ex de EOT, maar mijn man krijgt toch niet waarop hij recht heeft: de herziening van de EOT. Volgens ons zou mijn man recht hebben op de helft van het fiscale voordeel van de derde dochter (die nog wel week om week gaat) met zijn ex (nu is dit allemaal automatisch verdeeld, maar toen was dat nog niet).
We hebben net als de ex een huis gekocht en hebben heel wat rekeningen te betalen. Dit betekent voor ons dat onze gezamelijke kinderen eigenlijk tekort zullen moeten worden gedaan omdat ( twee van) de grote kinderen zomaar beslissen bij hun moeder te gaan wonen uit gemakzucht.
Kan dit zomaar gebeuren zonder meer?
We zouden het geld dat ze mijn man al die jaren niet heeft gegeven willen terugvorderen, maar we vragen ons af of het wel de moeite is. (De vrederechter heeft mijn man bijna over heel de lijn gelijk gegeven, maar bij de conclusie bleek dat wij toch maar moesten betalen zonder enige compensatie.)
Heeft er iemand een idee hoe we het kunnen aanpakken?
Groetjes,
Tgerecht