loonbeslag via deurwaarder

Snoowy
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

loonbeslag via deurwaarder

#1 , 21 jun 2011 18:47

Ik had een vraagje.
Ik liet mij vertellen dat wanneer je man geen allimentatie wil betalen, je dan met je vonnis naar een deurwaarder
kan gaan en er dan via die deurwaarder loonbeslag gedaan word.
Is dit zo?
Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dumpie

#2 , 21 jun 2011 19:14

Ja dat is zo, je moet wel zien dat er in het vonnis staat dat het uitvoerbaar is.
Er moet ook een achterstand zijn van 2 maanden.
Wanneer je dan naar de deurwaarder stapt moet deze hem eerst een wettelijke termijn geven (ongeveer 1 maand) vooraleer ze kunnen overgaan tot loonsbeslag.
Voor allimentatie mogen ze ook het volledige loon in beslag nemen,hiervoor is er geen grens voorzien hoeveel ze wettelijk mogen aanslaan.
Je moet wel de kosten van de deurwaarder voorschieten,die dan later op hem verhaalt worden.

Snoowy
Topic Starter

#3 , 21 jun 2011 21:41

moet er dus in het vonnis écht vermeld staan dat er loonbeslag kan gedaan worden?
Of wat word hier bedoeld?

Reclame

dumpie

#4 , 21 jun 2011 22:38

neen er moet enkel staan dat het uitgevoerd mag worden.
Ik heb een vonnis van 4 aril 2011 en daar staat onderaan in:
Staan de voorlopige tenuitvoerleggingvan onderhavige beschikking toe,ondanks elk rechtsmiddel en zonder borg.
Dit wil dus zeggen dat het mag uitgevoerd worden door bv een deurwaarder,zelfs al gaat de tegenpartij in hoger beroep.
Wanneer dit er niet staat moet het eerst aangevraagd worden door de deurwaarder aan de rechtbank.
Het is zelfs zo dat mijn echtgenoot ondertussen in collectieve is gegaan om hieraan te ontsnappen met als gevolg dat ik nu schuldeiser ben van hem en onmiddelijk mijn eerste betaling al kreeg zonder een deurwaarder in te spannen.

scorpioen

#5 , 21 jun 2011 23:36

Wanneer dit er niet staat moet het eerst aangevraagd worden door de deurwaarder aan de rechtbank.
Toch niet.

De regel is dat een vonnis uitvoerbaar is als de termijn om beroep of verzet aan te tekenen verstreken is. Soms is een vonnis onmiddellijk uitvoerbaar, bijvoorbeeld als het in het vonnis staat, maar ook een beschikking uitgesproken in kort geding is van rechtswege onmiddellijk uitvoerbaar, hetzelfde voor een vonnis van de vrederechter i.v.m. onderhoudsgeld, ook als dit niet uitdrukkelijk vermeld wordt. Ook een vonnis of arrest op tegenspraak uitgesproken in beroep is onmiddellijk uitvoerbaar.

Maar de gerechtsdeurwaarder moet dus niet nog eens naar de rechtbank gaan om de uitvoerbaarverklaring van een vonnis te vragen.

Snoowy
Topic Starter

#6 , 22 jun 2011 04:21

heel erg bedankt voor jullie uitleg!

dumpie

#7 , 22 jun 2011 11:48

http://www.elfri.be/de-uitvoering-van-een-vonnis" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Echtscheiding”