Vereffening - verdeling

lilooke
Topic Starter

Vereffening - verdeling

#1 , 18 jun 2011 10:24

Vraagje,

Mijn vriend is in 2005 wettelijk gescheiden, in mei 2009 zijn ze voor de laatste keer samen gekomen bij de notaris om dan over te kunnen gaan naar de vereffening-verdeling, alles was dan in kannen en kruiken.

Nu meer dan twee jaar later is de notoaris nog steeds niet over gegaan tot de vereffening - verdeling!!!!!!

Als we de advocaat aanmanen de notaris een aangetekende brief te zenden om vordering in de zaak te krijgen, dan gebeurt dit wel, maar dan komt daar meestal een minieme reactie op van de notaris (vb. ik ben dit document kwijt kunt u mij deze overmaken, dan doe ik verder het nodige...) MAAR HET NODIGE GEBEURT NIET!!!!

Het gaat hem onder andere over geld dat op een rekening zou staan bij de notaris betreffende verkoop woning, maar na meer dan twee jaar heb ik het nog niet, heb ondertussen al opnieuw een huis gekocht,...

Wat kan ik hiertegen beginnen?
Er zijn al tientallen brieven verstuurd aan de notaris om vordering in de zaak te krijgen maar tevergeefs. Zelfs één met de mededeling de orde van notarissen in te lichten als hij niet voortdoet, maar dan vraagt hij een documentje op bij advocaat en voila dat is het...

HELP!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 jun 2011 12:32

Vervanging notaris vragen door een andere notaris aan de rechtbank die de notaris heeft aangesteld.

j.demoor

#3 , 19 jun 2011 09:45

Een geschil tussen een notaris en een niet-notaris laten beslechten door het notariaat lijkt mij vergeefs omdat niemand ‘rechter in eigen zaak’ kan zijn.

Inzake gerechtelijke verdeling met toepassing van art.1207 e.v. Gerechtelijk Wetboek kan u de vervanging van de aangestelde notaris bij afdoende gemotiveerd verzoekschrift vragen aan de rechter die hem aanstelde.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

lucgescheiden

#4 , 19 jun 2011 14:31

Notaris blij want hij wordt op deze manier verlost van een zaak; waaraan
hij tov bijvoorbeeld de verkoop van onroerend goed weinig aan verdient???

Als klant kan u nog een poosje langer wachten tot de zaak uit de voeten is, louter omdat
een semi-ambtenaar weigert zijn job naar behoren te volbrengen???
Handige documenten voor Personenrecht

Yvon

#5 , 20 jun 2011 20:01

@luc

wat ik er uit begrijp: er staat geld op de derdenrekening (heeft een andere naam dacht ik) van de notaris. Dat is een soort rekening courant waarop ze immense intrest op krijgen. Dus hoe langer er geld van een zaak blijft op staan, des te beter, dus haasten is uit den boze?

lucgescheiden

#6 , 21 jun 2011 01:27

Wettelijk dienen deze intresten verrekend te worden binnen de vereffening en verdeling, de wettelijke intrest bedraagt dezer dagen 6 procent, meende ik.
Het verschil tussen deze wettelijke intrest en de intresten op een derdenrekening, is mogelijk wel een argument.
Handige documenten voor Personenrecht

Terug naar “Echtscheiding”