afrekening van voor de scheiding

Yvon
Topic Starter

afrekening van voor de scheiding

#1 , 14 jun 2011 19:38

Mijn advocaat zegt dat beide ex-partners bij de vereffening/verdeling nog verantwoording verschuldigd zijn voor de periode voor de datum van de echtscheiding, bij mij 3 jaar.

Over welke periode is er dan verantwoording verschuldigd?
Diefstallen tussen echtgenoten zijn niet strafbaar, maar hoe zit het dan met verduistering?
Ik kan aantonen dat mijn ex gedurende 2 jaar meer dan 50.000€ versast heeft naar een eigen rekening vanop mijn rekening waarop hij volmacht had. Kan daar nog iets aan gedaan worden, is dit een voorafname ?

Enig idee?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 16 jun 2011 10:30

Ik ga ervan uit dat u getrouwd was onder het wettelijk stelsel.

“Art.1278...Ten aanzien van de echtgenoten, wat hun goederen betreft, werkt het (=echtscheidingsvonnis E.O.O.) terug tot op de dag waarop de vordering is ingesteld...”(Gerechtelijk Wetboek=Ger.W.).
“Art.1304...Ten aanzien van de goederen van de echtgenoten heeft de beslissing(=E.O.T.-vonnis) echter gevolg vanaf het proces-verbaal opgemaakt ter uitvoering van artikel 1292(=1e verschijning)...”(Ger.W.).

De vereffening-verdeling dient dus bekeken op voornoemd moment,met toepassing van art.1432-1450 Burgerlijk Wetboek. Een ‘eigen’ rekening vóór en op dat moment blijft ‘gemeenschappelijk’ vermogen
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Yvon
Topic Starter

#3 , 17 jun 2011 12:51

Ik heb wel weet van art GW 1278, maar mijn vraag was of er ook nog kan rekenschap gevraagd worden over daden van voor die datum maar waarbij met feitelijk gescheiden was. Daden zoals verduistering of vernieling?

Reclame

lucgescheiden

#4 , 19 jun 2011 02:58

Zolang er niet verdeeld is, bestaat er een gemeenschappelijk vermogen.
De vereffening en verdeling gebeurd op basis van wat er op het ogenblik van de inleiding van de scheiding aan gemeenschappelijk vermogen bestaat,
wel verhoogd met de vruchten op dit vermogen tot de effectieve verdeling.... waar het o.a. aan u is om het gemeenschappelijke vermogen uit te klaren.
Handige documenten voor Personenrecht

Terug naar “Echtscheiding”