EOT verschijnen

Achilles
Topic Starter

EOT verschijnen

#1 , 14 jun 2011 12:12

Ik zit met een vraag, een paar maanden geleden, heb ik in overeenkomst met mijn echtgenote een aanvraag tot scheiding EOT ingediend bij de rechtbank van Dendermonde.
Ik was er van overtuigd dat wij één keer zouden moeten verschijnen omdat wij al meer dan 6 maanden apart wonen (elk een adres) nu krijg ik een brief van de rechtbank waarin staat dat ik voor de eerste maal moet verschijnen op 21/06/2011, ik verbaasd..... en neem dus contact op met de rechtbank, daar zeggen ze jullie moeten twee keer verschijnen vermits wij dat niet expliciet in het verzoekschrift vermeld hebben...... ben ik nu zo mis?
Mensen die ik ken in dezelfde situatie zijn ook maar één keer moeten verschijnen met een identiek verzoekschrift??????
:?: Weet iemand de wet hieromtrent?
Kan ik dit bij de verschijning voorleggen aan de rechtbank en alsnog één zitting vragen?

Dank bij voorbaat,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 jun 2011 16:28

Gerechtelijk Wetboek
Art. 1291bis. Indien de echtgenoten aantonen dat ze op het ogenblik waarop de vordering wordt ingediend al meer dan zes maanden feitelijk gescheiden zijn, worden ze vrijgesteld van de verschijning waarin voorzien wordt in artikel 1294.

De wettekst zegt niet uitdrukkelijk dat u erom moet verzoeken maar één verschijning te hebben. Anderzijds zegt de wettekst dat de echtgenoten moeten bewijzen dat ze al meer dan zes maanden feitelijk gescheiden zijn. Uit dit laatste kan worden afgeleid dat de echtgenoten dit uitdrukkelijk moeten vermelden, met verwijzing naar de feiten die dit bewijzen.

In de praktijk is het zo dat op het ogenblik van uw verschijning voor de rechtbank het proces-verbaal dat door de rechtbank wordt opgesteld m.b.t. de verschijning reeds opgemaakt is (u moet dit proces-verbaal mee ondertekenen denk ik), zodat de rechtbank niet snel geneigd zal zijn dan nog in te gaan op een verzoek dat op dat ogenblik geformuleerd wordt. Er moet dan een nieuw proces-verbaal worden opgesteld, het vonnis dat de echtscheiding toestaat (en dat normaal op de zitting door de rechter wordt ondertekend) moet nog worden opgemaakt ...

U kan m.i. nu nog, voor de zitting, een aanvullend verzoekschrift indienen waarin u vraagt maar één maal te moeten verschijnen.

Achilles
Topic Starter

#3 , 14 jun 2011 19:30

Beste, Bedankt voor uw uitleg!
De bewijzen van woonst staan 1/ in het verzoekschrift 2/ in een PV van de politie 3/op het getuigschrift van woonst van de burgerlijke stand 4/ in de historiek van woonst van beide partijen dus het was duidelijk genoeg denk ik.
Het zal nu te laat zijn om nog iets te doen vrees ik want de zitting is volgende week dinsdag al, en we wonen te ver uit elkaar om nog beide handtekeningen op een nieuwe bijlage van het verzoekschrift te krijgen.
In ieder geval bedankt, ik neem alsnog een verzoekschrift mee naar de rechtbank.... in de hoop een welwillende rechter te kunnen spreken.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”