E.O.O. (E.O.ontwrichting)

probleemke
Topic Starter

E.O.O. (E.O.ontwrichting)

#1 , 06 jun 2011 21:17

Wij zijn nu ongeveer 6 jaar feiteklijk gescheiden.
Indien één van de partijen niet wenst te scheiden, kan de andre partij een E.O.O. opstarten.
Vraag is : 1)Hoe gebeurt die opstart ?
2)Zijn er dokumenten nodig vooraleer te starten ?
3)Hoe - en naar waar- moet de EOO gestuurd worden ?
4)Bestaat er een speciaal standaard aanvraagformulier ?
5)Is een advokaat nodig of kan men het zelf doen ?

en 6) eventuele andere nuttig info.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tmespreu
Juridisch actief: Ja

#2 , 06 jun 2011 23:18

De vordering tot echtscheiding op grond van artikel 229, § 3(i.e. EOO op verzoek van 1 echtgenoot), van het Burgerlijk Wetboek kan worden ingesteld bij verzoekschrift.
Het verzoekschrift vermeldt op straffe van nietigheid:
1°de dag, de maand en het jaar;
2°de naam, de voornaam, het beroep, de woonplaats van de verzoeker en, in voorkomend geval, zijn hoedanigheid en inschrijving in het handelsregister of ambachtsregister;
3°de naam, de voornaam, de woonplaats en, in voorkomend geval, de hoedanigheid van de persoon die moet worden opgeroepen;
4°het onderwerp en de korte samenvatting van de middelen van de vordering;
5°de rechter voor wie de vordering aanhangig wordt gemaakt;
6°de handtekening van de verzoeker of van zijn advocaat.

Op straffe van nietigheid wordt bij het verzoekschrift een getuigschrift van woonplaats [of een uittreksel uit het rijksregister van de in artikel 1034ter, 3°, vermelde natuurlijke personen] gevoegd, behalve wanneer het geding reeds eerder werd ingeleid bij dagvaarding en evenmin in geval van keuze van woonplaats.
Het getuigschrift [of het uittreksel van het rijksregister] mag niet vroeger gedagtekend zijn dan vijftien dagen voor het verzoekschrift. Het getuigschrift wordt door het gemeentebestuur afgegeven.]

Het verzoekschrift met zijn bijlage wordt, in zoveel exemplaren als er betrokken partijen zijn, bij aangetekende brief gezonden aan de griffier van het gerecht of ter griffie neergelegd

Nadat, in voorkomend geval, de rolrechten zijn betaald, worden de partijen door de griffier bij gerechtsbrief opgeroepen om te verschijnen op de zitting die de rechter bepaalt. Bij de oproeping wordt een afschrift van het verzoekschrift gevoegd
Dus een verzoekschrift (brief) maken met alle inhoud zoals hierboven weergegeven, en dit op de griffie (secretariaat) van de Rechtbank van 1e aanleg 'afgeven'.

carembeu

#3 , 10 jun 2011 10:35

Zou toch een advokaat raadplegen als ik u was. Er zitten namelijk een aantal "valstrikken" in die hele procedure van E.O.O. die je als leek niet kent. Als je ex-partner wel een advokaat neemt, zal die handig gebruik maken van je onwetendheid. Het hoeft daarom geen vechtscheiding te zijn, maar gewoon gebruik maken van bestaande rechten.

Het grote verschil tussen E.O.T en E.O.O is dat bij E.O.T. alles in 1 keer geregeld wordt, vereffening en verdeling, verblijfsregeling kinderen, alimentatie, .... In geval van een E.O.O is dit niet het geval. In mijn situatie werd alimentatie en verblijfsregeling vastgelegd in kortgeding, scheiding vastgelegd in zitting ten gronde en moet de vereffening en verdeling nog beginnen. Er zijn dan nog een aantal rechten/plichten die wettelijk bepaald zijn. Zo heeft de persoon die de gezinswoning verlaten heeft, bijvoorbeeld recht op een woonstvergoeding. Ik hoor mijn advokaat ook regelmatig zeggen, hoop dat dit niet gevraagd wordt of zus niet of zo niet. Advokaat heeft mij al redelijk wat centjes gekost, maar zonder was ik al veel meer kwijt geweest.

Reclame

probleemke
Topic Starter

#4 , 10 jun 2011 16:59

carembeu - dank voor je info.
wat ik aanneem is - dat bij EOO en periode van feitelijke scheiding, er spoedig een uitspraak is tot wettelijke echtscheiding.
Wanneer dat gebeurd is , lijkt het mij dat een verkoop van het huis eerst kan gebeuren (want dit is de zwaarste brok om te verdelen - ).
De rest qua verdeling kan dan gebeuren.
alimentatie voor de kinderen kan ook geregeld worden (geen hoog inkomen = geen hoge alimentatie).
eventuele woonstvergoeding : enkel vanaf uitspraak der echtscheiding - tot verhuis - zegt men .

Terug naar “Echtscheiding”