Echtscheiding

Ringoke
Topic Starter

Echtscheiding

#1 , 08 jun 2011 15:40

We hebben gekozen voor een scheiding met overeenkomst (via notaris).

Historiek
Huis gebouwd --> akte notaris met verdeelsleutel van kapitaal inbreng 65% en 35% voor partner --> getrouwd --> geen kinderen --> geen huwelijkscontract. --> gemeenschappelijke rekening sinds we in de nieuwbouw zijn gaan wonen = 2 lonen worden op 1 rekening gestort --> Alleen mijn partner verdiend netto meer.

Nu notaris.
Bij de notaris komt de partner boven met een factuur, op eigen naam van aankoop van bouwmaterialen (ongeveer 5000 euro) 1 jaar later nadat de akte is afgesloten.
Met als reden om de verdeelsleutel 65% 35% te laten herberekenen. En dit zou ongeveer een 60% - 40% ratio moeten zijn.

Kan dit zomaar toegepast worden of moet ik gewoon volgen wat er in de akte staat beschreven?
En de 5000 euro zo betalen?

Huis is geschat geweest voor een bepaalde som X euro, er loopt nog steeds een lening van X euro, waar we al die jaren iedere 50% van betaald hebben.

Hoe wordt nu de berekening nu net gemaakt?

Is dat de waarde van het huis - de lening en dan de verdeel sleutel van 65 % 35%?
vb: 450000 - 120000 = 330000 --> 65% = 214500 euro
vb: 450000 - 120000 = 330000 --> 35% = 115500 euro
Waardes zijn fictief.
of
Is dat de waarde van het huis - de lening gedeeld in 2 en dan de verdeel sleutel van 65% 35 %?
vb: Ik 450000 - 60000 = 390000 --> 65 % = 253500 euro
vb: partner 450000 - 60000 = 390000 --> 35 % 136500 euro
Waardes zijn fictief.

De rekening omdat deze gemeenschappelijk is zal worden verdeeld aan 50% elk ratio.

Bij het inkopen van het huis zal ik de lening moeten overnemen en het verschuldigd bedrag van die 35 % moeten uitkopen.

Graag beetje feedback of ik misschien iets over het hoofd zie.

Dank u wel
Ringo

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 10 jun 2011 11:20

‘getrouwd...geen huwelijkscontract‘ houdt in : “Art.1399.Eigen zijn de goederen en schuldvorderingen die aan elk van beide echtgenoten toebehoren op de dag van het huwelijk en die welke ieder van hen tijdens het stelsel verkrijgt door schenking, erfenis of testament...”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

Is en blijft dus ‘eigen’ : huis in onverdeeldheid met kapitaal inbreng 65/35 %. Aan die forfaitaire kapitaalinbreng kan geen bijkomende inbreng toegevoegd worden van ‘op eigen naam van aankoop van bouwmaterialen (ongeveer 5000 euro)’ zonder aanvullende overeenkomst en a fortiori niet indien die aankoop gebeurde TIJDENS het huwelijk en met gemeenschappelijk geld.

Vanaf het huwelijk geldt :
“Art.1406.De schulden van de echtgenoten die dagtekenen van voor het huwelijk en de schulden ten laste van erfenissen en giften die hun toevallen tijdens het huwelijk, blijven eigen schulden.Art.1432.Elk der echtgenoten is vergoeding verschuldigd...telkens als hij persoonlijk voordeel heeft getrokken uit het gemeenschappelijk vermogen. Art.1436.Het recht op vergoeding kan door alle middelen worden bewezen. De vergoedingen brengen van rechtswege interest op vanaf de dag van de ontbinding van het stelsel...”(B.W.).

Is en blijft dus ‘eigen’ : de lening aangegaan vóór het huwelijk. De afbetalingen vanaf het huwelijk met gemeenschappelijk geld dienen aan dit gemeenschappelijk vermogen vergoed te worden uit de waarde van het onverdeelde huis vooraleer het huis te verdelen volgens de 65/35-regel.

Wat de afbetalingen vóór het huwelijk en het leningsaldo bij echtscheiding betreft : onderzoek vooraf zorgvuldig uw leningsovereenkomst.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Infinito

#3 , 10 jun 2011 12:09

Ringoke,

Ik ben laatst bij de notaris geweest en dat is denk ik de meest betrouwbare op dit vlak
Wat u %'en betreft, kan ik geen duidelijk antwoord geven, bij ons was het eigen inbreng die telde
Ik zal u mijn voorbeeld geven met de nodige fictieve bedragen om gemakkelijk te rekenen
Wij hebben 3 jaar geleden een woning gekocht voor 200.000 euro, 100.000 euro heb ik erin gestoken en 125.000 zijn we gaan lenen
De woning is nu geschat op 250.000 euro ( 1/4 in waarde gestegen)
Wij hebben ook steeds samen 50/50 de lening terug betaald en ik ben de meerverdiener (maar dat doet allemaal niet ter zake, dat zijn onderlinge afspraken en bij ons was het van je woont en leeft samen, dus je doet de dingen ook samen op)

Berekening is als volgt :
250.000 - 116.300 ( OPENSTAANDE KAPITAALSALDO AAN DE BANK)
= 133.700 en dat wordt al door 2 gedaan
dus ieder 66.850 euro

Vanaf hier zullen jullie %'en moeten gaan berekenen denk ik maar in ons geval is het alsvolgt:

Komt daarbij dat mijn eigen inbreng in waarde stijgt naarmate de woonst in waarde stijgt
Woonst is 1/4 in waarde gestegen dus ook mijn geld
Nu ik heb er destijds 100.000 ingestoken, zijnde 50.000 voor mezelf en 50.000 aan hem "geleend" om het te gebruiken
Van die 66.850 voor hem wordt er 50.000 + 12.500 (1/4 gestegen waarde) AFGETROKKEN
Bij mij wordt het 66.850 + 50.000 + 12.500

Resultaat
Ik 129.350
Hij 4.350

Als ik hem uitkoop moet ik hem 4.350 en dan een lening aangaan die aan 1% wordt gerekend omdat het om uitkopen gaat en dan notaris en bankkosten
Als hij mij uitkoopt, moet hij mij 129.350 euro en ook die 1% en andere kosten

Je moet dus het kapitaal weten, staat op de papieren van de bank, zo een aflossingstabel

Woning schatten (zelf overeen komen of laten doen) dan eerste schuldeiser = de bank, het kapitaal eraf, dan door 2 delen en dan de verdeeldheid tussen beiden
Steeds het kapitaal nemen want intrest is nutteloos geld, dat weet iedereen maar het kan niet anders

Ik hoop dat je er wat verder mee bent
Wat die %'en betekenen in jou voorval, moet je eens navragen bij jou notaris

veel sterkte !

Reclame

Infinito

#4 , 10 jun 2011 12:13

PS Die 1% zijn de beschrijfkosten, lees net dat ik dat niet geschreven had waarvoor mijn excuses
je hebt klein (5%) beschrijf, groot (10%) beschrijf en afkopen is 1% beschrijf. Op onze geschatte 250.000 is dat dan 2.500 euro

Grtjs

Terug naar “Echtscheiding”