verantwoording periode voor echtscheiding

Yvon
Topic Starter

verantwoording periode voor echtscheiding

#1 , 03 jun 2011 21:14

De hele afhandeling, ook gerechtelijk van een echtscheiding EOO is mij vrij duidelijk. Het gaat om het wettelijk stelsel.
Maar tussen de feitelijke scheiding, in mijn geval 30/11/2008, de aanvraag tot scheiding bij de rechtbank (1/10/2009) en de uitspraak van de scheiding (1/12/2010) is een hele periode waarin er nog wel een huwelijk was. Tijdens die periode zijn wij beiden onafhankelijk met onze middelen omgesprongen, hij heeft ze oa. gebruikt aan reizen en ontspanning (is zijn goed recht), ik heb de leningen verder betaald omdat hij dat niet doet en een aantal zaken van de huwelijksgemeenschap verder beredderd. Hij is blijven wonen in de gezinswoning. Zijn vriendin is bij hem komen inwonen en oefent haar zelfstandig bijberoep van daar uit. Of ze er ingeschreven is weet ik niet, doet er ook niet toe, maar hij geeft haar in ieder geval woonst.

Ik tracht te achterhalen

a/ of er ook een afrekening komt van de periode voor echtscheiding
b/ of die periode nu loopt tot de aanvraag dan wel tot de datum van scheiding
c/ of de inkomsten en uitgaven van die periode verrekend worden en hoe

Ik maak voorlopig wat betreft c/ volgende rekening met fictieve getallen

1 mijn inkomsten uit wedde zijn gekend over x maanden (stel 30.000€) vermeerderd met bedrijfsopbrengsten
(stel 25.000€)

2. zijn inkomsten uit wedde zijn gekend over dezelfde x maanden (stel 54.000€)

3. mijn uitgaven uit diezelfde periode kan ik aantonen en daarin zijn vervat het aflossen van de leningen (10.000€) en de bedrijfskosten (10.000€). De lening is evenwel ook voor zijn rekening maar die betaalt hij niet.

4. ik neem een gelijk getal voor levensonderhoud, gevolg het verschil in inkomen blijft hetzelfde

5. ik ga uit dat hij een inkomen extra geniet door het ter beschikking te stellen van bedrijfsruimte in de voormalig echtelijke woonst maar kan dat niet direct bewijzen (stel 1000 €)

Als BW 213 wat ondermeer de verplichting tot hulp gebiedt en
Ger. W 1278/2 wat zegt dat wat betreft de hulpverplichting niet retroactief wordt tenietgedaan tot op de dag waarop de eerste vordering tot echtscheiding is ingesteld en
BW 221 wat stelt dat ieder naar vermogen bijdraagt tot het huwelijk
in acht worden genomen

dan maakt mijn advocaat volgende berekening:

inkomsten man
54.000 + 1.000 = 55.000€ (in het slechtste geval 49.000€)
inkomsten vrouw
30.000 + 25.000 - 10.000 = 45.000€

samen 100.000€

gedeelte man 55.000/100.000=55%
gedeelte vrouw: 45%

verrekening

totaal van de inkomsten: 100.000€
leningen: 10.000€
netto: 90.000€

bij te dragen naar vermogen
man: 90.000€ x 55% = 49.500€
vrouw: 90.000€ x 45% = 40.500€

verrekening:

man: 49.500€ te ontvangen - 55.000€ reeds ontvangen = 5.500€ te betalen
vrouw: 40.500 te ontvangen - 45.000€ reeds ontvangen + 10.000 leningen betaald = 5.500€ te ontvangen

Klopt deze redenering? Graag ook een argumentatie wat klopt en wat niet.
Heeft hier iemand ervaring mee? Iedere input wordt op prijs gesteld!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 03 jun 2011 21:27

Indien de feitelijke scheiding bekrachtigd werd door de vrederechter hield vanaf dat ogenblik de "gemeenschap" op. Er dient vanaf dat ogenblik bijgevolg niets meer worden verrekend wat de wederzijdse beroepsinkomsten betreft (ieder behoud gewoonweg zijn eigen inkomen). Echter wat de verdeling van de eigendommen en bezittingen betreft kan het voordeel van het blijven wonen in de gezinswoning, alsook eventuele aflossingen van gemeenschappelijke schulden door uzelf, verrekend worden. M.a.w. hij is u woonstvergoeding verschuldigd (halve huurwaarde) en moet zijn deel in de door u afgeloste schulden aan u vergoeden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Yvon
Topic Starter

#3 , 03 jun 2011 21:43

Indien de feitelijke scheiding bekrachtigd werd door de vrederechter hield vanaf dat ogenblik de "gemeenschap" op. Er dient vanaf dat ogenblik bijgevolg niets meer worden verrekend wat de wederzijdse beroepsinkomsten betreft (ieder behoud gewoonweg zijn eigen inkomen).
niet dat ik u in twijfel trek, maar kan je een juridische verwijzing geven om dit te staven?

geldt die regel dan ook fiscaal?

Reclame

roharro

#4 , 03 jun 2011 21:53

Feitelijk gescheidenen worden vanaf het tweede jaar afzonderlijk belast. Daartoe dienen ze elk een belastingsaangifteformulier in.

zie verder:

http://www.advodirect.com/nl/lees_artikel_nummer.php?39" onclick="window.open(this.href);return false;

Yvon
Topic Starter

#5 , 03 jun 2011 22:23

@roharro: BEDANKT!

Yvon
Topic Starter

#6 , 04 jun 2011 08:51

Wat betreft de tijdsaaanduiding is dit de wet:

Code: Selecteer alles

Art. <1278>. <W 1-7-1974, art. 7> Het vonnis of arrest waarbij de echtscheiding wordt (uitgesproken), (heeft ten aanzien van de persoon van de echtgenoten gevolg vanaf de dag waarop de beslissing in kracht van gewijsde is getreden, en) heeft ten aanzien van derden zijn gevolgen vanaf de dag van de overschrijving. <W 1994-06-30/33, art. 19, 026; Inwerkingtreding : 1994-10-01> <W 1997-05-20/47, art. 6, 1°, 033; Inwerkingtreding : 07-07-1997> (Ten aanzien van de echtgenoten, [b]wat hun goederen betreft, werkt het terug tot op de dag waarop de vordering is ingesteld[/b] en, wanneer er meer dan één vordering is, tot op de dag waarop de eerste is ingesteld, ongeacht of zij werd toegewezen of niet.) <W 1994-06-30/33, art. 19, 026; Inwerkingtreding : 1994-10-01> (Ingeval een van de echtgenoten overlijdt voor de echtscheiding is overgeschreven doch nadat het vonnis waarbij de echtscheiding is uitgesproken in kracht van gewijsde is gegaan, worden de echtgenoten tegenover derden als uit de echt gescheiden beschouwd, onder de opschortende voorwaarde van overschrijving overeenkomstig artikel 1275.) <W 1997-05-20/47, art. 6, 2°, 033; Inwerkingtreding : 07-07-1997> (De rechtbank kan, op vordering van één van de echtgenoten, indien zij dit wegens uitzonderlijke omstandigheden die eigen zijn aan de zaak, billijk acht, in het vonnis waarbij de echtscheiding wordt uitgesproken, beslissen dat bij de vereffening van de gemeenschap geen rekening zal worden gehouden met sommige goederen die zijn verworven of met sommige schulden die zijn aangegaan sedert het tijdstip dat de echtgenoten feitelijk gescheiden leefden.) <W 1994-06-30/33, art. 19, 026; Inwerkingtreding : 1994-10-01> De partijen kunnen dergelijke vordering ook instellen in de loop van de vereffening van de gemeenschap.
Wat betreft het fiscaal luik: er is blijkbaar een verschil in het apart invullen van de belastingbrief en het al dan niet apart belast worden. In geval van teruggave van belastingen wordt naar ik verneem de samenvoeging van de twee toch uitgevoerd.

roharro

#7 , 04 jun 2011 22:55

Feitelijk gescheidenen worden wel degelijk apart belast!!!! Ze worden fiscaal beschouwd als alleenstaanden.

Vanaf het jaar dat volgt op het jaar van de feitelijke scheiding beschouwt de administratie de echtgenoten als alleenstaanden voor zover die scheiding tijdens het jaar niet ongedaan is gemaakt.

Zij moeten elk een afzonderlijke aangifte indienen. Daarin moet elke betrokkene zijn persoonlijk verkregen inkomsten vermelden, en die van de kinderen waarvan hij of zij het wettelijk genot heeft.

De administratie vestigt twee afzonderlijke aanslagen, één op naam van elke betrokkene

zie ook: http://www.belgium.be/nl/familie/koppel ... saangifte/" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Echtscheiding”