Partner uitkopen lening die altijd alleen betaald werd

darock
Topic Starter

Partner uitkopen lening die altijd alleen betaald werd

#1 , 16 mei 2011 20:29

Beste,

Ik heb samen met mijn partner 10 jaar geleden een huis gekocht. Wij zijn dan ook wettelijk gaan samenwonen. Nu wil ik haar uitkopen.
Wij hadden een onderlinge overeenkomst (niet op papier) dat ik zorgde voor het geld om van te leven en dat zij de verbouwingen financierde.

De lening ging telkens van een gemeenschappelijke rekening die door mij alleen aangevuld werd, zij heeft gedurende deze periode de verbouwingen betaald maar dus niet de lening. De facturen van de verbouwingen werden telkens op ons beide namen gezet dus volgens mij hebben we hierdoor hier beide recht op de helft.

Nu gaan we uit elkaar, we stoppen met het wettelijk samenwonen en ik zou haar willen uitkopen.
Kan er rekening gehouden worden met het feit dat ik de lening steeds alleen afbetaald heb of niet?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#2 , 16 mei 2011 20:41

In geval van gehuwden, zijn de inkomsten gedurende het huwelijk gemeenschappelijk, alsook de schulden.
Ik vermoed dat bij wettelijk samenwonen dezelfde regels gelden.
In dat geval zal de woning worden geschat, de waarde-vermeerdering van het huis wordt dan eveneens door twee gedaan.
Indien uw partner eigen vermogen investeerde zal dit eerst moeten worden aangetoond en vervolgens worden teruggenomen.
Handige documenten voor Personenrecht

darock
Topic Starter

#3 , 17 mei 2011 08:09

kan iemand dit bevestigen of juist ontkrachten?

Alvast bedankt

Reclame

eylis

#4 , 17 mei 2011 09:27

Niet helemaal juist:
in geval van gehuwden zijn zelfs inkomsten en schulden tijdens het huwelijk niet per sé gemeenschappelijk. Hangt van het huwelijkscontract af.
bij totale scheiding van goederen zijn inkomsten en schulden van elk afzonderlijk. Wel kan met samen iets bezitten in onverdeeldheid. Dat is niet hetzelfde als gemeenschappelijk bezit.
Bij wettelijk samenwonen zijn inkomsten en schulden d'office niet gemeenschappelijk.
Een goed tijdens wettelijke samenwoning aangekocht of met beider middelen gefinancieerd : is geen gemeenschappelijk gezit: maar ook in onverdeeldheid verworven.
Beiden moeten bewijzen wat ze geinvesteerd hebben en volgens die verdeelsleutel kan het goed verkocht worden (aan de ene, de andere of nog iemand anders)

Marijkealleen

#5 , 17 mei 2011 10:27

Kijk even na wat er bij de notaris beschreven staat. Als er in de akte staat dat het huis 50/50 eigendom van de samenwonende partners is, en de betaling dan ook nog van een gemeenschappelijke rekening ging, is het goed 50% van jou en 50% van je partner. In principe kan je alles terugvinden in de akte bij de notaris wat betreft het eigendomsrecht.
Als één van beiden eigen vermogen investeerde, zou dit moeten opgenomen zijn in de akte bij de notaris bij het aangaan van de lening. Ik weet niet of dit volledig is, maar ik woon ook al jaren wettelijk samen en bij ons is alles terug te vinden in die akte, zelfs als één van beiden dubbel zoveel verdient als de ander, en in principe dus ook meer bijdraagt tot het afbetalen van de lening.

Terug naar “Echtscheiding”