overname huis

kari
Topic Starter

overname huis

#1 , 07 feb 2007 12:57

Mijn man heeft mij na 5 maanden huwelijk doodleuk laten weten dat hij een einde wil maken ons huwelijk. Voor mij kwam dit als een donderslag bij heldere hemel. Ik wil er alles aan doen om onze relatie te redden maar hij weigert ieder initiatief. Ik ben in feite niet akkoord met een scheiding omdat we niks geprobeerd hebben om onze relatie te redden. Intussen wonen we nog samen, want er werd mij gezegd dat het tegen mij zou kunnen gebruikt worden moest ik het huis verlaten. Hij heeft me intussen al laten weten dat hij van plan is het huis dat we 3 jaar geleden kochten, te willen overnemen. Het huis werd aangekocht voor ons huwelijk met een 60-40 verdeling, maar wel 1 gezamelijke lening. Intussen zijn we getrouwd zonder huwelijkscontract. Hoe gaat dit in z'n werk want ik vrees hier een serieuze financiele kater aan over te houden. Of is het financieel interessanter het huis aan derden te verkopen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Heye

#2 , 07 feb 2007 13:12

Hallo Kari,

Elk van de echtgenoten is baas over zijn eigen goederen. Daarop bestaat echter ??n belangrijke uitzondering: de gezinswoning kan nooit door ??n echtgenoot verkocht of met hypotheek bezwaard worden, zonder de instemming van de andere echtgenoot.

M.a.w. Indien U niet akkord bent dan zal het huis openbaar verkocht worden.

Vraag steeds "gratis" advies aan uw notaris (neem een onafhankelijke)

Met vriendelijke groeten.
Andy

j.demoor

#3 , 08 feb 2007 11:11

?Art.213.Echtgenoten zijn jegens elkaar tot SAMENWONING verplicht; zij zijn elkaar getrouwheid, hulp en bijstand verschuldigd.?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

U kan aan de vrederechter dringende voorlopige maatregelen vragen om die samenwoningsplicht op te schorten.Zie daartoe art.223 B.W. en art.1253ter Gerechtelijk Wetboek en http://www.Vredegerecht.be > Formulieren.

?Art.1595.Tussen echtgenoten kan geen KOOPcontract worden aangegaan, dan in de vier volgende gevallen :...?(B.W.).

Geen van die vier gevallen is hier van toepassing zodat het ?overnemen?(=kopen) van uw deel van het huis moet wachten tot na de eventuele echtscheiding.Aan de vereffening-verdeling van een onverdeeldheid moet u niet noodzakelijk een financi?le kater overhouden.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

kari
Topic Starter

#4 , 09 feb 2007 10:14

Dus, aangezien wij nog maar een half jaar getrouwd zijn, kunnen wij niet scheiden met onderlinge toestemming. De enige optie hier is opschorting tot samenwonen vragen bij de vrederechter gedurende anderhalf jaar. Maar wat gebeurt er intussen met de woning? Kan een van de twee hier voorlopig blijven wonen? Hoe zit het dan met de afbetaling van de lening en de kosten? Blijkbaar kan het huis intussen dus niet overgekocht worden door een van de partners. Kan het dan wel aan derden verkocht worden?

bemiddelaar

#5 , 09 feb 2007 16:40

jullie zijn niet verplicht om opschorting tot samenwonen bij de vrederechter te vragen. Dit kan ook een onderlinge afspraak tussen jullie zijn die jullie in een onderhandse overeenkomst vastleggen.

Het huis kan verkocht worden aan derden, maar let wel als jullie binnen de 3 jaar na aankoop het huis verkopen en destijds genoten hebben van klein beschrijf, dan heeft dit gevolgen mbt de registratierechten. De notaris kan hieromtrent meer informatie geven.

Een andere optie is dat ??n van jullie in de woning blijft wonen en de ander verhuist. Het is dan van belang om afspraken te maken mbt de verdere afbetaling van de lening en andere kosten verbonden aan de eigendom.
Eventueel kan je voor het maken van deze afspraken naar aanleiding van de feitelijke scheiding een beroep doen op een bemiddelaar in familiezaken die jullie helpt om op een constructieve manier tot afspraken te komen en jullie hierbij ook alle nodige informatie geeft omtrent wat kan en wat niet kan.

Terug naar “Echtscheiding”