Scheiding en hypotheek

Alex@ndr@
Topic Starter

Scheiding en hypotheek

#1 , 30 apr 2011 00:12

Ik zit in de situatie waar ik zelf geen weg meer kan vinden.

In 2008 had ik een moeilijke beslissing moeten maken om mijn man te verlaten.
Het was al te erg voor mij geworden met al zijn drugsgebruik… En de gevolgen daarvan. Agressieve gedraag.. Wij zaten dikwijls in problemen met geld. Mijn geld was ons geld en zijn geld was voor zijn drugs.
Ik heb nog tot april 2009 met hem onder een dak gewoond. Tot ik kon verhuizen naar mijn moeder naar ander provincie.
Ik en mijn ex hadden nog in mei 2008 een huis samen gekocht, waar ik een jaar heb zitten grotendeels van de maandelijkse afbetalingen betaald.
Hij wou graag huis houden, dus ik gunde hem dat. Ik wou geen compensatie of allimentatie van hem vragen. Het was aan hem om zien te regelen dat hypotheek van mijn naam afgaat op zijn naam alleen. En dan ging ik alle papieren van het afstaan van de woning tekenen. Iets van 450 euro zelf notaris kosten betalen en scheiden. Zand erover. Zo zat ik 2,5 jaar (2jaar official dat ik daar niet meer woon en ook niet mee betaal de hypotheek) maar te wachten. En hij ging «dat allemaal regelen». Ik weet niet hoe, maar hij is de leger binnen geraakt en van oktober vorig jaar tot februari deze jaar zat hij in Afghanistan. Met geld dat hij daarna ging krijgen ging hij al de nodige stapen ondernemen, om het hypotheek volledig op zijn naam te zetten.
Ondertussen, had ik moeten van nul beginnen. Mijn moeder en minderjarige zus zijn mij tot op heden ten laste. Maar ik heb zelf mijn plan getrokken, en hij maar bellen en verwijten, en daarna bellen en smeken om terug te komen, en daarna terug verwijten en zo voort. Mijn moeder sociale medische verzekering was van haar ontnomen, en in het brief stond als voolgt- omdat oudste dochter haar recht niet gebruikt en geen onderhouds geld van haar exgenoot vraagt.
Maar oke, wij hebben die problemen ook al "opgeloost", min of meer. Wij betalen gewoon bij de medische bezoeken, en het wordt niet terugbetaald uiteraard. Gelukkig is het niet zo heel erg met mijn moeder haar gezondheid, en ik werk had gevonden, wat ook niet zo gemakkelijk was.
Mijn ex belt nu naar mij en zegt dat hij het huis spijtig genoeg moet verkopen, en pak verwijt mijn kant toe bovenop… Mijn vrienden en familie zeggen dat ik moet nu echt stoppen met misses Nice te zijn. Ik weet het nog niet.
Daarom schrijf ik hier, om wat info te vragen, wat zijn mijn rechten? Wat kan ik krijgen? Als hij toch huis gaat verkopen, en die is echter veel meer waard dan wij het hebben gekocht, kan ik dan de compensatie vragen voor die jaar dat ik meebetaald had en onderhouds geld voor die voorbije 2 jaar? Heb ik daar recht op? Hij gaat toch waarschijnlijk al geld dat hij gaat overhouden op zij «hobby» opdoen.
Hij wilt nu naar immo gaan, maar hem kenende, kan ik wel voorspelen dat het gaat nog 2 jaar duren, dat hij gaat de bidingen te lag vinden of nog weet ik veel wat…
Alle meningen zijn meer dan welkom, want weet nog altijd niet hoe gaa ik de situatie ga aanpakken.
Ik dank bij voorbaat!
Laatst gewijzigd door Alex@ndr@ op 05 mei 2011 10:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Yvon

#2 , 30 apr 2011 15:05

Kan u wat duidelijker zijn

u bent feitelijk gescheiden ja/nee ?
er is nog geen vonnis van de vrederechter in verband met dwingende en voorlopige maatregelen ja/nee ?

u bent mede-eigenaar van het huis neem ik aan, dan krijgt u bij verkoop waarin u moet toestemmen uiteraard, de helft van de verkoopprijs

j.demoor

#3 , 01 mei 2011 09:26

Ik ga ervan uit dat u getrouwd bent onder het wettelijk stelsel en zonder huwelijkscontract.

“Art.223.Indien een der echtgenoten grovelijk zijn plicht verzuimt,beveelt de vrederechter, op verzoek van de andere echtgenoot, dringende voorlopige maatregelen betreffende de persoon en de goederen van de echtgenoten en de kinderen. Hetzelfde geschiedt op verzoek van een der echtgenoten, indien de verstandhouding tussen hen ernstig verstoord is.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

De vrederechter kan onder meer de samenwoningsplicht opschorten en een gebruiksregeling treffen inzake het huis en inboedel. Hij kan tevens een onderhoudsuitkering toekennen.

Zie verder art.1253ter Gerechtelijk Wetboek;Ga naar de griffie van het Vredegerecht en vraag daartoe een papieren formulier. Desnoods kopieert u de tekst van art.1034ter Gerechtelijk Wetboek en gebruikt u deze als invulformulier,mits omzetting in briefvorm.

U kan dit verzoekschrift in principe indienen zonder advocaat. Een pro-deo-advocaat kan u vragen aan de balie (http://www.advocaat.be/" onclick="window.open(this.href);return false;). Zie daartoe volledigheidshalve Koninklijk Besluit 18 december 2003.

“Art.1418.Onverminderd...is de toestemming van BEIDE echtgenoten vereist om :1. a) voor hypotheek vatbare goederen...te vervreemden...”(B.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Alex@ndr@
Topic Starter

#4 , 02 mei 2011 20:50

Dank u voor de antwoorden!
Yvon, wij zijn nog steeds niet gescheiden, en de scheidingsprocedure is nog niet eens gestaart.
j.demoor, dank u voor de uitleg.

Ik heb nog een bijkomende vraag. Mijn ex zegt dat wij eerst gescheiden moeten zijn om hypotheek van mijn naam af te zetten, dat is de voorwaarde van de bank. En notaris heeft eens gezegd dat bij de scheiding moeten wij wel eigendom ook verdelen. En als het huis voor hem blijft, dan moet ik al de nodige papieren tekenen om het af te staan. Als ik dat nu doe, en dan bank zegt TOCH dat zij de hypotheek laten gelijk het is, op onze twee namen dus, dan is het huis niet meer van mij, maar de hypotheek wel?

Terug naar “Echtscheiding”