Vrouw wil niet werken !!!

IsDaNiks
Topic Starter
Berichten: 5

Vrouw wil niet werken !!!

#1 , 16 mar 2011 22:13

Hallo ik heb een zeer lastige situatie in ons huwelijk en graag had ik enkele vragen willen stellen. Wij zijn 15j getrouwd nu zonder contract of zo en hebben 2,5j terug een huis gekocht,en de bedoeling is dan dat je met 2 gaat werken om de rekeningen te betalen. Mijn vrouw wil echter niet gaan werken en zodoende draai ik op voor alle kosten,toen we nog geen eigen huis hadden is ze af en toe gaan werken maar tegen haar zin. Nu is het zo dat ze gedurende die 2,5j nog geen dag gewerkt heeft erger nog ze is al 3,5j werkloos en had een werkloos uitkering die niet veel was. Als klap op de vuurpijl heeft ze al ongeveer 7maanden geen enkel inkomen meer en is alles voor mij te doen. Hierdoor zijn we in de problemen geraakt en zijn we met schuldbemiddeling bezig waardoor mijn volledig loon naar bemiddelaar gaat en hebben 600euro leef geld. Ik zelf verdien redelijk goed en ben een harde werker maar aan alles komt een einde en ben het nu zo moe dat ik erover denk om uit elkaar te gaan. Ook heb ik erover gepraat met mijn vrouw en verteld dat ik het huis wilde houden aangezien ik toch alles alleen betaal nu en zij niks, volgens mij heeft zij ook geen recht op dit huis en vroeg haar wat ze wilde indien we uit elkaar gaan. Haar antwoord daarop was dat ze de helft wilde van hetgeen al betaald is die 2,5j dit is voor mij onaanvaardbaar en onmogelijk te doen.
Kan geen bijkomende lening aangaan of betalen voor haar voorwaarde! Ook heb ik een jaar berekening gedaan van ons beide lonen en kwam tot de vaststelling dat ik tot 3,5 keer meer binnenbracht op dat jaar.
Nu is mijn vraag kan dit allemaal zomaar? Heb ik al die jaren 15u per dag voor niks gewerkt ? Kan ik met bewijzen hetgeen ik betaald heb aan haar terug vragen of iets dergelijks?
Ben wel bereid de auto en deel van meubels af te staan, maar het huis opgeven voor haar dat gaat er niet in met mij meer.
Ook ga ik er vanuit dat de schuldbemiddeling 50/50 gedaan gaat worden bij eventuele scheiding.
Alvast bedankt voor eventuele reactie's

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 16 mar 2011 22:33

Aangezien al jullie bezit gemeenschappelijk (geen huwelijkscontract= alle inkomsten en bezittingen verworven tijdens huwelijk zijn van beiden) is zal bij echtscheiding alles in twee gelijke helften verdeeld worden.
Omdat uw echtgenote geen inkomen heeft zal u haar onderhoudsgeld moeten betalen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Joeri_J
Berichten: 654

#3 , 17 mar 2011 08:08

Zijn er kinderen?

Spijtig genoeg zal u met zware bewijzen moeten afkomen om aan te tonen wat u zegt.

Ze kan eenvoudig zeggen: "ik bleef thuis voor het huishouden op manlief zijn vraag, terwijl manlief werkte..."

U gaat zeggen: "Ze wou niet werken en bleef altijd thuis... en is de oorzaak van alles..."

woord tegen woord... en dan wordt het niet simpel...


Roharro heeft ook gelijk,
Uw vrouw krijgt de helft van alles wat samen tijdens het huwelijk verkregen is.
zowel de helft van de schulden, als de helft van wat gekocht is. (woning, lening, schulden, auto, inboedel,...)

Tenzij iets betaald zou zijn met erfenis (bewijs nodig) of met geld van voor het huwelijk (bewijs nodig)

Voor de alimentatie zal het moeilijk worden om uw gelijk te halen...
Gezien het aannemelijker is dat vrouwlief thuis blijft dan wat u zegt.

misschien dat mede forumleden suggesties hebben over hoe dit aan te pakken?

Reclame

IsDaNiks
Topic Starter
Berichten: 5

#4 , 17 mar 2011 18:42

Bedankt voor jullie reactie
Nee wij hebben geen kinderen, ik heb er gewoon geen woorden voor hoe het gerecht in elkaar zit. Zeker wat betreft het onderhoudsgeld dat ik eventueel zou moeten betalen omdat vrouw niet wil werken !! Nogmaals bewijs dat de persoon die werkt gewoon gestraft wordt in dit land, ik had als ik dit zo lees gedurende al die jaren in mijn zetel moeten blijven zitten i.p.v keihard te werken!!
En dan staat men soms verbaasd dat er krantenkoppen opduiken met als titel "Partner vermoord echtgenoot...."

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 17 mar 2011 21:23

alimentatie:

bedrag: maximum 1/3 inkomen onderhoudsplichtige
tijdsduur: even lang als het huwelijk geduurd heeft
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

pdr
Berichten: 47

#6 , 18 mar 2011 00:43

beste ik wens je heel veel geluk om te verkrijgen wat jij normaal vindt. Ik zat in ongeveer dezelfde situatie maar ik ben de vrouw en mijn ex reageerde zoals jouw vrouw.
je werkt tot je niet meer kunt en dat mag je nog eens alles delen met degene die je heeft uitgebuit en leeggezogen ; 1 ding win je wel zonder de rechtbank na de scheiding ; je eigen leven en geloof me dat is je veel waard.

JANPIETER
Berichten: 53
Locatie: Spiere

#7 , 18 mar 2011 17:04

Ik weet niet of dit wettelijk en wat de gevolgen zijn, maar wat als jij ook stopt met werken,
zo hebben jullie beiden geen inkomsten en ik denk niet dat men aan gescheiden mannen dwangsarbeid kan opleggen maar zoals gezegd dat weet ik niet zeker;
Wie moet er dan aan wie betalen?
Al het vermogen dat er tijdens het huwelijk is bijgekomen is volgens het wettelijk stelsel door twee te delen
Hopelijk heb je nog bewijsstukken van je bezittingenvan voor je huwelijk.
Veel sterkte en veel moed
Als je niet voor een mannenhaatster als rechter komt te staan kan je misschien nog een mooi leven opbouwen!

Tope
Berichten: 916

#8 , 18 mar 2011 17:38

Omdat uw echtgenote geen inkomen heeft zal u haar onderhoudsgeld moeten betalen.
Ook als de echtgenote nog niet te oud is om te werken en bijgevolg zelf in haar onderhoud te voorzien?

Franciscus
Berichten: 38739

#9 , 19 mar 2011 22:47

U moet alleen maar boos op uzelf zijn u bent gehuwd zonder contract
Als u met scheiding van goederen gehuwd was lag de zaak helemaal anders.
Uw echtgenote moet wel werk aanvaarden en moeite doen ... mogelijk kan je dat argument wel gebruiken.
Wij zijn gehuwd een een contract van een blz of 10- notaris zei met zo'n contract nog trouwen???
Ondertussen 35 jaar geleden.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#10 , 19 mar 2011 23:04

Het huwelijkskontrakt heeft geen invloed over het al of niet moeten betalen van onderhoudsgeld aan ex-echtgenote.
De wet voorziet nu eenmaal dat de "behoeftige" echtgeno(o)te onderhoudsgeld zal krijgen met een maximum van een derde van de inkomsten van de onderhoudsplichtige en een maximumduur gelijk aan de duur van het huwelijk.

Voor een jong koppel zal het dus geen win-for-life feestje worden. Voor een ouder koppel (50-plussers bijv.) daarentegen wel.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Scorpio
Berichten: 242

#11 , 30 apr 2011 00:12

Ik was getrouwd onder wettelijk stelsel scheiding van goederen (ander land), ex heeft ervoor gezorgd dat ik thuis bleef met kinderen eens ze er waren (vraag niet hoe...), bij scheiding alimentatie voor kinderen, niets voor mij, en dus ook niet de helft van zijn bezittingen. 2 jonge kinderen, 8 jaar niet gewerkt, terug naar eigen land. Deeltijdse en korte contracten met veel periodes zonder werk ertussen. Hoe vind je interessante job als je geen overuren wil doen of niet wil reizen? Nu 45 en werkloos. Tja mevrouw, U heeft nooit lang dezelfde job gehad hé? Dat was niet mijn keuze hé, altijd interim en korte contracten. En nog veel gezever.
Wat ik dus wil zeggen: je hebt geen kinderen. Maak er een eind aan en begin opnieuw. Je hebt een carrière. Zo slecht sta je er nog niet voor. Als huis samen is aangekocht, en geld betaald van gezamelijke rekening, krijgt ze haar deel. Vraag bank of je mag betaling lening stopzetten tot echtscheiding voorbij is (misschien geld blokkeren op aparte rekening?) Heeft mijn ex ook gedaan!
Hou de moed erin...

Free_ltd
Berichten: 32

#12 , 30 apr 2011 00:25

Nu had ge wij die punten al stil moeten staan toen ge ging huwen. Een vrouw die niet wil werken, daar moet ge zeker niet mee huwen :wink: .

Wat ge ook doet, ik denk wel dat ge er niet gaat onderuit komen om het huis te verkopen. Hetgeen ge kunt doen is gewoon het huis verkopen aan de prijs wat ge nog aan de hypotheek moet betalen. Op die manier is er geen winst, en krijgt ze 50% van niets :lol:

In ieder geval veel succes, maar denk wel dat ge nu met het gevoel zit van: "Als ik toen wist, wat ik nu wist, dan...".

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#13 , 30 apr 2011 00:28

Ik ken geen wet waarin staat dat men zijn echtgenote kan verplichten om te gaan werken.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Echtscheiding”