Mijn ex wil de kinderen alleen als hem dat uikomt.

Zazoe
Topic Starter
Berichten: 7

Mijn ex wil de kinderen alleen als hem dat uikomt.

#1 , 09 apr 2011 17:29

Hallo,

ik hoop hier een paar antwoorden te krijgen.
Zal even mijn verhaal in het kort schetsen, ik ben in 2001 gescheiden, mijn ex en ik hebben samen 3 kinderen.
De kids zijn om de 14 dagen van vrijdag tot zondag bij hem en de helft van de vakantie's.
En dat is het nu net...... hij wil de kinderen alleen in de vakantie als het hem uitkomt.
Al jaren gaat het zo, trouwens vastgelegt in het EOT,de eerste twee weken van juli en augustus bij mij, de laatste 2 weken van juli en augustus bij hem, het jaar erop andersom.
Nu heb ik voor dit jaar een vakantie geboekt, zonder de kinderen omdat ze in die periode bij mijn ex zouden zijn.
Hij wil ze niet, het komt hem niet uit!
Daar sta ik dus met mijn vakantie!
Ik snap dat het bezoeksrecht is maar vraag me af of ik het recht heb op een priveleven of moet ik me altijd blijven schikken naar zijn grillen?
Ik kan nooit iets regelen of plannen, en zit daardoor ook nog eens met extra kosten voor opvang en anulatie van de vakantie.
Kan ik deze niet op hem terug verhalen?
Als ik het bezoeksrecht weiger wordt ik gestraft, maar hoe zit dat andersom? Kan dat allemaal maar zo?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette
Berichten: 2507

#2 , 09 apr 2011 18:14

Welcome to the club!

U zegt het zelf: het bezoekRECHT, dus geen bezoekPLICHT.

In het vervolg vooral niet laten horen dat je zelf een verlofje gepland hebt kan wonderen doen.

Franciscus
Berichten: 38739

#3 , 09 apr 2011 20:17

Kinderen komen halen of brengen.... daar afzetten vb?

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 11 apr 2011 10:24

“Art.9...3. De Staten die partij zijn, eerbiedigen het recht van het kind dat van een ouder of beide ouders is gescheiden, op regelmatige basis persoonlijke betrekkingen en rechtstreeks contact met beide ouders te onderhouden, tenzij dit in strijd is met het belang van het kind...”(20 NOVEMBER 1989. - Verdrag inzake de Rechten van het Kind).

Deze bepaling houdt in dat het kind zulk RECHT heeft en zou dus ook moeten inhouden dat het dit recht kan afdwingen,zij het via vertegenwoordiging door de andere ouder of voogd.

“Art.1142.Iedere verbintenis om iets te doen of niet te doen wordt opgelost in schadevergoeding, ingeval de schuldenaar de verbintenis niet nakomt.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

‘De uitvoering in natura is de normale wijze van gedwongen uitvoering zowel van de verbintenissen om iets te doen als van die om iets niet te doen. Alleen wanneer die uitvoering in natura niet of niet meer mogelijk is moet de uitvoering door het gelijkwaardige geschieden‘[Cass. ARC930161F,14 april 1994(Spitaels t. Rigo),onuitg.,geciteerd door TRD&I 1994,775;Cass. 30 januari 2003(H.B./CSDEP),R.W.2005-06,1219-1220].

Ook art.1385bis e.v. Gerechtelijk Wetboek,inzake dwangsom,kan hier toegepast worden.

“Art.374.§1...Hij(=de bevoegde rechter) bepaalt de wijze waarop de ouder die niet het ouderlijk gezag uitoefent, persoonlijk contact met het kind onderhoudt...”(B.W.).Over de interpretatie van die bepaling kan zo nodig een prejudiciële vraag gesteld worden aan het Grondwettelijk Hof.

Deze bepaling is mijns inziens niet vrijblijvend voor ‘de ouder die niet het ouderlijk gezag uitoefent’ Uit die bepaling blijkt m.a.w. niet dat ‘persoonlijk contact met het kind onderhoudt‘ enkel een recht zou zijn en evenmin dat dit ‘persoonlijk contact’ slechts in één richting geldt en niet afdwingbaar zou zijn. Dit door de rechter vastgesteld persoonlijk contact met het kind niet onderhouden is dan niet alleen een tekortkoming tegenover het kind maar ook tegenover de andere ouder die daardoor over zijn tijd niet meer vrij kan beschikken en bijkomende kosten moet dragen.

Kind en moeder kunnen dus mijns inziens beiden schadevergoeding , uitvoering in natura en dwangsom vorderen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

EvilFreD
Berichten: 677

#5 , 11 apr 2011 13:02

“Art.9...3. De Staten die partij zijn, eerbiedigen het recht van het kind dat van een ouder of beide ouders is gescheiden, op regelmatige basis persoonlijke betrekkingen en rechtstreeks contact met beide ouders te onderhouden, tenzij dit in strijd is met het belang van het kind...”(20 NOVEMBER 1989. - Verdrag inzake de Rechten van het Kind).

Deze bepaling houdt in dat het kind zulk RECHT heeft en zou dus ook moeten inhouden dat het dit recht kan afdwingen,zij het via vertegenwoordiging door de andere ouder of voogd.
Dat "de staten die partij zijn" het recht eerbiedigen, wil nog niet zeggen dat de beide ouders dit recht eerbiedigen, noch dat hen handelingen kunnen opgelegd worden waardoor ze dit doen.

“Art.1142.Iedere verbintenis om iets te doen of niet te doen wordt opgelost in schadevergoeding, ingeval de schuldenaar de verbintenis niet nakomt.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).



‘De uitvoering in natura is de normale wijze van gedwongen uitvoering zowel van de verbintenissen om iets te doen als van die om iets niet te doen. Alleen wanneer die uitvoering in natura niet of niet meer mogelijk is moet de uitvoering door het gelijkwaardige geschieden‘[Cass. ARC930161F,14 april 1994(Spitaels t. Rigo),onuitg.,geciteerd door TRD&I 1994,775;Cass. 30 januari 2003(H.B./CSDEP),R.W.2005-06,1219-1220].
Er is geen verbintenis om iets te doen, enkel een toekenning van een recht.

Ook art.1385bis e.v. Gerechtelijk Wetboek,inzake dwangsom,kan hier toegepast worden.

“Art.374.§1...Hij(=de bevoegde rechter) bepaalt de wijze waarop de ouder die niet het ouderlijk gezag uitoefent, persoonlijk contact met het kind onderhoudt...”(B.W.).Over de interpretatie van die bepaling kan zo nodig een prejudiciële vraag gesteld worden aan het Grondwettelijk Hof.
"De wijze waarop" is iets anders als "verplicht uitvoeren".

Deze bepaling is mijns inziens niet vrijblijvend voor ‘de ouder die niet het ouderlijk gezag uitoefent’ Uit die bepaling blijkt m.a.w. niet dat ‘persoonlijk contact met het kind onderhoudt‘ enkel een recht zou zijn en evenmin dat dit ‘persoonlijk contact’ slechts in één richting geldt en niet afdwingbaar zou zijn. Dit door de rechter vastgesteld persoonlijk contact met het kind niet onderhouden is dan niet alleen een tekortkoming tegenover het kind maar ook tegenover de andere ouder die daardoor over zijn tijd niet meer vrij kan beschikken en bijkomende kosten moet dragen.

Kind en moeder kunnen dus mijns inziens beiden schadevergoeding , uitvoering in natura en dwangsom vorderen.
Mijns inziens niet dus.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Zazoe
Topic Starter
Berichten: 7

#6 , 13 apr 2011 16:25

Welcome to the club!

U zegt het zelf: het bezoekRECHT, dus geen bezoekPLICHT.

In het vervolg vooral niet laten horen dat je zelf een verlofje gepland hebt kan wonderen doen.
Ik heb niets van mijn verlofje gezegd...... Het gaat al jaren zo, ik vind het heel jammer voor de kids.
Mijn zoon is autistisch hoe moet ik dat weer gaan uitleggen. Pffff

Zazoe
Topic Starter
Berichten: 7

#7 , 13 apr 2011 16:27

Kinderen komen halen of brengen.... daar afzetten vb?
Ik breng de kids vrijdag om 19u en hij brengt de kids weer naar huis op zondag om 19u

Terug naar “Echtscheiding”