Ex komt EOT niet na ivm lening

Kamich
Topic Starter

Ex komt EOT niet na ivm lening

#1 , 10 mar 2011 20:50

HOi allemaal!
Ik zoek een antwoord of suggesties... Mijn verhaal... Ik ben vorig jaar gescheiden. In de EOT werd vastgelegd dat ik de autolening van mijn wagen zou afbetalen en mijn ex een persoonlijke lening. Dit liep goed tot begin dit jaar. Hij heeft al 2 maanden niet betaald. De bank komt nu natuurlijk ook bij mij kloppen. Het is zelfs al zover dat er over loonbeslag gepraat wordt. Nu vraag ik me af... Als ik die lening enkele maanden betaal, kan ik dat geld dan terugvorderen van mijn ex? Hoe moet ik dit laten regelen? Ik zou het liever zo doen, want als ze met loonbeslag beginnen zullen ze dat toch bij mij komen zoeken aangezien mijn loon hoger is, en ik veel minder 'lasten' heb. Wat denken jullie? Tnx!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
josi

#2 , 11 mar 2011 10:41

Ik heb ongeveer hetzelfde meegemaakt.In 1996 gescheiden en in de EOT akte stond ook dat mijn ex een bepaald bedrag aan mij moest terugbetalen.Ik had hem dat geld geleend.Hij heeft echter niks terugbetaald en daar hij zelfstandige was heb ik het nooit kunnen terugvorderen!
Hopelijk heb jij meer geluk.

j.demoor

#3 , 12 mar 2011 09:45

“Art.1165.Overeenkomsten brengen alleen gevolgen teweeg tussen de contracterende partijen; zij brengen aan derden geen nadeel toe en strekken hun slechts tot voordeel in het geval voorzien bij artikel 1121“(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

Dit geldt ook ten aanzien van uw EOT-overeenkomst,waarbij uw bank een ‘derde’ is.

“Art.1251.Indeplaatsstelling geschiedt van rechtswege :...3° Ten voordele van hem die, met anderen of voor anderen tot betaling van een schuld gehouden zijnde, er belang bij had deze te voldoen...”(B.W.).

Dit houdt in dat u in de plaats van uw bank gesteld wordt als schuldeiser ten aanzien van uw ex-echtgenoot.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Kamich
Topic Starter

#4 , 04 apr 2011 10:31

Hoi!
Bedankt voor de antwoorden...
Ondertussen zijn we weeral wat verder in het verhaal... Ik heb uiteindelijk niets betaald, (op aanraden van mijn advocaat). Ons dossier is nu naar een incassobureau gegaan en mijn ex heeft ondertussen bericht gekregen van zijn werk dat er vanaf april loonbeslag wordt gedaan. Ik daarentegen heb nog helemaal niets gehoord. Kan het dat het incassobureau eerst gaat proberen om alles bij mijn ex te zoeken?

Terug naar “Echtscheiding”