Bi locatie met alimentatie

Spark
Topic Starter

Bi locatie met alimentatie

#1 , 16 mar 2011 00:29

Hallo,
Ik heb al veel opzoeking gedaan op het internet, maar nog niets gevonden, vandaar mijn vraag hier.

Sinds April 2008 hebben we een vonnis via de rechtbank .
- Co- ouderschap met bi-locatie (week-week regeling)
- Kindergeld voor de mama
- Kind ten laste voor de mama
- Ik betaal 100 euro alimentatie geindexeerd (nu bijna 110 euro) + de helft van uitzonderlijke kosten.

Ik kan maar niet begrijpen waarom ik alimentatie moet betalen, als ik ook alles zelf moet bekostigen,
als mijn dochter (momenteel 8jaar) bij mij is: kledij, schoolrekening, schoolbenodigdheden, enz...

Ik kan geen kinderopvang fiscaal inbrengen.
Ik heb ook niet het belastingsvoordeel van de co-ouderschap met bi-locatie
Ik krijg niets van kindergeld.

Is het nuttig om nog een herziening aan te vragen van mijn alimentatie ?
Zijn er nog mensen met deze "in mijn ogen" onredelijke financiele regeling ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
EvilFreD

#2 , 16 mar 2011 00:39

Als er bepaald is dat het kind ten laste is van de mama, dan is ze dat ook wanneer ze bij u is, lijkt mij.
Maar goed, ik ben hoegenaamd geen deskundige in dezen.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Turaki

#3 , 16 mar 2011 00:43

Hangt van een aantal factoren af: is er een verschil in loon tussen u beiden, hoe groot, heeft uw ex voor uw scheiding gewerkt, voltijds of deeltijds, ...

Reclame

Bijtje

#4 , 16 mar 2011 05:39

Bekijk het misschien eens vanuit mijn situatie (de omgekeerde dus). Wij hebben een week-week regeling, de papa woont in een villa met zwembad, heeft verschillende opbrengsteigendommen en een eigen bedrijf. Ik studeer en heb amper 970 euro per maand. Ik krijg geen halve euro alimentatie. Denkt u dat mijn zoon het leuk vindt dat hij bij papa kan eten wat hij wil en dat hij bij mij amper eens een donut kan krijgen ipv elke dag brood ... denk daar maar eens over na.

Spark
Topic Starter

#5 , 16 mar 2011 09:13

Er was een klein loonverschil .

Zij werkt(e) officieel deeltijds 3/5 en had een officieel loon van iets meer dan 1600 euro.
De andere dagen werkt(e) ze dan in het zwart (bouwfirma) + nog andere voordelen ( firmawagen)

Ik heb destijds alles achtergelaten behalve mijn kleren en mijn auto.
Omdat ik alles achtergelaten heb, en terug van 0 moest beginnen heb ik toen veel overuren gedaan en weekends gewerkt tijdens de weken dat m'n dochter niet bij mij was.

Ze woont in een Villa, is met de kerst 1week gaan skien met m'n dochter, gaat nu met pasen 1week naar Spanje met m'n dochter en in het groot verlof gaat ze 3 weken naar Maleisie met mijn dochter.

Ik kan niet op vakantie gaan met m'n dochter, ik moet m'n hypotheek afbetalen.

Ik vind het ni normaal dat zei :
- 110 euro alimentatie krijgt
- Kindergeld 98 euro krijgt
- Haar volledig officieel ten laste heeft
En dit voor een halve maand.

Als ik dan ook nog eens dezelfde kosten zou moeten doen voor m'n dochter.
zou dit kind van 8 jaar dus maandelijks Meer dan 450 euro kosten ?

@ Bijtje, dat is natuurlijk ook ni normaal.

Günther

#6 , 16 mar 2011 16:03

Hey Spark,

Dat zijn nu eenmaal dingen die gebeuren als je een papa bent. Het is wreed, maar in dat opzicht is ons rechtsysteem nog altijd primitief.

Ikzelf heb ook bicolatie en co-ouderschap. Ik werkte deeltijds om voor het gezin te zorgen (eten kopen, kuisen, enz...). Zij werkte voltijds. Zij heeft een buitenechtelijke relatie en is met hem gaan samenwonen. Ik vroeg dus ook onderhoudsgeld. Maar wat denk je dat de rechtbank zei: foert!!

Langs de ene kant wil de vrouw een 'nieuwe' man, maar als het hen goed uitkomt spelen ze weer de arme vrouw die toch zo achteruitgesteld is in onze maatschappij. Ochot ocharme.

Sorry hoor aan allen hier op dit forum en in het bijzonder de vrouwen. Het zijn gewoon de feiten!!!

Veel succes Spark, en haast u naar de rechtbank en EIS een rechtzetting!!!

pdr

#7 , 18 mar 2011 00:37

het zijn niet altijd de mannen hoor. het overkomt ook de vrouwen. ik was de hardwerkende vrouw met de fulltime-job en de volledige zorg voor huishouden en kinderen ; de man ging werken en bleef op tijd en stond thuis toen hij dacht dat hij ging ziek worden ; dan ga je scheiden en probeert de man nog eens persoonlijk onderhoudsgeld te eisen van de vrouw ; niet voor de kinderen hoor ! Dus het zijn niet enkel de vrouwen die het slachtoffer kunnen uithangen, mannen kunnen dit evenzeer.

Bijtje

#8 , 18 mar 2011 06:08

Je moet je vooral goed voorbereiden op financieel vlak als je uit elkaar gaat. En als jullie dan evenveel inkomsten hebben en evenveel tijd jullie kind bij jullie hebben, zal geen enkele rechter op eigen houtje zeggen dat je zoveel alimentatie moet betalen. 't Is maar hoe je het zelf aanpakt in mijn ogen. En als je niet kan aantonen dat je het niet kan betalen, is dat een teken dat je het wel kan ...

Spark
Topic Starter

#9 , 18 mar 2011 12:29

Je moet je vooral goed voorbereiden op financieel vlak als je uit elkaar gaat. En als jullie dan evenveel inkomsten hebben en evenveel tijd jullie kind bij jullie hebben, zal geen enkele rechter op eigen houtje zeggen dat je zoveel alimentatie moet betalen. 't Is maar hoe je het zelf aanpakt in mijn ogen. En als je niet kan aantonen dat je het niet kan betalen, is dat een teken dat je het wel kan ...
Sorry, maar toen we uit elkaar gingen wist ik niks van wat je moest doen.
Ik was al heel blij dat ik voor de helft mijn dochter kon hebben, want ik werd langs alle kanten aangevallen,
ik moest me altijd maar verdedigen en alle bewijzen binnen brengen dat ik mijn dochter wel kon bijhouden en opvangen.
Ik zeg niet dat ik het niet kan betalen, maar ik heb het geld niet om op vakantie te gaan, zij verdiend eraan...
Als je dat logisch vind ... ? :shock:

Bijtje

#10 , 20 mar 2011 17:23

Ik denk dat dat argument een rechter zeker kwaad maakt ... "ik wil geen alimentatie betalen want ik wil graag op vakantie" ... enneuh je kind ???? Ik bedoel maar ... en dat heb ik hier al vaker proberen uit te leggen. Een kind kost altijd een pak meer geld dan wat de ene ouder aan de andere geeft dus hoe dan ook wordt je alimentatie voor het kind gebruikt, dat kan bijna niet anders of het moest geen onderdak hebben ...

Op welke basis heeft de rechter beslist dat je moest betalen ?

Spark
Topic Starter

#11 , 24 mar 2011 19:40

Het gaat me niet over de vakantie, het gaat me om de oneerlijkheid ! Het recht zoals dat dan heet i.p.v. het onrecht !
Het kind kost bij mij toch evenveel, of zelfs nog meer...ik kan geen kinderopvang inbrengen, ik heb geen voordeel ten laste.

Dat zou ik ook wel willen weten op welke basis de rechter dit beslist heeft, dat staat niet in het vonnis.
Als alle rechtbanken een algemene en eerlijke regel zouden gebruiken, zoals de methode van Renard, zou alles veel duidelijker en eerlijker zijn.

Bijtje

#12 , 25 mar 2011 09:17

Als dit een recent vonnis is en u heeft laten blijken dat u niet akkoord was met de alimentatie, dan moet dit er bij mijn weten toch instaan, waarom u wel moet betalen.
Die methode Renard is een methode die niet echt individueel genoeg is, het is meer een algemene berekening maar ieder kind is anders en alle ouders zijn anders, daarom is het belangrijk om situatie per situatie te bekijken en als elke ouder zich voorbereid kan hij zich op de juiste manier verdedigen.

Terug naar “Echtscheiding”