Inschrijving echtscheiding Burgerlijke stand.

Gostoso
Topic Starter

Inschrijving echtscheiding Burgerlijke stand.

#1 , 03 mar 2011 09:14

Beste forumleden,
Mijn ex-echtgenote is van mij gescheiden i.v.m. duurzame ontwrichting.
Na een korte periode van spanning hebben wij ons zelf beiden hierin kunnen vinden.
Zij had in het begin van de periode een advocaat genomen die alles, á 2000 euro, zou regelen.
Inmiddels is de echtscheiding uitgesproken en wil zij verder niet meer van zijn diensten gebruik maken.
Niet in de laatste plaats omdat die 2000 euro enkel zijn ereloon blijkt te zijn.
Volgens hem moet hij echter nog handelingen verrichten ter zake betekenis van het vonnis door een deurwaarder alsmede moet hij zorg dragen voor de inschrijving bij de burgerlijke stand.
I.v.m. het kostenplaatje zijn wij beiden naar de burgerlijke stand gegaan met beide afschriften van het vonnis om zo de advocaatkosten voor betekenis en inschrijving te voorkomen. De ambtenaar daar zei ons dat de rechtbank automatisch het vonnis naar de burgerlijke stand doorstuurt en dat de verandering in burgerlijke staat dus automatisch gaat. Volgens de advocaat is dat absoluut niet waar en moet er eerst betekend worden door een deurwaarder (á raison van 175 euro). Ondanks dat mijn ex-echtgenote en ik samen op één lijn zitten. Nog sterker we willen gewoon, zei het in een andere relatie vorm, met elkaar verder.
Mij bekruipt het gevoel dat hij gewoon zijn werkzaamheden voor de verdeling veilig wil stellen.
Zijn er forum leden die hier ervaring mee hebben?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 03 mar 2011 09:37

dure vogel is die kerel...
Bij een EOT (zonder advocaat) gebeurt de doorsturing van het vonnis automatisch.
Ik vermoed dat als de ambtenaar dat bevestigt in jullie geval, dat dat ook klopt.
Als er tussen jullie géén conflict is, en je samen het vonnis aan de burgerlijke stand kan voorleggen, denk ik dat het dus afgehandeld is.
Ik vermoed inderdaad dat die kerel zijn klanten wil vasthouden.
anderen een reactie?

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 mar 2011 10:26

Echtscheiding werd uitgesproken op grond van duurzame ontwrichting. Geen echtscheiding bij onderlinge toestemming.

Echtscheidingsvonnis moet in opdracht van één partij aan de andere partij betekend worden door gerechtsdeurwaarder. Een afschrift van de akte van betekening wordt overgemaakt aan de griffie. Na verloop van de termijn voor beroep maakt de griffie een uittreksel van het beschikkend gedeelte van het vonnis over aan de ambtenaar van de burgerlijke stand.

Reclame

eylis

#4 , 03 mar 2011 10:58

tiens, scorpioen: er worden (naar ik dacht) ook scheidingen per EOT uitgesproken mét als grond van scheiding ook duurzame ontwrichting?
Dan is dat toch én/én en niet of/of?

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 mar 2011 11:13

Je bedoelt vermoedelijk een echtscheiding die uitgesproken wordt op grond van art. 229 § 2 B.W.:

De onherstelbare ontwrichting bestaat wanneer de aanvraag gezamenlijk wordt gedaan door de twee echtgenoten, na meer dan zes maanden feitelijk gescheiden te zijn of wanneer de aanvraag tot tweemaal toe werd gedaan overeenkomstig artikel 1255, § 1, van het Gerechtelijk Wetboek.

Toch is dit een echtscheiding bij onderlinge toestemming (EOT). Bij een EOT moeten partijen een akkoord over alles, dus ook verdeling van de goederen, de kinderen ...) hebben en wordt dit akkoord aan de rechtbank voorgelegd. Dit is niet het geval als zij samen de echtscheiding vragen op grond van onherstelbare ontwrichting. In dat geval spreekt de rechtbank enkel de echtscheiding uit, er moet geen akkoord zijn over andere punten (de kinderen, verdeling van de goederen ...)

Enkel bij een "echte EOT" moet het echtscheidingsvonnis niet betekend worden. De beroepstermijn loopt vanaf de uitspraak.

Yvon

#6 , 03 mar 2011 12:06

scorpioen heeft gelijk het is wel degelijk een EOO en geen EOT
de vorderende partij moet de echtscheiding idd laten betekenen en dat kost
maar voor het overige moet de partij die de advocaat heeft aangesteld gewoon laten weten dat de samenwerking stopt (best aangetekekende brief, maar een email is ook ok)
als je de verdeling zelf kan regelen met de notaris dan zal het alleen maar kosten besparen.

Gostoso
Topic Starter

#7 , 03 mar 2011 19:39

Ok allen,
hartelijk dank.
Zoals Yvon verwoorde gaan we het regelen.

Terug naar “Echtscheiding”