Mijn moeder besloot in 1999, om na 33 jaar huwelijk, het echtelijk huis te verlaten en opnieuw te beginnen. Dit was een huwelijk zonder huwelijkscontract, maw, mijn ouders zijn gehuwd met gemeenschap van goederen. Mijn moeder heeft amper gewerkt in haar hele leven terwijl mijn vader steeds voor het inkomen zorgde. In 2001 werd de feitelijke scheiding uitgesproken en pas in 2009 de definitieve echtscheiding. Momenteel is men nog steeds bezig met de verdeling van goederen en dergelijke.
Mijn vader werkte nog op het moment dat mijn moeder hem verliet en via zijn werkgever had hij een groepsverzekering. Pas in 2004 ontving hij het kapitaal dat bijeengespaard was via deze groepsverzekering. Dit kapitaal bedroeg zo'n € 125.000 waarvan mijn moeder nu haar deel eist.
Mijn vraag is nu: kan mijn moeder aanspraak maken op dit kapitaal, rekening houdende met het feit dat mijn vader het kapitaal inde 3 jaar na de uitspraak van de feitelijke scheiding? En zo ja, op welk deel van dit kapitaal kan zij aanspraak maken?