Verandering van school bij bilocatie

ovan

Re: Verandering van school bij bilocatie

#16 , 10 feb 2011 08:11

We spreken hier over een kleuter uit de eerste kleuterklas ...
Geen overeenkomst tussen de ouders? Naar de rechtbank en hopen dat er duidelijkheid is voordat het kind naar het eerst leerjaar gaat!
Schoolkeuze is essentieel in een duurzame co-ouderschap...dan bedoel ik daarmee dat beide ouders het goed moeten vinden, maar ook dat er de juiste keuze wordt gemaakt van school die voldoende kan omgaan met co-ouderschap. Naast afstand zijn er nog argumenten om school te veraderen. Vader moet wel de school officieel op de hoogte brengen dat hij niet niet akkoord is dat zijn kind daar nog naar school blijft gaan. Anders kunnen zij de moeder eenzijdig blijven vologen op basis van art 373 van BW.
"Ten aanzien van derde dient elke ouder te goeder trouw zijn...."
"The world is a dangerous place to live; not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it." Albert Einstein

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bijtje
Topic Starter

#17 , 10 feb 2011 15:52

Ok bedankt voor de tip. Ze heeft inmiddels laten weten dat ze vindt dat hij maar naar de rechtbank moet stappen. Dus dat al hij dan wel moeten doen ook.

Bijtje
Topic Starter

#18 , 10 feb 2011 16:05

Ik vraag me zelf nu wel iets af ... als iemand niet akkoord is met ee schoolkeuze en dit aan de school en de andere ouder laat weten, is het dan slim of juist dom om het kind in kwestie nog naar die school te sturen ? Een kleuter is niet schoolplichtig en ik kan me perfect voorstellen dat de rechter zal vragen : "Als u niet akkoord ging, waarom heeft u ze dan nog naar de school gestuurd ?"

Reclame

sylviederycke

#19 , 10 feb 2011 17:05

Bijtje,

De papa heeft de laatste 10 jaar al meer dan 10 jobs gehad en het werk dat hij nu op het oog heeft, zal ook zijn laatste niet zijn. Wat doet hij dan ? Haar terug veranderen van school ? Hij gaat nu eerst eens aan zijn dochter denken in plaats van aan zichzelf.

Wat de papa in jouw verhaal betreft is het net een beetje als bij mij. Een rechter zal een kind niet zomaar veranderen van school als het om de belangen van één van de ouders gaat. Enkel als het kind er baat bij heeft. In jouw verhaal is het kind nu wel nog klein en zal er niet zo veel van voelen bij een school verandering. Mijn dochter gaat er al 6 jaar en is héél wat anders om ze dan nog te veranderen. In mijn geval moet de rechter kiezen om haar in mijn gemeente school te blijven laten lopen of te veranderen naar de gemeente waar de vader woont. Ik denk niet dat ze dat zomaar doen, tenslotte is ze wel bij mij gedomicilieerd. Ik weet niet of de papa uit jouw verhaal veel kans maakt...heeft hij dit al eens voorgelegd aan een advocaat ? Zij zullen wel het beste kunnen inschatten wat zijn kansen zijn.

Bijtje
Topic Starter

#20 , 10 feb 2011 22:34

Waar het kind gedomicilieerd staat doet er niet toe. Het hangt van vele andere factoren af. Een schoolverandering moet inderdaad in het belang van het kind zijn, maar weet wel dat het belang van het kind dikwijls kan afhangen van het belang van een ouder. Als je nog samen bent ga je je kind ook niet op 25km van je thuis naar school brengen dus als je uit elkaar bent moet je maar zien dat beide ouders zich er goed bij voelen lijkt mij. Ikzelf moet mijn zoon ook zover naar school brengen en dan nog met het openbaar vervoer. Terwijl de papa een wagen heeft en letterlijk over de school woont maar zolang mijn zoon gelukkig is ben ik dat ook.

In het verhaal van de papa dat ik vermeldde, is het zo dat de mama elke week van gedachte verandert en ik denk dat de papa goede argumenten heeft om ze van school te veranderen. Namelijk dat een uur heen en een uur terugrijden alle dagen echt wel lang is voor een kleuter. Hij kan ze 's woensdags bijvoorbeeld al niet naar school brengen omdat het gewoon absurd is om je kind om kwart voor 9 af te zetten en dan een uur terug naar huis rijden om er dan om twaalf uur terug te staan. Het is echt te gek voor woorden. Nu is ze nog niet schoolplichtig maar je kan een kind dat naar het lager onderwijs gaat niet elke woensdag thuishouden en jammer genoeg kunnen ze niet op hun 7 jaar alleen reizen hé

sylviederycke

#21 , 10 feb 2011 22:39

@ Bijltje

ik heb ondertussen nieuws had via de advocaat. De rechter kijkt in de eerste instantie hoe het kind al ingeburgerd is in de school (in mijn geval, ze zit in het derde leerjaar) dus eerste kleuterke maak je nog kans. Ten tweede kijkt de rechter naar de verandering die gebeurd is (bij mij geen enkele, ik woon nog steeds op het zelfde adres, hij ook en alles loopt al 3 jaar zonder problemen) Bij jou is de moeder verhuisd dacht ik dus dat is een verandering. Dus de papa in jouw verhaal maakt zeker een kans ! Wou je dit nog even meedelen !

Bijtje
Topic Starter

#22 , 10 feb 2011 23:09

Ah dank u :) De papa is ook verhuisd, wat later als de mama. Op hoop van zegen...

sylviederycke

#23 , 10 feb 2011 23:44

Inderdaad, k wens jullie al het beste !

Terug naar “Echtscheiding”