mede-eigenaar maar niet kunnen wonen

Yvon
Topic Starter

mede-eigenaar maar niet kunnen wonen

#1 , 06 feb 2011 13:18

Ik ben sinds enige tijd gescheiden. Samen met mijn ex ben ik mede-eigenaar van de voormalige gezinswoning. Hij is daar blijven wonen en heeft onze meerderjarige dochter met haar partner in huis gehaald. Zij zijn daar dus gedomicilieerd. Ik heb hierover nooit enige toestemming gegeven als mede-eigenaar en zou die ook nooit gegeven hebben aangezien dit feit mij verhindert het genot te hebben van een goed waarvan ik mede-eigenaar ben.
Kan ik via aangetekend schrijven en vervolgens via de vrederechter vragen om de huidige bezetting van de woning door mijn dochter en partner op te zeggen om reden dat ik er zelf met mijn minderjarig kind wil gaan wonen en voluit mijn zelfstandige activiteit uitvoeren? Mijn dochter en partner zijn eigenaar van een eigen woning. De voormalige echtelijke woonst wordt door de partner van mijn dochter gebruikt voor de uitoefening van zijn vrij beroep en ik ga er van uit dat mijn ex een huurvergoeding ontvangt.
Ik weet dat het gedomicilieerd zijn van hen het extra moeilijk maakt maar kan ik hen laten ontzetten?
Hoe kan ik mij terug daar laten domicilieren als men mij de toegang ontzegt?
Kan ik de vrederechter vragen om in het geval hij mij niet toetstaat daar weer te gaan wonen, een compensatie laat betalen door mijn ex ten bedrage van de helft van de huur + ontvangen huur voor de kantoorruimte?
Iemand enig idee?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sylviederycke

#2 , 06 feb 2011 15:38

Als hij huurgelden zou ontvangen van je dochter en haar partner dan moet hij je daarvan zeker de helft geven (inkomsten uit onroerend goed)

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 feb 2011 15:47

En betaalt hij huur of bezettingsvergoeding.

Reclame

roharro

#4 , 06 feb 2011 18:15

Als hij de helft van de huurwaarde betaalt haalt hij in huis wie hij wil.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Yvon
Topic Starter

#5 , 06 feb 2011 20:08

Tja, dat is het nu juist er wordt niets betaald, integendeel ik betaal de leningen af en betaal de belastingen.

roharro

#6 , 06 feb 2011 20:33

U hebt recht op de helft van de huurwaarde van de woning.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

EvilFreD

#7 , 07 feb 2011 00:24

U hebt recht op de helft van de huurwaarde van de woning.
Of er nu iemand huurt of niet
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

eylis

#8 , 07 feb 2011 09:04

maar wat ik niet begrijp hoe je (gezien je dus het huis ook nog eens helemaal afbetaalt) in eerste instantie gewoon vertrokken bent, zonder enkele dingen degelijk te regelen?
vergoeding voor genotsderving van de woonst, correcte verdeling van de lopende kosten..etc. Het feit dat je het huis verlaten hebt en je domiciliering gewijzigd (en je ex die er blijft wonen), houdt impliciet ook in dat je op dat ogenblik afstand deed van het genot van je goed. Jullie zijn samen eigenaar; dus daar had je op dat ogenblik een oplossing voor moeten formuleren.
Wat heel erg in je nadeel speelt, is dat je stilzwijgend akkoord was met de financiele situatie (afbetaling e.d.) toen je het huis verliet.
Dat kan in principe gebruikt worden in een rechtszaak door de tegenpartij (Mevrouw heeft niet ter kennis gegeven met de situatie niet akkoord te zijn, pas nadat onze dochter hier introk was ze neit meer akkoord...)
Hoe lang duurt deze situatie al, en kan je bewijzen dat je je hiertegen eerder al verzet hebt?

scorpioen

#9 , 07 feb 2011 09:35

Woont uw ex ook nog in de woning? Wil u terug in de woning gaan wonen samen met uw ex? Bent u louter feitelijk gescheiden of is de echtscheiding uitgesproken?

Yvon
Topic Starter

#10 , 07 feb 2011 11:21

De ex woont uiteraard nog in de woning en heeft om mij buiten te houden de dochter van 25 gevraagd in te komen wonen met haar vriend, hoewel ze een eigen huis hebben (dat weliswaar nog moet gemoderniseerd worden, maar tot daar toe).
@eylis: Ik ben vanwege aanhoudende pesterijen ( het gewoon moe zijn ) vertrokken en heb een aparte woning gehuurd. Achteraf is alles makkelijk uiteraard..., uiteraard had ik mij veel beter moeten wapenen maar de situatie is nu zoals ze is.
Wij zijn op mijn verzoek inmiddels gescheiden (procedure voleindigd en gekend in de burgerlijke stand).
Of mijn ex daar nog blijft wonen maakt mij niet uit, ik wil mijn beroep kunnen uitoefenen vanuit de woning die voor het merendeel mijn eigendom is en waar mijn bedrijfsmiddelen aanwezig zijn (het gaat om een fokkerij van paarden). Mijn ex wil daar niets meer mee te maken hebben maar palmt gratis de woonst in en laat mij voor alle lopende kosten tot instandhouding opdraven. Het bedrijf is ook van beiden, al het werk doe ik (inmiddels meer dan twee jaar) en ik bekostig ook alles om de zaak in stand te houden. Ik moet namelijk het gemeenschappellijk patrimonium verder beheren zolang er geen definitieve vereffening/verdeling komt. Die wordt systematisch afgeweerd vanwege de confortabele positie waarin mijn ex zich bevindt. Hij weet ook wel dat hij nooit de woning kan overnemen, daarvoor is mijn inbreng te groot, maar ondertussen wil hij mij financieel en emotioneel kraken zodanig dat ik belangrijke toegevingen zal doen: hem de woonst laten toebedelen en schenken. En of er nu woonstvergoeding komt of niet, momenteel tracht hij mijn zaak volledig kapot te maken zodanig dat ik qua inkomen volledig vast kom te zitten.
Alle dagelijkse pesterijen zoals het bedrijf zonder electriciteit zetten en dergelijke moet ik lijdzaam laten gebeuren want er valt amper iets te bewijzen.
Maar naar mijn vraag toe: is er een kans dat via de vrederechter de situatie kan rechtgetrokken worden? Principieel heb ik recht op bewoning als mede-eigenaar in onverdeeldheid, net als hem?

eylis

#11 , 07 feb 2011 11:57

dag Yvon,

vermits de woning tegelijkertijd ook een gezamelijk bedrijf is, zou ik om te beginnen het volgende proberen:
ik neem aan dat je elke dag ook aanwezig bent op het bedrijf om de zaken waar te nemen. Kan je in het gebouw een gedeelte (kamer of ruimte) inrichten met enkele basismeubelen? Een divan(bed), tefel/bureau etc... laat je wéér domicilieren op je adres. Vermits je dagelijks daar bent en al je dagelijkse belangen op dat adres gebeuren (werk, je betaalt de energie/nutsvoorzieningen voor dat adres) én de zorg dag en nacht voor de paarden, is dat te rechtvaardigen (zelfs een NOODzaak) . dan heb je letterlijk weer een fysieke voet in huis. Je ex heeft (gezien hij zich niet met de paardenfokkerij bezig houdt) minder nood daar dag en nacht aanwezig te zijn niet?

Ik vermoed dat je voorlopig (voor de afwikkeling in een rechtszaak ten gronde) voor de vrederechter al een procedure kan aanvaaten om de bewoning en kostenverdeling voorlopig te regelen.
Je eis:
- formuleer eerst in je vraag goed waarom je zo snel vertrokken bent (pesterijen, emotionele druk etc..)
- Vermits de woning niet alleen gezinswoning was, maar ook nog een bedrijf: denk ik dat je ex niet éénzijdig kan beslissen daar iemand te huisvesten. vraag je de inkomsten van de verhuring (dochter en partner) te laten doorstorten in het bedrijfsboekhouding. (dus niet aan jou persoonlijk)
- 50/50 Verdeling van de bedrijfskosten. Indien Mijnheer het niet ziet zitten op eerlijke wijze te participeren in de bedrijfskosten: dat hij z'n woonst daar opgeeft en jij daar terug kan wonen (omdat je ook volledig het bedrijf runt: paarden kweken, veronderstelt immers dat je er ook s'nachts moet zijn, niet?)

Neem toch maar een advocaat onder de arm voor de zaak ten gronde. Want dit vergt kennis van 2 materies die elkaar beinvloeden (scheiding én bedrijf)
courage!

Franciscus

#12 , 07 feb 2011 15:26

Zou ik ook doen, neem wel een advocaat die met je meedenkt en waar je je goed bij voelt.

Yvon
Topic Starter

#13 , 08 feb 2011 22:31

@franciscis en @eylis, kunnen jullie een suggestie doen via een privaat bericht ivm advocaat (heb er al 2 "versleten")?

Om de situatie nog erger te maken:

Ik had gisteren langs mijn neus weg meegedeeld dat ik terug daar zou komen wonen.
(BTW ik kan de woning niet in want hij heeft de sloten destijds laten vervangen, maar dit terzijde)

Reactie: "dan steek ik het kot in brand".

Nu is dit niet de eerste reactie in die aard en zijn woordenwisselingen schering en inslag maar dit keer valt mijn euro wat vroeger dan normaal: hij heeft vorig jaar de brandverzekering eenzijdig en zonder dat mee te delen of een instemming opgezegd. Ik ging er van uit dat hij de woning wel zou verzekeren in eigen naam en op eigen kosten. Voor alle veiligheid heb ik dan op mijn beurt alle bedrijfsgebouwen laten verzekeren.
Nu zijn er twee mogelijkheden. Hij is echt in staat om het huis in brand te steken.
Als hij de enige verzekeringnemer is dan wordt hij door de verzekering uitbetaald en is het huis al dan niet volledig verloren, hoe ga ik dan mijn centen zien? Er zal al moeten bewezen worden dat het brandstichting is en dat zal hij uiteraard op mij steken.
De tweede mogelijkheid is dat hij het huis niet verzekerd heeft, dan wordt er zelfs helemaal niet vergoed door de verzekering.
Hoe pak ik dit preventief aan want hiervan slaap ik niet meer?

Terug naar “Echtscheiding”