#10 , 07 feb 2011 11:21
De ex woont uiteraard nog in de woning en heeft om mij buiten te houden de dochter van 25 gevraagd in te komen wonen met haar vriend, hoewel ze een eigen huis hebben (dat weliswaar nog moet gemoderniseerd worden, maar tot daar toe).
@eylis: Ik ben vanwege aanhoudende pesterijen ( het gewoon moe zijn ) vertrokken en heb een aparte woning gehuurd. Achteraf is alles makkelijk uiteraard..., uiteraard had ik mij veel beter moeten wapenen maar de situatie is nu zoals ze is.
Wij zijn op mijn verzoek inmiddels gescheiden (procedure voleindigd en gekend in de burgerlijke stand).
Of mijn ex daar nog blijft wonen maakt mij niet uit, ik wil mijn beroep kunnen uitoefenen vanuit de woning die voor het merendeel mijn eigendom is en waar mijn bedrijfsmiddelen aanwezig zijn (het gaat om een fokkerij van paarden). Mijn ex wil daar niets meer mee te maken hebben maar palmt gratis de woonst in en laat mij voor alle lopende kosten tot instandhouding opdraven. Het bedrijf is ook van beiden, al het werk doe ik (inmiddels meer dan twee jaar) en ik bekostig ook alles om de zaak in stand te houden. Ik moet namelijk het gemeenschappellijk patrimonium verder beheren zolang er geen definitieve vereffening/verdeling komt. Die wordt systematisch afgeweerd vanwege de confortabele positie waarin mijn ex zich bevindt. Hij weet ook wel dat hij nooit de woning kan overnemen, daarvoor is mijn inbreng te groot, maar ondertussen wil hij mij financieel en emotioneel kraken zodanig dat ik belangrijke toegevingen zal doen: hem de woonst laten toebedelen en schenken. En of er nu woonstvergoeding komt of niet, momenteel tracht hij mijn zaak volledig kapot te maken zodanig dat ik qua inkomen volledig vast kom te zitten.
Alle dagelijkse pesterijen zoals het bedrijf zonder electriciteit zetten en dergelijke moet ik lijdzaam laten gebeuren want er valt amper iets te bewijzen.
Maar naar mijn vraag toe: is er een kans dat via de vrederechter de situatie kan rechtgetrokken worden? Principieel heb ik recht op bewoning als mede-eigenaar in onverdeeldheid, net als hem?