vruchtgebruik of niet

devolder
Topic Starter

vruchtgebruik of niet

#1 , 01 feb 2011 18:13

Geachte,

ik heb een EOT laten opstellen in 1988 en sedert die tijd betall ik dus slimentatie.
In het EOT staat ook dat mijn ex vrouw het huis die op mijn naam staat mag blijven bewonen.

In de tekst van de EOT staat letterlijk het volgende :

Het onroerend goed zal door EX blijven bewoond worden, zonder hiervoor enige vergoeding voor bewoonrecht te moeten betalen.
Mevrouw EX mag zelfde goed blijven bewonen tot het ogenblik dat zij samenwoont of trouwt.

Mijn vraag is u de volgende : ik heb toender tijd bij opstellen van de EOT nooit gedacht aan mijn pensioen ( ik ben nu bijna 65 ) noch aan mijn overlijden . Mijn Ex is dus nooit officieel bij iemand samengewoond , wat erg moeilijk te bewijzen is trouwens. Is het nu zo dat bij mijn overlijden mijn EX nog steeds in mijn huis kan blijven wonen?
Volgens mij heeft ze niet het vruchtgebruik van mijn huis alleen woonrecht . Maar tot wanneer ?

Een ander vraagje is dat nu ik bijna op pensioen ga, en mijn Ex staks ook aanspraak kan maken op een rustpensioen als gescheiden ex partner, of ik dit bedrag die ze zal ontvangen mag af trekken van haar alimentatie .

Volgnes mij gaat het hier om onvoorziene wijzigingen in de situatie niet voorzien in het EOT. Voorziet de wet hier in enige mate in ?

Dank bij voorbaat .

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 03 feb 2011 10:29

Een EOT-overeenkomst is een dading waarvoor geldt ‘De dading impliceert een akkoord tussen de partijen die beiderzijds toegevingen doen,zonder dat de ene evenwel de gegrondheid van de aanspraken van de andere erkent’(Cass. 31 maart 1993,R.Cass. 1993,120,nr.579).

‘Het onroerend goed zal door EX blijven BEWOOND worden, zonder hiervoor enige vergoeding voor bewoonrecht te moeten betalen‘ is dus geen schenking,vatbaar voor inkorting. Het is ook geen vruchtgebruik . Dit beding bevat geen beperking in de tijd,zodat het ook na uw overlijden van toepassing blijft.

“Art.1288...4° het bedrag van de eventuele uitkering te betalen door de ene echtgenoot aan de andere, gedurende de proeftijd en na de echtscheiding, de formule voor de eventuele aanpassing van die uitkering aan de kosten van levensonderhoud, de omstandigheden waaronder dit bedrag na de echtscheiding kan worden herzien en de nadere bepalingen ter zake...Uitgezonderd indien de partijen uitdrukkelijk het tegenovergestelde zijn overeengekomen, kan de bevoegde rechter, op vordering van een van de partijen, de in de bepaling onder 4° van het eerste lid bedoelde uitkering later verhogen, verminderen of afschaffen, indien, ingevolge nieuwe omstandigheden onafhankelijk van de wil van de partijen, het bedrag ervan niet meer is aangepast...”(Gerechtelijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

devolder
Topic Starter

#3 , 03 feb 2011 17:28

Beste
met dank voor uw antwoord.
Bij mijn tweede vraag , begrijp ik dus goed dat er een aanpassing van de alimentatie kan aangevraagd worden bij de vrederechter als mijn ex een pensioen krijgt over de gehuwde periode van mijn inkomen?

me dank

Andre

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”