Hallo,
wij werken aan een echtscheiding met onderlinge toestemming. Er loopt momenteel nog geen procedure en de laatse discussie met mijn (bijna ex-)vrouw gaat over een concreet gegeven. Even een situatieschets met de relevante info:
wij zijn 9 jaar gehuwd onder het wettelijk stelsel, en hebben 10 jaar geleden gezamelijk een vastgoed gekocht, waarvan ik toen 20% van de aankoopprijs(+ kosten) heb betaald met persoonlijk geld (we waren toen nog niet gehuwd). In het BW staat dat in dit geval het door mij ingelegde bedrag (in mijn geval de 20%) geen deel uitmaakt van de huwelijksgemeenschap, en dat dit bij verdeling/verrekening eerst moet uitgekeerd worden aan de respectievelijke echtgenoot vooraleer de rest onder de 2 echtgenoten wordt verdeeld. Deze verdeling op zich is geen punt van discussie. Wel staat er ook in hetzelfde artikel (ik ken het nummer niet) dat "er ook rekening moet gehouden worden met de eventuele meerwaarde gemaakt op het vastgoed".
Mijn vraag is nu de volgende: stel dat de waarde van het vastgoed in de afgelopen 10 jaar in waarde is verdubbeld (schatting van notaris/expert = 2 x de oorspronkelijke aankoopprijs), betekent deze "meerwaarde" dan ook een verdubbeling van mijn originele (nominale) inleg? Stel dat ik 10000 Euro had ingelegd 10 jaar geleden, heb ik dan recht op 20000 Euro vandaag? (Ik neem aan dat de "aangroei van de waarde van het huis door de marktomstandigheden" hierbij in rekening moeten genomen worden; mijn persoonlijk oorspronkelijk aandeel is mee in waarde aangegroeid - net zoals het geval zou zijn bij een financiele investering (in bv. aandelen)).
Klopt dit? Of toch niet?
Bedankt voor jullie advies,