diefstal tussen echtgenoten bestaat dat ?

CARPE9591
Topic Starter

diefstal tussen echtgenoten bestaat dat ?

#1 , 22 jan 2011 01:10

Dag iedereen, wij zijn 30j getrouwd, hebben beide werk . Maar wij hebben niets meer aan mekaar enz.....
Ik zou willen scheiden van mijn vrouw. Daar ik gans die tijd een bijberoep heb gedaan en redelijk heb bijverdiend vind ik het maar normaal dat ik meer dan de helft van het kapitaal mij toe-eigen.
Mijn vragen zijn dan:
kan ik geld verduisteren van gemeenschappelijke rekeningen zonder er later bij de definitieve scheiding verantwoording moeten voor af te leggen of terug te geven ?
En rekeningen waar mijn vrouw geen volmacht op heeft worden die ook in gemeenschap gebracht bij de verdeling van het roerend vermogen ?
En indien ik geld afhaal , moet ik dit dan cash bewaren of kan ik in nieuwe bank een rekening openen zonder er achteraf geld van terug te moeten geven ?
Hopelijk kan er mij iemand wat verduidelijking brengen.
Alvast bedankt voor de moeite.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 jan 2011 12:19

en hoe gehuwd??
verduisteren u zegt het al zelf :evil:

CARPE9591
Topic Starter

#3 , 22 jan 2011 13:34

We hebben gemeenschap van goederen en met verduisteren bedoel ik geld opzij zetten , achterhouden omdat ik er tenslotte voor gaan bijwerken ben. Gaat men bij de verdeling bij alle banken navraag doen van de tegoeden ? Ik ben tenslotte toch maar een doodgewone brave burger. Mijn bedoeling is om mijn deel van het geld veilig te stellen indien dat natuurlijk kan.
Alvast al bedankt om jullie reactie.

Reclame

roharro

#4 , 22 jan 2011 14:39

Als u gehuwd bent met gemeenschap van goederen zijn alle goederen gemeenschappelijk, eender op wiens naam ze staan.
Of een bankrekening nu op beide namen staat, op uw naam of op die van uw echtgenote maakt geen verschil: alles is en blijft gemeenschappelijk.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

CARPE9591
Topic Starter

#5 , 22 jan 2011 15:24

Als ik het dan goed begrijp kan ik niks doen om wat geld veilig te stellen al is het cash in een kluis ?

roharro

#6 , 22 jan 2011 19:50

Neen. Want dan maakt uzelf de fout die u nu toeschrijft aan uw echtgenote.

lucgescheiden

#7 , 23 jan 2011 05:27

In praktijk mag ik bemerken, dat een boedel-notaris zelf de banken gaat aanschrijven op rekeningstanden en beleggingen.
Dit doet deze laatste enkel wanneer de tegenpartij hierom vraagt. De meeste notarissen zullen enkel registreren wat hen wordt verteld, hun plicht als gerechterlijk ambtenaar aan hun laars lappende. Net als bij een overlijden. Wellicht de reden waarom politiekers pleiten voor het oprichten van een 'vermogensregister'...

Indien er gelden zijn geïnvesteerd in waarde papieren, waarvan tegenpartij geen weet heeft, dan;
wordt daar door geen enkele notaris naar gezocht.

Wanneer tegenpartij een vermoeden zou koesteren, ligt de zaak iets anders.
Uw belegger zal zich tegenover de notaris moeten verbergen achter: zijn contractuele verbintenissen met zijn beleggingsmaatschappijen.
De bewijslast ligt echter nog steeds bij de tegenpartij... Deze dient de verdeling aldus terug naar de rechtbank te dragen.

Wettelijk, kan de tegenpartij daar eisen dat u een eed aflegt (dat u geen vermogen hebt verzwegen),
Maar gezien de rechtbank geen enkel idee heeft, waar deze gelden te gaan zoeken, zal een onderzoek tot niets leiden...dus zweer al op!
Op basis van louter een vermoeden kan de rechtbank nu éénmaal moeilijk een vonnis verantwoorden...

De wet geeft aan dat; wanneer er gelden worden verzwegen tijdens de vereffening en verdeling,
deze gelden integraal aan de tegenpartij zullen worden toegekend.
Tot hiertoe, leert mijn persoonlijke ervaring me dat; dit louter een bangmakertje betreft!

M.a.w. kan u geld verduisteren? JA ZEKER!

LET WEL:
Tegenpartij mag daarvan geen enkel bewijs bezitten.
U zal moeten liegen en ook valsheid in geschriften moeten plegen bij de notaris. Uiteindelijk dien je zijn staat te tekenen.
Indien de verdeling terug naar de rechtbank zou gaan, dient u daar hetzelfde te doen, zelfs meineed te plegen.
Wanneer er een vermoeden bestaat bij tegenpartij, zal uw ex je de rest van leven: nauwlettend gade slaan inzake grote uitgaven die u doet...
Als dit alles u siberische ijskoud laat kan u het erop wagen, maar denk eraan dat u zelfs uw advokaat niet in vertrouwen kan nemen,
deze laatste mag nu eenmaal geen 'zwart geld verdedigen'... dus u zal zelf voor professionele leugenaar mogen spelen, tegenover de rest van de wereld.

Indien u door de mand valt, zal u deze gelden integraal aan uw vrouw moeten overdragen.
Mogelijks zelfs aangevuld met intresten over een aantal jaren (die u zelf mag bewijzen).
Er kunnen dan nog eens sancties volgen voor de inmiddels bedreven misdaden (valsheid in geschriften, meineed, bedriegelijke voorlichting van rechtbank,...), wel niet voor diefstal...

GELIEVE DIT DUS NIET TE BESCHOUWEN ALS EEN JURIDISCH ADVIES!

p.s. Zelf draag ik, nu, de verdeling en vereffening terug naar de rechtbank, en kan ik u dus pas tegen het einde van dit jaar een update van mijn ervaring bezorgen, zo de rechtbank tegen die tijd al tot een vonnis zou zijn gekomen....

Mijn inziens; kan je beter samen beslissen om jullie levenswijze grondig aan te passen en daar onderling akkoorden over te maken, eerder dan een scheidingseis in te dienen... leer geluk te vinden zonder de domme fout te maken van er voorgekauwde wetboeken bij te sleuren!
Handige documenten voor Personenrecht

j.demoor

#8 , 23 jan 2011 09:17

“Art.1399.EIGEN zijn de goederen en schuldvorderingen die aan elk van beide echtgenoten toebehoren op de dag van het huwelijk en die welke ieder van hen tijdens het stelsel verkrijgt door schenking, erfenis of testament...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Ik ga ervan uit dat u getrouwd bent onder het wettelijk stelsel,zonder huwelijkscontract en dat er geen EIGEN vermogen is.

“Art.1445.Indien er (bij verdeling) een batig saldo is,wordt dit bij HELFTEN verdeeld”(B.W.).

Een rekening met gemeenschappelijk vermogen verliest die hoedanigheid niet omdat uw vrouw er geen volmacht op heeft.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

nordic walker

#9 , 23 jan 2011 13:27

Mijn ex & ik leefden ook samen doormiddel van "oficieel geristreert samenlevingscontract met scheiding van goed"wat wil zeggen dat bij uit elkaar gaan zoals nu gaat gebeuren ieder krijgt waar hij recht op heeft. Gisteren per toeval op de bank gezien dat ze de (gezamelijke)rekening heeft gepluimd zoals ook onze spaarrekening & heeft ze het spaarboekje van ons kindje versluist naar één plaats waar ik geen zicht op heb!!!kan dit zomar alemaal?

CARPE9591
Topic Starter

#10 , 23 jan 2011 15:11

Vandaar dat ik denk dat wie eerst pakt , eerst heeft, en op is op denk ik dan !!! Er is niets echt duidelijk als ik dit alles lees !!
Ik zou er dan wel voor zorgen dat ik zoveel mogelijk cash( geld waar zij geen weet van heeft) bijhoud in een kluis, eventueel op naam van vriend of vriendin.

roharro

#11 , 23 jan 2011 16:35

Jullie zijn wel straffe kleppers hoor!!!
Het is niet omdat je vreest dat je partner met geld zou kunnen verdwijnen dat jullie exact hetzelfde zouden mogen doen als preventieve maatregel!!!

lucgescheiden

#12 , 23 jan 2011 16:57

Reeds eerder stelde ik op dit forum de vraag naar hoe verdwenen gelden worden aangepakt door de rechtbank,
op deze vraag kwam echter geen enkel antwoord ...
Ik denk dat we er van mogen uitgaan dat dit dus afhankelijk is van; de dienstdoende rechter, en per geval zal bekeken worden... ?

Maar het is voor de opgelichte partij haast onmogelijk om de bewijslast te leveren... deze zal aldus gejost blijken.

Ondertussen zullen er echter al wel advokaten aangesteld zijn, die geheel deze strijd graag zien escaleren.
Uiteindelijk pikken zij op de verdwenen gelden ook graag hun percentage in, en inmiddels rijven zij hun minuut-loon tarief binnen aan de lopende onmin.
Dat rechtbank zal dus naar een leefbare oplossing dienen te zoeken voor deze onmin, waarbij de verliezers enkel en alleen in het voormalig gezin te zoeken zijn... maar daar bent u allicht reeds allen van overtuigd!

kristien100

#13 , 23 jan 2011 22:58

Verwijderd
Laatst gewijzigd door kristien100 op 27 okt 2012 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.

roharro

#14 , 23 jan 2011 23:03

Daar ik gans die tijd een bijberoep heb gedaan en redelijk heb bijverdiend vind ik het maar normaal dat ik meer dan de helft van het kapitaal mij toe-eigen.
Aangezien jullie met gemeenschap getrouwd zijn heb je slechts recht op de helft van het spaargeld dat jullie hebben vergaard tijdens het huwelijk. Eender wie het meeste daartoe heeft bijgedragen. Ik herhaal: u mag niet meer nemen dan de helft bij mogelijke scheiding.

lucgescheiden

#15 , 24 jan 2011 00:29

Hebben jullie kinderen?
Wie heeft er dan voor de kinderen gezorgd, ze opgevoed, geholpen, getroost.... terwijl JIJ je bijjob deed waar JIJ geld mee hebt verworven waar JIJ volgens jezelf het alleenrecht op hebt?
Dat is inderdaad de traditionele dooddoender.
Precies alsof een vader buiten het gezin zou leven gedurende de uren dat hij thuis was.
We spreken hier van de toestanden waarbij de fabel van de krekel en de mier tot leven komt.

Terug naar “Echtscheiding”