dwangsom

kaatje3333
Topic Starter

dwangsom

#1 , 05 jan 2011 12:16

ik ben in 2008 veroordeeld voor de kinderen van een dwangsom van 250€ per dag indien ze niet terugkeerden bij de vader. ik had dan mijn kinderen bij mij in huis genomen nadat ze door de vader aan de deur waren gezet. deurwaarder gezien en ik moest dan 16000€ betalen ik heb dit nooit gedaan en ook niets meer van gehoord. echter heeft mijn ex zijn kinderen in mei 2010 weer op straat gezet en heb ik ze weer binnen genomen. de jongste dochter is na een straf opgelegd van mij na een slecht rapport maandag teruggekeerd bij de wettelijke vader. daarnet kreeg ik de deurwaarder over de vloer en blijkt dat de ex het vonnis van 2008 weer gebruikt en eist nu een som van 46000€. dit vanaf de periode van 05/7/2010 tot 04/01/2011. er is teveel gerekend daar ik mijn bezoeksrecht heb in de maand juli; dus zou men dan moeten beginnen rekenen vanaf de maand augustus. dus teveel gerekend. is dat bezoek nu en de dwangsom geldig bij een verkeerde berekening of niet?
een bezorgde moeder
Kaatje

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float

#2 , 05 jan 2011 14:10

1. Werd het vonnis van in 2008 aan u betekend?
2. Ze hebben dus nu een bevel tot betaling betekend?
3. Wanneer was dat van die 16.000 EUR?

"De regeling van de dwangsom gaat uit van een strikte taakverdeling tussen de rechter die de dwangsom oplegt, de dwangsomrechter, en de rechter die moet oordelen over het al dan niet verbeurd zijn ervan, de beslagrechter. Deze taakverdeling staat eraan in de weg dat een andere rechter dan de beslagrechter kennis neemt van de vraag of de dwangsom is verbeurd ook al gaat het daarbij om een verweer op een voor die rechter ingestelde hoofdvordering" (Cass. 20 oktober 2008).

"Het bewijs dat de voorwaarden voor (het verbeuren van) de dwangsom vervuld zijn, moet geleverd worden door de partij die de tenuitvoerlegging van de dwangsom vordert. Geen enkele wetsbepaling beperkt terzake het gebruik van de bewijsmiddelen van gemeen recht." ((Cass. (3e k.) AR C.99.0201.F, 25 september 2000 (Association de droit du Royaume-Uni The Scotch Whisky Association Ltd Liability / Cora N.V.)).

Geschillen over de tenuitvoerlegging van dwangsommen moeten worden voorgelegd aan de beslagrechter.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 jan 2011 14:33

Teveel vragen?? onduidelijkheid.
Wat zegt u advocaat ...hier zijn teveel zaken onduidelijk

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 jan 2011 15:41

Een verkeerde berekening van de dwangsom heeft niet tot gevolg dat geen dwangsom verschuldigd is, enkel dat deze door de beslagrechter zal verminderd worden tot wat werkelijk verschuldigd is.

Belangrijk is goed de hoofdveroordeling te lezen. Wat stond daarin? Dat je de kinderen na de uitoefening van het bezoekrecht moet terugbrengen? Als de vader de kinderen op straat zet is er van uitoefening van het bezoekrecht geen sprake en dus ook niet van een verplichting tot terugbrengen van de kinderen en dus geen dwangsom die verschuldigd is.

Gelet op het bedrag zal u best een advocaat raadplegen. Die kan het vonnis analyseren, zien wat de concrete omstandigheden zijn en beoordelen of het zin heeft de gevorderde dwangsom aan te vechten.

kaatje3333
Topic Starter

#5 , 05 jan 2011 16:12

dat is ook mijn veronderstelling, het zit nochthans in het gerecht en op 14 januari ging er uitspraak zijn of de kleinste haar hoofdverblijfplaats hier bij mag komen of niet. vanavond afspraak om 18u30 met de advocaat; het vonnis werd in 2008 betekend; die 16000€ heb ik nooit betaald en er werd ook niet meer achter gekeken echter klopte de datum dan van de terugbrenging van de kids niet

float

#6 , 05 jan 2011 17:41

Dwangsommen verjaren na zes maanden.

Terug naar “Echtscheiding”