"schenkingen" vereffening-verdeling

wanton

Re: "schenkingen" vereffening-verdeling

#16 , 02 jan 2011 16:56

Lees eens dit artikel van notaris Spruyt over cadeau of schenking!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#17 , 02 jan 2011 20:20

bedankt wanton,
dat is een heel interessante uiteenzetting:
en nav die uitleg neem ik dus aan dat als een een steenrijke vent mij in de lente 100 000 euro kado doet: dat dus een kado is en géén gift omdat:
•Het cadeau moet in verhouding staan tot het fortuin en de toestand van de weldoener. Doet uw neefje u met zijn zuur verdiende spaarcentjes een dure auto cadeau, dan staat dit cadeau duidelijk in wanverhouding tot zijn inkomen.
•Bovendien moet het cadeau gegeven worden naar aanleiding van een evenement waarbij de samenleving het gebruikelijk vindt dat er cadeautjes worden uitgedeeld. Zo wordt aanvaard dat er volgens het gebruik cadeaus worden gegeven n.a.v. de geboorte van een kind, het doopsel, de communie, een trouwfeest en zo meer.

Voor een steenrijke vent is 10 000 euro een peuleschil en het is naar aanleiding van mijn verjaardag die maand :lol:
Toch vind ik het allemaal een beetje flou, ik ben er zeker van dat vele ouders grote sommen schenken aan hun kinderen zonder dat de fiscus of ander familie daar ook maar van op de hoogte zijn.

lucgescheiden

#18 , 03 jan 2011 11:44

Indien u vader de lotto wint, dan dient hij zijn kapitaal het jaar daarop aan te geven, daar hij; zal worden belast op de opbrengsten hieruit.
Als hij gaat beweren dat het geld is uitgedeeld, zonder dat hij kan aantonen aan wie, dan stelt de belastingsdienst zich hier natuurlijk enige vragen bij....

Wanneer een kadootje wordt gestaafd als; gedaan binnen de drie jaren voorafgaand aan het overlijden van de ouder, dan wordt dit gezien als een deel van de erfenis.
Aldus zullen de erfenis-tarieven de expliciete cijfers vormen...
Handige documenten voor Personenrecht

Reclame

vaillant
Topic Starter

#19 , 03 jan 2011 11:52

opbengsten uit kansspelen zijn toch belastingvrij?

lucgescheiden

#20 , 03 jan 2011 12:34

Er wordt verondersteld dat de opbrengsten uit kansspelen na een jaar hebben gerendeerd.
Deze rente is uiteindelijk niet belastingsvrij, daar dit inkomsten uit kapitaal betreft, en niet langer als opbrengst uit kansspel wordt aanzien.

wanton

#21 , 03 jan 2011 14:01

Als ik een serieus bedrag win met de lotto , zoek ik toch een belegging met belastingvrije opbrengst!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

lucgescheiden

#22 , 03 jan 2011 14:50

Wat dan enkel een uitgestelde belasting zal blijken, we leven wel in België he!

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#23 , 03 jan 2011 14:55

Als ik met de lotto win moet ik het kapitaal dat ik ontvang niet aangeven.

De opbrengsten van dit kapitaal moet ik eventueel aangeven, als de wet voorziet dat het om belastbare opbrengsten gaat. Zo bestaat voor roerende inkomsten nog altijd de bevrijdende roerende voorheffing van 15 %. Als op de roerende inkomsten deze roerende voorheffing werd ingehouden moet ik deze inkomsten niet aangeven op mijn belastingsbrief.

lucgescheiden

#24 , 03 jan 2011 15:23

En hoe wenst u de fiscus te bewijzen dat; u roerende voorheffing hebt betaald op roerende inkomsten die u het jaar voordien als kadootje weggaf?
Zou de Lotto zijn uitgaven echt niet zelf moeten verantwoorden?
Mogen we aldus niet stellen dat 15% de minimum belastingsheffing is?

roharro
Juridisch actief: Ja

#25 , 03 jan 2011 16:46

En hoe wenst u de fiscus te bewijzen dat; u roerende voorheffing hebt betaald op roerende inkomsten die u het jaar voordien als kadootje weggaf?
Zou de Lotto zijn uitgaven echt niet zelf moeten verantwoorden?
Mogen we aldus niet stellen dat 15% de minimum belastingsheffing is?
In België wordt de roerende voorheffing aan de bron afgehouden en is voor de rest "bevrijdend".
Het aangehaalde probleem stelt zich bijgevolg niet.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

lucgescheiden

#26 , 03 jan 2011 18:23

Wat is de bron bij opbrengsten uit uw kapitaal?
Wie gaat die wanneer afhouden?
Indien afgehouden hebt u toch betaald?

Terug naar “Echtscheiding”