grondlasten

timdeschim
Topic Starter

grondlasten

#1 , 24 nov 2010 12:16

Beste,

sinds 2006 ben ik officieel gescheiden, de procedure vereffening en verdeling werd afgesloten juni 2010 door middel van akte bij de instrumenterende notaris. Sinds de inleiding echtscheiding 2001 tot einde procedures is mijn ex partner in de echtelijke woning blijven wonen.
Sinds juni 2010 is mijn ex partner (na inkoop) eigenaar van deze woning.
Zopas kreeg ik het aanslagbiljet grondlasten 2010 (herinnering wegens niet betaling) in mijn bus.
Ik stond namelijk als 'eerste eigenaar' van de echtelijke woning geregistreerd, vandaar dat deze steeds naar mij werden toegestuurd ook al woonde ik al jaren niet meer in betreffende woning.
Mijn ex heeft blijkbaar het aanslagbiljet grondlasten 2010 niet betaald, dit terwijl er bij de notaris te kennen werd gegeven door beide partijen dat alles geregeld was..

Wie moet nu deze grondlasten betalen? Of waarop kan ik me staven om mijn ex partner deze (of desnoods de helft) te laten betalen?

Alvast dank!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#2 , 24 nov 2010 23:49

Mijn inziens kan u best met de inkoop overéénkomst naar de betrokken dienst stappen.

Mogelijk bent u volgens hun reglementering gehouden tot de helft van de grondlasten voor het volledig lopende jaar.
In dat geval lijkt het mij evident dat de belastingsdienst zorgt voor een opsplisting en een aangepaste facturatie.
Handige documenten voor Personenrecht

timdeschim
Topic Starter

#3 , 25 nov 2010 07:41

Beste Luc,

toen ik ooit het allereerste aanslagbiljet kreeg terwijl ik niet meer in de echtelijke woning verbleef (en gedomicilieerd was op een ander adres) ben ik toen reeds naar deze dienst toegestapt.
Toen kreeg ik te horen dat IK toch het volledige bedrag moest betalen, dit omdat ik als 'eerste eigenaar'? stond ingeschreven, ook al had mijn 'partner' het exclusieve bewoningsrecht van de betreffende woning..

Mvg,
Tim

Reclame

lucgescheiden

#4 , 25 nov 2010 08:37

Toen was u allicht nog mede-eigenaar. Zoals u schrijft is de woning inmiddels overgenomen door uw ex.
U bent aldus geen eerste eigenaar meer. Uw ex dient dan toch, op zijn minst, voor de helft tussen te komen.
Laatst gewijzigd door lucgescheiden op 25 nov 2010 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Lightning

#5 , 25 nov 2010 09:14

De onroerende voorheffing is verschuldigd door de eigenaar op 1 januari van het jaar. Wie wel en wie niet in het gebouw woont, maakt daarbij geen verschil. Als er meer dan een eigenaar is op 1 januari, dan moeten zij de onroerende voorheffing onder elkaar verdelen.

timdeschim
Topic Starter

#6 , 25 nov 2010 11:56

Hartelijk dank voor de reacties.

"Wie wel en wie niet in het gebouw woont, maakt daarbij geen verschil", ik meen dat dit inderdaad correct is.
Nu is het wel zo dat mijn ex partner de helft niet wil betalen, omdat de vereffening en verdelingsprocedure bij de notaris reeds afgesloten is.

lucgescheiden

#7 , 25 nov 2010 17:00

Vroeg u de betrokken dienst reeds om de belastingsaanslag op te splitsen en apart te factureren?

timdeschim
Topic Starter

#8 , 25 nov 2010 18:06

Jazeker,
maar destijds zei men mij dat dit absoluut niet kon (althans niet inzake de grondlasten), tijdens de echtsheidinsprocedure.
personenbelasting werden wel opgesplitst.

lucgescheiden

#9 , 25 nov 2010 18:33

opnieuw aanvragen dan

Terug naar “Echtscheiding”