allimentatie kinderen

kyraboy
Topic Starter

allimentatie kinderen

#1 , 03 sep 2010 22:19

ik zit met een vraag mijn stiefzoon (20j) is dit jaar afgestudeerd en wou eerst gaan werken was in geschreven als werkzoekende.
Nu heeft hij onder dwang van moeder op laatste moment besloten terug te studeren een heel andere richting (hij heeft diploma koeltechnieker ) en wil nu voor securitieagent gaan leren is 1j en daarna wil hij opleiding volgen voor leraar (3 tot 4j). Moet men al die tijd nog alimentatie betalen omdat hij al een diploma heeft of kan men stoppen met betalen .
Dan zit ik nog met een andere vraag mijn stiefdochter (dit zijn we pas te weten gekomen ) is 17j en gaat al 2j niet meer naar school (heeft een psychosomatyse ziekte waar ze niet wil voor behandeld worden) hoelang moet men daar nog voor betalen .
Dan mijn 3é vraag mijn vriend en ik wonen feitelijk samen kan de moeder verhoging alimentatie vragen omdat we samen wonen want dat vrezen we mijn vriend heeft invaliditeits uitkering van 1023 € en betaald 490€ alimentatie per maand ik werk voltijds en daarmee vind ze dat we meer moeten betalen kan dit ? ik werk wel maar heb grote medische kosten en kan waarschijnlijk niet heel lang meer werken (Ziekte van Kalher)
Bedankt alvast

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rebel-with-a-cause

#2 , 04 sep 2010 10:03

Art. 203 § 1. B.W. De ouders dienen naar evenredigheid van hun middelen te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, het toezicht, de opvoeding en de opleiding van hun kinderen. Indien de opleiding niet voltooid is, loopt de verplichting door na de meerderjarigheid van het kind.
Vraag 1: Als de opleiding voltooid is, is men arbeidsrijp en kan/mag de alimentatie stopgezet worden.

Vraag 2: Tot aan de meerderjarigheid (18jaar) moet men alimentatie betalen.

Vraag 3: Voor de hoegrootheid van alimentatie wordt GEEN rekening gehouden met het inkomen van de partner.

kyraboy
Topic Starter

#3 , 04 sep 2010 10:35

Bedankt voor je antwoord
ik heb nog een vraagje moet men langs vredegerecht om alimentatie te stoppen of kan men dat zelf zomaar stoppen
en als de dochter 18j wordt en nog niet naar school gaat mag men dan ook stoppen
bedankt alvast

Reclame

j.demoor

#4 , 05 sep 2010 09:40

“Art.203.§ 1. De ouders dienen naar evenredigheid van hun middelen te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, het toezicht, de opvoeding en de opleiding van hun kinderen. Indien de opleiding niet voltooid is, loopt de verplichting door na de meerderjarigheid van het kind......”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

‘In het raam van een normale en evolutieve interpretatie moeten onderhouds- en opleidingskosten met betrekking tot een bijkomend universitair diploma of een doctoraatsopleiding tot de ouderlijke plicht van art.203 B.W. worden gerekend,zeker als die studie in het verlengde ligt van de reeds gevolgde opleiding‘[Vred.Antwerpen 25 januari 2005(W./W.),R.W.2004-05,1357].

‘(hij heeft diploma koeltechnieker ) en wil nu voor securitieagent gaan leren’ ligt niet in elkaars verlengde.

Hoe UW vrederechter hierover zal oordelen valt hieruit niet met zekerheid af te leiden.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

angie1669

#5 , 03 nov 2010 15:34

@ rebel with a cause

hoezoe tot de opleiding voltooid is? Ik heb me laten wijsmaken dat zelfs wanneer de opleiding voltooid op stopgezet is, er verder dient betaald te worden tot zolang het kind een (vervangings)inkomen verwerft. Concreet betekent dit dat wanneer het kind 'niets' doet je verder dient te betalen tot de wachtperiode voorbij is, niet?
Mvg,
AV

Rebel-with-a-cause

#6 , 03 nov 2010 17:46

@ Angie1969, je moet de antwoorden die ik hierboven gegeven heb, zien als een antwoord op de gestelde vragen, en deze antwoorden niet veralgemenen.

Terug naar “Echtscheiding”